Recenze: Priessnitz opěvují smutnou krásu Sudet. Bodují přirozeností a nevyumělkovaným projevem

Jan Mazura Jan Mazura
10. 10. 2016 10:02
Nové album kapely Priessnitz má ambice prodrat se z napůl undergroundového světa klidně až do popředí mainstreamové popové scény. Jejich sedmá deska je však asi poslední.

I když předchozí album jesenické kapely vyšlo před deseti lety, jsou písničky na novince Beztíže stále vcelku pochmurné, melancholické a svým způsobem bluesové. Navozují však stavy jako klid a pocit smíření s minulostí spíše než depresi, smutek či nejistotu.

Nesou se v duchu přístupného pop-rocku, který ale zůstává v rozumné míře neopracován, a splňuje proto požadavky pro rádio i příznivce alternativní scény lépe než kdy dříve. Škoda že novinka diskografii kapely údajně uzavře.

Skladby nejsou chudé na nápady a zároveň oslovují zvláštní obyčejností a syrovostí svého provedení. Zpěv textaře a také výtvarníka Jaromíra Švejdíka (Jaromír 99) je nedokonale dokonalý a i kytarové stěny nahodil producent Dušan Neuwerth hrubou omítkou.

Písničky mají zkrátka jen to, co je potřeba, a bohatě to stačí. Prostá, avšak efektní aranžmá občas rozzáří jednoduchá melodická linka trumpety, nenápadné zvuky kláves nebo jemný efekt na vokálu. Ostatně tvorba Priessnitz nikdy nestavěla na přehnané hudební sofistikovanosti. Pozitivní ohlasy zato sklízela vždy.

Energií album nepřekypuje. Větší „tlak“ často přijde až v závěru písničky, nicméně na čem se nešetřilo, jsou emoce. Kdo ví o silném vztahu kapely k ponurým Sudetům nebo sám zažil atmosféru tohoto regionu, zachytí emocí dvojnásobné množství, a to nejen v úvodní Na kraji města, popisující tajemné opuštěné fabriky českého pohraničí.

Pod texty, stejně jako pod hudbou, je podepsána celá kapela. Přibližně polovina písní je relativně abstraktní a, řekněme, básnická, což dobře dokumentují povedené songy Kdosi mi říkal nebo Až se probudíš. V kontrastu k nim stojí třeba Žena či Daleko, charakteristické až přehnanou slovní prostotou a na první poslech zdánlivě všedním příběhem. Za absencí květnatosti se však skrývají mnohdy ještě silnější pocity.

Přirozené, zbytečně nevyumělkované a zároveň silné album Priessnitz má ambice prodrat se z napůl undergroundové světa klidně až do popředí mainstreamové popové scény. Snad k tomu dojde dřív, než kapela definitivně ukončí svou činnost.

Beztíže jasně dokazuje, že Švejdík a spol. mají ještě hodně co říct ­– navzdory tomu, že sami tvrdí opak – a byla by velká škoda, kdyby si na to v budoucnu už nenašli čas.

Hodnocení: 80 %

Priessnitz - Mrzáci | Video: YouTube

Aktualizováno před 5 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

před 6 hodinami

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

před 6 hodinami

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

před 7 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).