Recenze: Prince je mašina na dobrou muziku. Trendy nekopíruje, bohužel už ani neudává

Daniel Maršalík
22. 9. 2015 12:59
Americký zpěvák a multiinstrumentalista Prince patří mezi umělecky nejplodnější muzikanty, aktuální deska Hit n Run je jeho již třetí za poslední rok. Navíc přídomek Phase One u nejnovější nahrávky působí jako příslib dalších dílů do kolekce. Prince natočil už výraznější desky, přesto je Hit n Run stále na vysoké úrovni. Více v recenzi Daniela Maršalíka.
Prince
Prince | Foto: Profimedia.cz

Recenze – Album Hit n Run mohli jako první slyšet předplatitelé streamovací služby Tidal. Prince svou hudbu z podobných streamovacích kanálů včetně YouTube nekompromisně maže, takže tímto rozhodnutím posluchače o to víc překvapil. Údajně ho k využití Tidalu přemluvil jeho vlastník, raper Jay-Z.

Hit n Run už vyšlo i na tradičních formátech včetně vinylu.

Desku otevírají krátké sekvence hitů 1999 a Let's Go Crazy. Prince tak naráží na 80. léta, kdy spolu s Michaelem Jacksonem a Madonnou definovali tehdejší zvuk popmusic. Přestože se nesnaží nahrát novodobé Purple Rain, v mnoha nových skladbách lze vycítit návrat k minulosti. Vše je ale zabaleno v Princově specifickém, současném soundu, který trendy nekopíruje, ale bohužel už ani netvoří.

Jako příklad využití odkazu z minulosti poslouží píseň Shut This Down, jejíž poslech evokuje dávný hit My Name Is Prince. Obě skladby spojuje podobně vypjatý zpěv a agresivní energie. Takovýchto příkladů lze nalézt více. Nejde však o vykrádání sama sebe, ale spíše o navození velmi určité atmosféry.

Album Hit n Run je jakýmsi mixem předešlých dvou desek (rockové PlectrumElectrum a popové Art Official Age), kde lze slyšet rock, funk, soul, R&B a taneční electro. Obě starší a ne příliš povedené kolekce novinka převyšuje. Žánrově pestré album drží pohromadě díky poněkud umělohmotnému zvuku, který nahrávce kromě Prince vdechl spoluproducent Joshua Welton.

Deska se může pochlubit i dobře vystavěnou dramaturgií. Zpočátku posluchače dostane nakažlivou funkovou energií, poté si žezlo podávají silné melodie, pomalejší a rychlejší rytmiky, strojová preciznost s instrumentálním mistrovstvím, kde lze slyšet každý hmat na struny kytary (HardRockLover) a závěr se nese v chilloutové náladě. Přitom téměř všechny písně obsahují výraznější hudební pasáž, kde hudebník dokazuje své instrumentální umění.

Chladná kvalita, co zahřeje

Až strojově chladná plastová produkce je patrná například v This Could B Us, kterou Prince zařadil již na předchozí album Art Official Age. Tam je to však oduševnělá balada svádějící k romantické náladě. Další producentské okleštění nastalo v písni Fallinlove2nite, která byla původně složena pro seriál Nová holka a kde původně vokály nazpívala herečka Zooey Deschanel, hlavní seriálová hrdinka. Její hlas v albové verzi písničky, která by při lepším promu měla velký hitový potenciál, nebyl použit. V kontrastu k většině písní je singl HardRockLover, kde prim hrají elektrická a basová kytara. Prince se zde představuje jako špičkový kytarový mág.

Prince na svou novinku zařadil i několik featuringů. Vedle zpěvaček Lianne La Havas, Rity Ory a raperského dua Curly Fryz se nejvýrazněji prosadila mladá Judith Hill. Zpěvačka známá z filmu This Is It jako pěvecká partnerka Michaela Jacksona dominuje v úvodní groovem nabité Million $ Show, kde jí Prince dal větší prostor než sám sobě. O tom, že Hill kromě krále popu zaujala i rodáka z Minneapolis, svědčí fakt, že jí napsal a produkoval celou desku Back In Time.

Hit n Run je Princovou už třiatřicátou deskou, která vyšla i na fyzickém nosiči. Mnohé z nich čítají dva a více disků. Kromě toho Američan vydal i několik ryze internetových alb. Novinka se v tak velké diskografii ztratí někde v průměru.

Prince natočil už výraznější nahrávky, ale přesto je obdivuhodné, jak neztrácí nic ze svého nadšení a stále produkuje tolik tvorby na relativně vysoké úrovni. Nesvazují ho trendy, dělá si, co chce, a i když v písni June prozrazuje staromilectví, že se měl narodit na pódiu na Woodstocku, málokdo by mu hádal, že mu táhne již na šedesát.

Hodnocení: 70 %

Prince - This Could Be Us | Video: YouTube