Recenze: Richard Müller se smířil s minulostí i sám se sebou. Výsledkem je výborné album

Jan Mazura Jan Mazura
26. 9. 2016 9:35
Müller natočil desku, která je upřímná a nehraje si na něco, čím není. Více než pesimismus je z ní cítit smíření s věkem i všemi dalšími životními útrapami. Svou skepsi vůči dnešní době vyvažuje na povedené desce 55 slovenský zpěvák optimismem a životním nadhledem, píše v recenzi Jan Mazura.
Richard Müller
Richard Müller | Foto: Universal

Richard Müller pokračuje v sérii narozeninových alb 33 a 44, novinka se ale od svých předchůdců odlišuje především autorským vkladem hlavního protagonisty. Producentem a výhradním skladatelem je totiž Ondřej Gregor Brzobohatý – jde o jeho první spolupráci s Müllerem – a všechny texty připravil Peter Uličný.

Tandemu autorů se podařilo přirozeně navázat na zpěvákovu dřívější tvorbu a zároveň jeho osvědčený styl naplnit novým kvalitním obsahem.

Deska 55 plyne i navzdory celkově vážnějšímu pojetí a ne dvakrát optimistickým textům relativně energicky. Příjemně míchá akustické, funk–soulové a rockové polohy, ale i tak zůstává po celou dobu uhlazená, kultivovaná a bez zbytečně ukřičených míst. Písničky navíc nejsou tvořeny jen zřetězenými klišé, a tak nikdo z kapely necítí potřebu dohánět hudební nedostatky prázdným výrazem. Ostatně Müller se vždycky uměl obklopit dobrým autorským týmem a vynikajícími muzikanty.

Aranžérsky a producentsky je deska umně zpracovaná, ale hlavní důraz zůstává na zřetelném vokálu, potažmo textech. Poněkud rozporuplně zní zpěvákovo tvrzení, že je považuje za „intimní zpověď“ a za „mimořádně osobní“, ačkoli jejich autorem je někdo jiný. Spolupráce s Uličným ale mohla být hodně úzká a hlavní je, že výsledek působí přesvědčivě a přirozeně.

Celou desku prostupuje melancholie, skepse a pesimismus vůči současnému stavu věcí – ať už společensko-politických, nebo třeba vůči Müllerovu věku. Někdy je terč kritiky konkrétnější, jako když v písni Narodený v 60' zpívá, že „od šedesátých let to šlo od deseti k pěti“, jindy můžeme jen odhadovat, na co přesně naráží: „Dnes přeci nemusíš být ani prorok, abys věděl, že dobře už bylo,“ zpívá později.

K přímému protestsongu ovšem nesklouzne nikdy a většinou se drží v obecné rovině. Konkrétní je pouze v případě nadpozemských autorit, jako ve vydařené Čo ak tam hore nikto nie je nebo Anjel strážny.

Album však není depresivní. Kritiku či smutek téměř pokaždé vyvažuje optimismus nebo minimálně nadhled a ironie postaršího barda. To zejména když jsou námětem vztahy, ať už vyčpělé, ukončené, nebo platonické. O jaký typ jde, lze často odhadnout už z názvu písně – Julia Roberts, Adieu Adele či Žena z fotky Helmuta Newtona.

Richard Müller natočil desku, která je upřímná a nehraje si na něco, čím není. Více než pesimismus je z ní cítit smíření s věkem i všemi dalšími životními útrapami, stejně jako vyrovnanost a s ní související vybouřené ego. Už teď je jisté, že 66 bude vynikající album.

Hodnocení: 90 %

Richard Müller - Julia Roberts | Video: YouTube

před 34 minutami

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví neshodly na růstu platů zdravotníků

Odbory se s ministerstvem zdravotnictví na růstu platů zdravotníků pro příští rok zatím nedohodly. Znovu se mají sejít v pondělí příští týden, řekla v pondělí předsedkyně Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR Dagmar Žitníková. Zástupci zdravotníků žádali růst platů o 3000 korun a u lékařů o deset procent, celkově by mělo jít asi o 8,6 miliardy korun. To už dříve odmítli zástupci soukromých lékařů i vedení nemocnic v radě poskytovatelů. Vyjádření ministerstva ČTK zjišťuje.

před 49 minutami

Tým Fakulty elektrotechnické ČVUT obsadil na „olympiádě robotů“ druhé místo ve virtuálním prostředí

Finálové kolo DARPA Subterranean Challenge pořádané agenturou amerického ministerstva obrany vyneslo českému týmu vystupujícímu pod hlavičkou CTU-CRAS-NORLAB pódiové umístění v souboji robotů ve virtuálním prostředí - v robotickém simulátoru. Mezi deseti nejlepšími robotickými týmy světa obsadil druhé místo, za což mu přísluší odměna 500 000 dolarů. Výsledky agentura DARPA vyhlásila v pátek 24. září při slavnostním ceremoniálu v Kentucky ve Spojených státech

Soutěž softwarových řešení probíhala v osmi podzemních virtuálních světech,
které reprezentují různá prostředí. V nich se s veškerou dynamikou a kinematikou pohybují trojdimenzionální modely robotů, kteří v simulovaném prostředí ve vzájemné spolupráci plní stejné úkoly záchranářů jako jejich reálné předobrazy.

„Soustředili jsme se především na hlavní soutěž s reálně existujícími roboty, proto je pro nás druhé místo ve virtuálním závodu příjemné překvapení. Výsledek totiž ukazuje možnosti technického řešení, do kterého jsme investovali zejména díky subvenci agentury DARPA. To, že naše řešení funguje takto dobře ve virtuálu, nám dává slibnou perspektivu i pro práci s reálným systémem,“ říká prof. Tomáš Svoboda, vedoucí týmu více než třiceti vědců a studentů z katedry kybernetiky a katedry počítačů Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.

Zdroj: Domácí