Recenze: Radiohead jsou v životní formě. V Berlíně oslavovali všechny odstíny melancholie

Marek Pros Marek Pros
Aktualizováno 12. 9. 2016 23:12
Radiohead zakončili v neděli večer festival Lollapalooza v Berlíně dvouhodinovým koncertem, kterému nechybělo nic. Zazněly všechny důležité skladby a kapela kolem zpěváka Thoma Yorka potvrdila, že se momentálně nachází ve výborné tvůrčí i koncertní formě.
Thom Yorke (Radiohead)
Thom Yorke (Radiohead) | Foto: Profimedia.cz

Nedělní vystoupení Radiohead na putovním festivalu Lollapalooza v Berlíně nemohlo být symboličtější. Přesně před 15 roky Thom Yorke při berlínském koncertu před skladbou Paranoid Android oznamoval, že do budov Světového obchodního centra a Pentagonu narazila dopravní letadla.

O 15 let později takřka nemluvil. Místy se usmíval, občas freneticky tancoval, děkoval v němčině a působil nesmírně uvolněně. Měl náladu, ba co víc – měl dobrou náladu.

Publikum sice pozdravil až po půl hodině, mezitím ho nechal vstřebávat emoční nálož, kterou odstartovaly singly Burn The Witch a Daydreaming z poslední desky A Moon Shaped Pool. Ta logicky tvořila základ, kolem kterého Radiohead rozehráli průřez z osmi alb.

Berlínský setlist byl až překvapivě hitový, zazněly skladby Idioteque, Lotus Flower, No Suprises, Paranoid Android, na samotném konci Karma Police a ku překvapení všech i slavná Creep z roku 1993 (kapela ji údajně ten večer vůbec neplánovala zahrát).

Nebyl to ale jen koncert známých singlů a dvouhodinového čekání na slavný hit z desky Pablo Honey. Radiohead netestovali trpělivost publika, zbytečně se neutápěli v sofistikovaných hudebních kolážích, a přestože si neodpustili hutné elektro pasáže, při kterých se Yorke nechal na pódiu probíjet beaty a předváděl své typické taneční kreace, odehráli v Berlíně set bez slabších míst.

Hutný, sedmičetný přídavek navíc vyzněl oproti elektronické hlavní části akusticky, jako by se kapela vracela ke kořenům.

Hudební kázání

Radiohead ten večer důmyslně střídali nálady, žánry i emoce. Nervní poloha plynule přecházela v tu zasněnou, těkavost v klid, experimentální proudy v ryzí písně. Nebylo ani tak podstatné, co zrovna hrají, ale jak to hrají. Pečlivě vrstvili emoce, které se v publiku přelévaly jako sklíčka v krasohledu, od smutku po melancholii až k radostnému transu.

Celý koncert připomínal intimní atmosférou obrovskou hudební mši. Desítky tisíc lidí naslouchaly se zatajeným dechem, introvertní Thom Yorke k nim promlouval jen skrze naléhavý falzet, občas pokynul rukou nebo zamával, což okamžitě vyvolalo bouřlivou reakci. A když na závěr uvedl skladbu Creep slovy "Jste šťastní? Tak teď nebudete", vyjeklo publikum nadšením jako jeden člověk.

Jako by si všichni ten večer uvědomili, že melancholie, outsiderství a podivínství mají díky Radiohead na tomhle světě ještě pořád svoje místo.

Hodnocení: 100 %

Radiohead - Creep (Live @ Lollapalooza Berlin, Germany | 11.09.2016) | Video: YouTube

USA zakázaly kvůli podpoře Madury vstup do země kubánskému ministrovi vnitra

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalila cestovní sankce na druhého vysokého kubánského politika. Zesiluje tak tlak na zemi kvůli pokračující podpoře vlády venezuelského prezidenta Nicoláse Madury. Zákaz vstupu do země se týká kubánského ministra vnitra, kterým je Julio César Gandarilla Bermejo, kvůli jeho účasti na hrubém porušování lidských práv ve Venezuele, oznámil americký ministr zahraničí Mike Pompeo. Vyzval také další země, aby se připojily k USA.

Zákaz je spíše symbolickým krokem. Pompeo dodal, že Bermejo je také zodpovědný za svévolné zatčení a zadržení tisíců kubánských občanů a nezákonné uvěznění více než 100 politických vězňů na Kubě. Jeho ministerstvo dohlíželo na mučení politických disidentů, zadržených a vězňů, a také na vraždu některých těchto osob policejními a bezpečnostními silami.

Policie v Hongkongu opět použila slzný plyn. Demonstranti se bránili benzinovými bombami

Nové násilí vypuklo v neděli ráno místního času u obléhaného kampusu polytechnické univerzity v Hongkongu, uvedla agentura Reuters. Po několika klidných hodinách, kdy demonstranti spali na trávníku a v univerzitní knihovně, policie opět použila slzný plyn. Aktivisté na oplátku použili proti policistům benzinové bomby, některé z nich zapálily stromy mimo areál.

Některé části kampusu vypadají v neděli spíše jako pevnost s barikádami a černě oděnými protestujícím na hradbách, kteří mají improvizované zbraně, jako cihly bedny zápalných bomb, luky a šípy. Polytechnická univerzita je poslední z pěti univerzit, který zůstává obsazen aktivisty. Ti ji vyžívají jako základnu pro blokování nedalekého silničního tunelu.