Recenze: Slipknot jsou i v zemi Michala Davida fenomén. Česku ukázali, že rock'n'roll není mrtvý

Jarda Konáš
28. 1. 2016 9:06
Úvodem je třeba vypíchnout jednu věc. Slipknot mimo fanouškovskou skupinu trpí klasickými předsudky, kdy lidé chápou úspěch masek, nikoliv hudby. Zkrátka, každý ve svém okolí najde člověka, který bude tvrdit: „To zkoušel už Alice Cooper, Kiss, Marilyn Manson ...“ Pražský koncert potvrdil, že o masky opravdu nejde. Více v recenzi Jardy Konáše.
Slipknot
Slipknot | Foto: ČTK

Obsah pražského koncertu Slipknot vyhrál nad formou. Bylo to poznat už z projekce, která se soustředila na výtvarné návrhy, nikoliv na snímání jednotlivých členů. Nabízí se téměř kacířské srovnání s érou Kiss, kdy odložili make-up a hráli tak, jak je bůh stvořil. Zatímco u Kiss tato etapa nedopadla nejlépe, v případě Slipknot můžeme v klidu říct, že jejich hudba utáhne show i bez masek.

A oni sami udělali vše pro to, aby pochybovačům vzali vítr z plachet. Žádný pompézní úvod, žádná show, zkrátka jen skupina lidí, která fanoušky nešetřila od první skladby. Ano, byly tam momenty, kdy frontman Corey Taylor stál sám na pódiu a mluvil k davu, ale nešlo o žádné kazatelství. Prostě jen dohrála skladba, postavil se do záře světel a prohlásil. „Tak co, vy srá*i, jste připravení?“

Slipknot v Praze
Slipknot v Praze | Foto: ČTK

Jakkoliv tato věta může vyznít hluše, protože ji s obměnou oslovení na takových koncertech používá každý, v případě Slipknot nabírá úplně jiný rozměr. Málokdy se poštěstí, že vyprodaná O2 arena, odhadněme to na patnáct tisíc lidí, pojede na stejné vlně. V případě koncertu Slipknot tomu tak bylo.

Nejde jen o to, jaké týpky člověk potkával v metru cestou na koncert, ale uvnitř „v kotli“ se sešla neuvěřitelná směs lidí od středoškoláků po padesátníky, kteří se dokázali na zpěvákovy pokyny během pár vteřin naladit na jednu vlnu. Ano, potvrzuje to jedinou věc. Slipknot se stali nejen generační kapelou, ale fenoménem, na který i v Česku, zemi Michala Davida a Walda Gangu, stále spousta lidí slyší.

Slipknot v Praze
Slipknot v Praze | Foto: ČTK

Málokdy se na koncertě vidí tolik lidí naprosto rozdílného věku a zájmů na jedné vlně. A oni sami vytvořili valnou část koncertu. Byly momenty, kdy se takzvaný moshpit rozšířil do několika míst prostoru na stání. Byly momenty, kdy všichni od pódia až po poslední řady aplaudovali projevům Coreyho Taylora. Ale hlavně, byly momenty, kdy všech patnáct tisíc lidí najednou zvedlo paroháče a společně s kapelou se propojilo do jednoho celku, kdy si zkrátka všichni užili mejdan.

Není pochyb o tom, že Slipknot přijeli s cirkusem, který mají od A do Z nacvičený a drží se jej. Ale pro každého, kdo byl na jejich koncertě, to tak v žádném případě nevyznělo. Pokud si někdo myslí, že rock'n'roll je v roce 2016 mrtvý, není to pravda. I dnes může mít podobu monstrózní lokomotivy, která se rozjede do publika. A přesně tohle Slipknot udělali.

Hodnocení: 85 %