Recenze: Primal Scream rezignovali na rádiové hity, přesto se stále posouvají vpřed

Jan Mazura Jan Mazura
31. 3. 2016 9:05
Nové album skotské kapely představuje zcela dle očekávání krok do neprobádaných hudebních končin. Přestože deska Chaosmosis postrádá silné hity, jako celek vyznívá dobře a je z ní cítit neustávající potřeba Primal Scream posouvat se stále vpřed.
Primal Scream
Primal Scream | Foto: ČTK

Fanoušky znalé Primal Scream nepřekvapí, že nové album Chaosmosis na pozitivně hodnocené More Light z roku 2013 nenavazuje. Neudiví je ani to, že osmatřicet minut hudby evokuje spíše osm let starou nahrávku Beautiful Future. Pro tuto kapelu jsou radikální změny hudebního směřování časté a inspirace vlastními dřívějšími počiny již běžnou záležitostí. Letošní album do tohoto vzorce přesně zapadá.

Primal Scream – Chaosmosis
Primal Scream – Chaosmosis | Foto: Warner Music

Za kreativními změnami stojí jako vždy ústřední tvůrčí dvojice: zpěvák Bobby Gillespie a kytarista Andrew Innes, sehraný tým již od konce osmdesátých let. Jejich vizi jim pomáhají realizovat další členové kapely a také několik neočekávaných hostů.

Vokály nazpívalo kalifornské sesterské trio Haim a píseň Where the Light Gets In, jeden ze dvou singlů, je duetem Gillespieho s mladou americkou zpěvačkou Sky Ferreirou. Třetím a nejoriginálnějším hostem je pak klasická sopranistka a vůbec všestranná hudebnice Rachel Zeffira, která přispěla do třech skladeb.

Celkem deset příjemně melodických písní se nese z velké části v synth-popovém duchu s občasnými odbočkami k akustické (Private Wars), skutečně taneční (Feeling Like a Demon Again) nebo temně elektronické poloze (When The Blackout Meets The Fallout). Díky relativně krátké stopáži celku působí všechny skladby koncentrovaně, rozumně osekané jen na to nejnutnější. Jedna střídá druhou bez zbytečných průtahů, předeher, meziher či doher.

Problémem některých tracků je sice nejasně laděná produkce – zní to opravdu zastarale nebo jen stylově retro? – nicméně to vše je výsledkem snah muzikantů experimentovat a držet krok s děním na současné hudební scéně. A to by byla chyba jim vytýkat. Skutečnou novinkou v tvorbě Primal Scream jsou ovšem intimní a osobní texty. Například v I Can Change je Gillespie citlivý tak, jako ještě nikdy.

Chaosmosis vyznívá dobře zejména jako celek. Trochu postrádá silné hity, ovšem kombinace syrových syntezátorů (evokujících ranou kapelní tvorbu), rocku a starého i nového britpopu zaručuje kontrast, který udrží pozornost a zájem po celou dobu poslechu.

Ne každá deska zkrátka musí být přeplněna rádiovými singly, existují i jiné koncepty, jak dnes dokazují Primal Scream. Je to ovšem v první řadě neustávající potřeba posouvat se stále vpřed a adaptovat se na nové hudební trendy, za co stárnoucí Skotové zasluhují ocenit.

Hodnocení: 80 %

Primal Scream - Where The Light Gets In | Video: YouTube

Aktualizováno před 4 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

před 5 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 5 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).