Recenze: Rokenrol neskončil, rokenrol trvá. Na festival Metronome ho přivezl Iggy Pop

Petr Adámek
Aktualizováno 26. 6. 2016 22:54
Premiérový ročník Metronome festivalu má za sebou první den. Pořadatelům zkazilo náladu počasí a technické potíže, vše ale vynahradil nestárnoucí Iggy Pop. Na pražském Výstavišti se podávaly lekce rokenrolu pro začátečníky i pokročilé.
Iggy Pop během pražského koncertu
Iggy Pop během pražského koncertu | Foto: ČTK

Konec loňského roku a první polovina toho letošního byla k popmusic a rokenrolu nemilosrdná. Zubatá kosila ve velkém a svět zchudl o mnoho zásadních jmen. Postav, které věrně reprezentují „staré dobré časy“, ubývá a poctivé rockové řemeslo se začíná stávat nedostatkovým zbožím. Iggy Pop v Praze dokázal, že stále patří do první ligy.

Vidět Iggyho ještě než umře. Tohle (lehce cynické) heslo se vznášelo nad holešovickým areálem už od odpoledních hodin, kdy do areálu začaly proudit první stovky diváků. Úvahy o tom, jak dlouho mezi námi Iggy vzhledem ke svému někdejšímu bouřlivému životu ještě bude, vzaly za své hned v úvodu jeho setu, kdy devětašedesátiletý muzikant vtrhl na pódium s energií dvacátníka. Podle vitality, která z něj tryskala na sto metrů, bylo zřejmé, že umřít se rozhodně nechystá.

Svoji lehce povadlou, ale stále vyrýsovanou muskulaturu rozpohyboval o čtvrt hodiny dřív, než bylo podle harmonogramu v plánu a už po několika skladbách vypálil do nadšených diváků své dva největší hity: Lust For Life a Passenger. Kmotr punku, jak se mu přezdívá, se u mikrofonu mazlil s každým tónem, kroutil se, ohýbal své napůl vysvlečené tělo, chrlil jedno fuck za druhým a z dlouhé chvíle se vydal před pódium pozdravit diváky v prvních řadách. Všichni ti, kteří na Iggyho od jeho posledního vystoupení v Česku zapomněli, se znovu zamilovali.

V průřezu celou svojí kariérou neopomněl muzikant ani na poslední album Post Pop Depression. Jen škoda, že s sebou do Prahy nepřivezl hvězdnou kapelu, která mu při nahrávání desky kryla záda. A taky škoda, že závěr jeho show narušil déšť a bouřka, kvůli níž Iggy zkrátil svůj set o dva songy. Prý ale příště naváže přesně tam, kde skončil. Už teď se můžeme těšit!

Kromě skvělého Iggyho setu se na Metronome festivalu předvedli oblíbení britští indie rockeři The Kooks, kteří mají s bouřkou v Česku také bohaté zkušenosti (pamětníci jejich posledního vystoupení na Rock for People v roce 2012 mají stále v živé paměti), a zpěvačka Ella Eyre, jejíž show negativně poznamenaly hned dva výpadky proudu. Alternativněji laděné diváky jistě potěšil GhostPoet nebo Shelter Point na „klubové stage“, příznivce domácí tvorby zase Hudba Praha nebo Barbora Poláková.

Hořká pachuť po fiasku s Prague City Festivalem zmizela. I Praha dokáže zorganizovat povedený městský festival.

Hodnocení: 75 %

Aktualizováno před 1 hodinou

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Fotbalisté Getafe po dvou porážkách za sebou ve španělské lize zabrali a díky vítězství 3:0 na hřišti předposledního Leganés se posunuli na páté místo. Před šestým San Sebastianem i sedmou Valencií, které však odehrály o zápas méně, mají náskok dvou bodů.

Getafe v posledních dvou zápasech vyšlo bodově i střelecky naprázdno, ale dnes proti outsiderovi obě série rázně ukončilo. Už po 33 minutách vedlo díky brankám Leandra Cabrery, Allana Nyoma a Jaimeho Maty. Nepovedený zápas San Sebastianu, který na příčky znamenající záchranu ztrácí bod, v závěru ještě završily dvě bleskové žluté karty pro Rúbena Peréze.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Leganés - Getafe 0:3 (12. Cabrera, 21. Nyom, 33. Mata).

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).