Recenze: Posmrtné album je velkolepou tečkou za příliš krátkou kariérou Davida Stypky

Honza Vedral Honza Vedral
3. 9. 2021 17:00
Svoje třetí album s kapelou Bandjeez už frýdecko-místecký písničkář David Stypka nestihl dokončit. Začátkem ledna, po dvou letech boje s rakovinou slinivky, ve věku 41 roků podlehl komplikacím spojeným s nemocí covid-19.
David Stypka zpívá o lásce bez banalit, klišé nebo strojenosti.
David Stypka zpívá o lásce bez banalit, klišé nebo strojenosti. | Foto: Radek Drbohlav

V té době už byla deska nazvaná Dýchej po obsahové stránce připravená a částečně natočená. Přestože Stypka své party nahrával na soustředěních, ve zkušebně nebo doma, nejde o ten typ posmrtné nahrávky, kdy producent podle vlastního uvážení skládá dohromady útržky. Stypka je na albu intenzivně přítomný. A posluchačům otevírá světy, které dříve neprobádal.

Přestože hudbě se věnoval od mládí, upozornil na sebe v nezvykle pozdním věku. Až jako osmatřicetiletý byl nominován na objev roku cen Anděl. Rok nato díky albu Neboj a hitu Dobré ráno, milá se zpěvačkou Ewou Farnou převzal sošku pro nejlepšího sólového interpreta.

Už tehdy šlo jeho písničkářský talent těžko zařadit do kontextu české scény. Jeho písně byly těžké hudbou i velkými slovy, ve kterých si liboval. Zároveň ale okouzlovaly silnou poetikou.

Stypka dovedl vtáhnout posluchače do nitra písní a obmotat ho příběhy a slovy, kterým rozuměl každý, i když často jen v rovině pocitů. Jeho univerzálnost byla fascinující, přesto, nebo možná proto, že nešlo o podbízivý pop, ale silně osobité rockové skladby. Album Neboj mělo úspěch, i když bylo ještě navíc zatěžkáno ústředním tématem strachu. Zrodilo málo pravděpodobnou, avšak vzácně civilní hvězdu.

Zásadní atributy Stypkova rukopisu lze slyšet i na novince. Přes všechny peripetie a složitosti, ve kterých vznikala, ale strach překvapivě vystřídala naděje. První singl nazvaný Farmářům má v sobě bezstarostnost babího léta a nádech Hříšného tance, ke kterému přímo odkazuje výrazný klávesový motiv. "Tak jsme se milovali / Ve větvích stromů větrem vláli a zváleli úrody půl farmářům," kreslí Stypka s lehkostí romantické obrazy, na kterých věrně ulpívají prchavé emoce. A mimoděk je skládá do průzračné milostné písně, jakou česká scéna už dlouho nepamatuje.

Stypka zpívá o lásce, ale bez banalit, klišé nebo strojenosti. Na předchozí nahrávce spíš zadumaný a rozervaný autor se k milostnému tématu ještě několikrát vrací, pokaždé se stejnou přirozeností, bezelstností a básnickou obratností. Nejvýrazněji ve skladbě Růže, která už na první poslech zní jako dávno zlidovělá táboráková odrhovačka, přesvědčivá radostí, v níž je něco z rošťáctví klasických písní Waldemara Matušky. "A prosím vesmír, ať mi pomůže / Obstarat alespoň kilo na růže / Nebo ať ukáže mi zahradu / Kterou pro tebe vykradu," haleká Stypka, jako by měl celý život ještě před sebou.

Singl Farmářům má v sobě bezstarostnost babího léta a nádech Hříšného tance, ke kterému přímo odkazuje výrazný klávesový motiv. Foto: Radek Drbohlav | Video: Universal Music

Přes výrazné optimistické momenty však album Dýchej není žádnou instagramovou hrou na štěstí. Stypka si oproti předešlým nahrávkám víc všímá, jak jsou pro lidi důležité naděje a radost. Právě tímto celistvým pohledem je deska jeho skutečně životním dílem. "No jasně, že to může být i zlé / Ba ne, my se s tím popereme / Ba ne, tohle zvládneme / To znamenité, co chráníme / Je to jediné, co po nás zůstane," zpívá nejspíš o dětech, ale také o smíření se s osudem ve skladbě Ještě se mi zdají sny.

Hned v následující Do čehos to duši dal se hořce rozčiluje a naštvaně apeluje rovnou na boha: "Tak jsme vyhráli a porazili stromy v Brazílii / Vyhráli a rozpustili staré kry / My vyhráli, na celé čáře zvítězili / Vyhráli a brzy bude klid."

Ve všech těch spletitých rovinách i náladách přitom Stypka zůstává konzistentní a hlavně přesvědčivý.

Obal alba Dýchej.
Obal alba Dýchej. | Foto: Universal Music

Nejsilnější je jeho výpověď tam, kde se dotýká vědomí konce. "Letím teplou nocí, vlastně lítám pro ten pocit, že duše může sama, bez těla," líčí zbytnost fyzického bytí ve skladbě O lítání, kterou doplňuje dalším mnohoznačným veršem. "Možná teď nad hlavou nám poletují davy / A máváním vás nelétavé zdraví," snaží se vidět svět shora. A pomalu posluchače provází svými stavy až do závěrečné "stingovské" písně Mňam o místě, kde "můžeš být vším".

Byť to bude znít pateticky: poslech Stypkova posledního alba skutečně působí jako autentický dokument o cestě někam, kde už je líp. Zvlášť když hudební složka vzácně vyrovná tu textovou.

Přestože byl vnímán jako sólista, jeho sílu podtrhuje souhra kapely Bandjeez a produkce Martina Ledviny i práce zvukového mistra Ecsona Waldese, kteří album přesvědčivě dotáhli i přesto, že nepracovali s dokonalými studiovými náběry. I díky nim Dýchej nepůsobí jako vypočítaná tryzna, ale plnohodnotná, v českém mainstreamu naprosto výjimečná deska.

David Stypka dokázal, že nejlepší pop v sobě může mít stejnou měrou chytlavost, líbivost, talent, silné melodie i hluboký smysl. Škoda, že právě ve chvíli, kdy na tolik věcí přišel, musel odejít.

Autor je šéfredaktorem časopisu Headliner a předsedou rady České hudební akademie cen Anděl.

Album

David Stypka: Dýchej
SinglTon 2021

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

před 6 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.