Recenze: Prince je mašina na dobrou muziku. Trendy nekopíruje, bohužel už ani neudává

Daniel Maršalík
22. 9. 2015 12:59
Americký zpěvák a multiinstrumentalista Prince patří mezi umělecky nejplodnější muzikanty, aktuální deska Hit n Run je jeho již třetí za poslední rok. Navíc přídomek Phase One u nejnovější nahrávky působí jako příslib dalších dílů do kolekce. Prince natočil už výraznější desky, přesto je Hit n Run stále na vysoké úrovni. Více v recenzi Daniela Maršalíka.
Prince
Prince | Foto: Profimedia.cz

Recenze – Album Hit n Run mohli jako první slyšet předplatitelé streamovací služby Tidal. Prince svou hudbu z podobných streamovacích kanálů včetně YouTube nekompromisně maže, takže tímto rozhodnutím posluchače o to víc překvapil. Údajně ho k využití Tidalu přemluvil jeho vlastník, raper Jay-Z.

Hit n Run už vyšlo i na tradičních formátech včetně vinylu.

Desku otevírají krátké sekvence hitů 1999 a Let's Go Crazy. Prince tak naráží na 80. léta, kdy spolu s Michaelem Jacksonem a Madonnou definovali tehdejší zvuk popmusic. Přestože se nesnaží nahrát novodobé Purple Rain, v mnoha nových skladbách lze vycítit návrat k minulosti. Vše je ale zabaleno v Princově specifickém, současném soundu, který trendy nekopíruje, ale bohužel už ani netvoří.

Jako příklad využití odkazu z minulosti poslouží píseň Shut This Down, jejíž poslech evokuje dávný hit My Name Is Prince. Obě skladby spojuje podobně vypjatý zpěv a agresivní energie. Takovýchto příkladů lze nalézt více. Nejde však o vykrádání sama sebe, ale spíše o navození velmi určité atmosféry.

Album Hit n Run je jakýmsi mixem předešlých dvou desek (rockové PlectrumElectrum a popové Art Official Age), kde lze slyšet rock, funk, soul, R&B a taneční electro. Obě starší a ne příliš povedené kolekce novinka převyšuje. Žánrově pestré album drží pohromadě díky poněkud umělohmotnému zvuku, který nahrávce kromě Prince vdechl spoluproducent Joshua Welton.

Deska se může pochlubit i dobře vystavěnou dramaturgií. Zpočátku posluchače dostane nakažlivou funkovou energií, poté si žezlo podávají silné melodie, pomalejší a rychlejší rytmiky, strojová preciznost s instrumentálním mistrovstvím, kde lze slyšet každý hmat na struny kytary (HardRockLover) a závěr se nese v chilloutové náladě. Přitom téměř všechny písně obsahují výraznější hudební pasáž, kde hudebník dokazuje své instrumentální umění.

Chladná kvalita, co zahřeje

Až strojově chladná plastová produkce je patrná například v This Could B Us, kterou Prince zařadil již na předchozí album Art Official Age. Tam je to však oduševnělá balada svádějící k romantické náladě. Další producentské okleštění nastalo v písni Fallinlove2nite, která byla původně složena pro seriál Nová holka a kde původně vokály nazpívala herečka Zooey Deschanel, hlavní seriálová hrdinka. Její hlas v albové verzi písničky, která by při lepším promu měla velký hitový potenciál, nebyl použit. V kontrastu k většině písní je singl HardRockLover, kde prim hrají elektrická a basová kytara. Prince se zde představuje jako špičkový kytarový mág.

Prince na svou novinku zařadil i několik featuringů. Vedle zpěvaček Lianne La Havas, Rity Ory a raperského dua Curly Fryz se nejvýrazněji prosadila mladá Judith Hill. Zpěvačka známá z filmu This Is It jako pěvecká partnerka Michaela Jacksona dominuje v úvodní groovem nabité Million $ Show, kde jí Prince dal větší prostor než sám sobě. O tom, že Hill kromě krále popu zaujala i rodáka z Minneapolis, svědčí fakt, že jí napsal a produkoval celou desku Back In Time.

Hit n Run je Princovou už třiatřicátou deskou, která vyšla i na fyzickém nosiči. Mnohé z nich čítají dva a více disků. Kromě toho Američan vydal i několik ryze internetových alb. Novinka se v tak velké diskografii ztratí někde v průměru.

Prince natočil už výraznější nahrávky, ale přesto je obdivuhodné, jak neztrácí nic ze svého nadšení a stále produkuje tolik tvorby na relativně vysoké úrovni. Nesvazují ho trendy, dělá si, co chce, a i když v písni June prozrazuje staromilectví, že se měl narodit na pódiu na Woodstocku, málokdo by mu hádal, že mu táhne již na šedesát.

Hodnocení: 70 %

Prince - This Could Be Us | Video: YouTube

Praha vypsala nový tendr na novoroční videomapping. Nabídla, že zajistí bezpečnost

Pražský magistrát vypsal nové výběrové řízení na organizátora promítání na budovy, které by mělo nahradit novoroční ohňostroj. Do prvního výběrového řízení se přihlásil jen jeden zájemce, který nesplnil podmínky. Oproti prvnímu tendru magistrát odstranil z podmínek povinnost zajistit bezpečnost akce, kterou si vezme na starost město. "Zakázku jsme zjednodušili a očekáváme, že se do ní přihlásí více uchazečů," uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman. Maximální částka, kterou je město ochotné za atrakci zaplatit, zůstala dva miliony korun. Zájemci mohou nabídky podávat do 6. listopadu, ihned poté by měla zasednout výběrová komise a pokud někdo uspěje, smlouva by podle mluvčího měla být uzavřena v polovině listopadu.

Srbsko má od UEFA za rasismus na jeden zápas uzavřený stadion

Evropská fotbalová unie UEFA potrestala Srbsko za rasistické chování fanoušků uzavřením stadionu na příští domácí zápas kvalifikace o postup na mistrovství Evropy. Za incidenty ze zářijového utkání s Portugalskem (2:4) si srbští fotbalisté odpykají trest 14. listopadu v duelu s Lucemburskem, který sehrají před prázdnými tribunami.

UEFA navíc srbskému svazu udělila pokutu 33.250 eur (asi 850.500 korun) a národní tým bude v roční podmínce.

Sankce kvůli rasistickému chování fanoušků hrozí i Bulharsku, na jehož hřišti v listopadu uzavře kvalifikační skupinu A český tým. UEFA zatím výtržnosti při nedávném debaklu s Anglií (0:6) stále vyšetřuje.