Recenze: Potřebuje pop seriózní Gwen Stefani? Její nová deska jen hraje na jistotu

Karel Veselý Karel Veselý
30. 3. 2016 8:00
„Na This Is What the Truth Feels Like se Gwen Stefani snaží přerodit do kategorie dospělého popu a doufá, že její fanoušci stárnou s ní. Klíčovou otázkou ale je, jestli svět popu vůbec potřebuje seriózní Gwen Stefani,“ píše v recenzi Karel Veselý o nové desce, kterou zpěvačka kapely No Doubt vydává po 10 letech.
Gwen Stefani
Gwen Stefani | Foto: Profimedia.cz

Devadesátá léta protancovala v kalhotách a tílku na MTV, v nulté dekádě dělala výstřední elektronický pop a v současnosti je za seriózní dámu a porotcuje v talentové televizní soutěži The Voice.

Gwen Stefani nikdy nepotřebovala zaplavovat trh spoustou desek, o slávu se jí staraly hitové singly a neobyčejně/obyčejná image energické „holky od vedle“. Takové, se kterou se dají zažít ta nejbláznivější dobrodružství, ale taky se do ní můžete fatálně zamilovat.

S Douglasem Adamsem by se dalo říct, že její kariéra vždy frčela na pohon „absolutní nepravděpodobnosti“ – dělala si, co se jí zlíbilo, a ono to vždycky nějak vycházelo. Do jejího stylu vlastně zapadá i fakt, že po dvou úspěšných deskách pověsila na deset let svoji sólovou kariéru na hřebíček.

Teď ale nastal čas na návrat a na své třetí desce se vyrovnává s rozvodem, ale třeba i novou rolí televizní celebrity. A ta je – jak se bohužel ukáže – nakonec silnější než touha dělat vzrušující a divný pop, jako to uměla v minulé dekádě.

Proč Gwen trvala příprava třetí desky tak dlouho? Do deseti let se vešla mateřská pauza, nepříliš povedený pokus o comeback její domovské kapely No Doubt a nějaký čas zabralo i tápání, kam se s novinkou vydat. Album ohlásila už v říjnu 2014 se singlem Baby Don't Lie, ale track úplně propadl, stejně jako následná kolaborace Spark the Fire s Pharrellem.

Gwen Stefani - Baby Don't Lie | Video: YouTube

Plány na desku se najednou rozsypaly a Gwen se vrátila do studia s novými spolupracovníky, mezi nimiž byli i hitmakeři Greg Kurstin (Lily Allen, Pink, Adele) či J.R. Rotem (Jason Derülo, Rihanna).

Mezitím také skončila agonie jejího manželství s Gavinem Rossdalem z britské kapely Bush, s nímž žila třináct let a měli spolu tři děti. Chystaná deska tak dostala jasné terapeutické téma. Promítlo se i do názvu - onou „pravdou“ mělo být špinavé prádlo rozpadlého vztahu s britským rockerem, na druhou stranu zde jako protipól slouží i několik skladeb napsaných poté, co se dala dohromady s country hvězdou Blakem Sheltonem, kterého potkala při společném porotcování v televizní soutěži The Voice. Mimochodem, sledovanost pořadu stanice NBC se pohybuje kolem dvanácti milionů diváků a z někdejší star alternativního rocku definitivně udělal celebritu.

O rozchodech napsala Gwen Stefani některé své nejlepší tracky - Hey You, Sunday Morning a samozřejmě megahit Don't Speak, který v polovině devadesátých let vytáhl No Doubt do MTV. Jenže tehdy byli s Tony Kanalem jen pár ze ska rockové kapely. O dvacet let později je všechno trochu jinak a rozchody a randění Gwen probírá americký bulvár. Na desce se to samozřejmě nemohlo nepodepsat. Pilotní singl desky Used To Love You mohl být věrohodnou zpovědí ženy zklamané z lásky, místo toho se ale pohybuje v kulisách televizní soap opery.

Gwen Stefani
Gwen Stefani | Foto: Profimedia.cz

Ani Truth nebo úvodní Misery s podobným tématem nezvládají atakovat standardy „dospělého popu“, který poslední roky nastavila Adele. Sázka na švédské popové producenty Mattman & Robin nevyšla. Pánové mají ostatně na svědomí i další promosingl - žvýkačkové disco Make Me Like You, které působí v kontextu desky jako osvěžení, ale na výraznější žebříčkový úspěch by track potřeboval něco víc než jen barvené bruslařské video.

Když se v roce 2004 vydala Gwen Stefani na sólovou dráhu s albem Love. Angel. Music. Baby., byl pro fanoušky No Doubt zvuk alba velkým překvapením. Se ska a alternativním rockem neměla deska nic společného, zpěvačka se s pomocí aktuálních producentských es vrhala do neprobádaných krajin novovlného electropopu (What You Waiting For?, Cool), R&B (Crash) nebo hip hopu (Rich Girl, Hollaback Girl), a ačkoliv deska působila dojmem totálního chaosu, singly z ní nahrávací společnost vypouštěla ještě o rok později.

O dva roky mladší druhé album The Sweet Escape nepřineslo nic převratně nového, ale mělo alespoň titulní hit, který posbíral platinové prodeje. Ačkoliv obě desky moc nedrží pohromadě, zestárly poměrně dobře a s odstupem je lze považovat za předzvěst vlny výrazných ženských zpěvaček, které se nebojí skákat mezi styly a riskovat. Gwen Stefani jednoduše zanechala v popu minulé dekády výrazný otisk, a proto se čekalo, s čím univerzálně nadaná zpěvačka přijde na třetí desce.

Gwen Stefani
Gwen Stefani | Foto: Profimedia.cz

Během posledních let hostovala Stefani na nahrávkách Snoop Dogga, Calvina Harrise, Maroon 5 i Eminema, což jen potvrzuje rozsah jejích možností. Nové album ale ukazuje, že si je své role hvězdy a celebrity snad až moc vědomá. A stará dobrá neřízená střela se tentokrát drží hodně při zemi. Rozhodně se nepouští do ničeho tak šíleného, jako bylo třeba na posledním albu vysamplované jódlování z muzikálu Za zvuků hudby (Wind It Up).

Odvázaná Gwen se zjeví až za polovinou desky ve spratkovské Red Flag, která ukazuje prostředníček nevěrnému manželovi. Následná Asking 4 It využívá nakažlivého trapového beatu i rapové senzace loňské sezony jménem Fetty Wap, a když už nic jiného, drží v něm zpěvačka prst na tepu doby. Rozverná Naughty je asi nejlepším trackem desky, protože tady úplně odloží masku seriózní dámy, kterou si drží většinu alba. Diblíkovská hra v jejích šestačtyřiceti působí trochu nuceně, ale když si něco podobného může dovolit ještě o generaci starší Madonna, tak proč ne i Gwen Stefani. Škoda že se k takovému kroku odváží na desce jen na pár minut.

Na This Is What the Truth Feels Like se Gwen Stefani snaží přerodit do kategorie dospělého popu a doufá, že její fanoušci stárnou s ní. Klíčovou otázkou ale je, jestli svět popu vůbec potřebuje seriózní Gwen Stefani. Takovou, která svoji pověst neřízené střely ráda vymění za konzervativní šlágry z hitových fabrik. Její první deska po dekádě měla být začátkem nového příběhu, This Is What the Truth Feels Like ale působí spíše dojmem smutného epilogu jedné báječné kariéry.

Hodnocení: 50 %

Gwen Stefani - Make Me Like You | Video: YouTube

před 20 minutami

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).