Recenze: Otecko nahrál temný svit poskvrněné hiphopové mysli

Marek Pros Marek Pros
13. 7. 2015 21:06
Slovenský raper Otecko na druhém sólovém albu zvážněl a natočil jednu z nejsilnějších hiphopových desek, které na Slovensku v posledních letech vyšly.
Otecko - Otis
Otecko - Otis | Foto: Spirit Music Label

Recenze – Slovenský hip hop zažívá silný rok. Celá kapela H16 vydala kvalitní sólová alba, která rozkreslují barevnost hip hopu od těch nejortodoxnějších kontur (Cigo) až po popové rádiovky pro masy (Majk Spirit), Rytmus a (snad) Ego teď připravují další sólovky a mezitím na východě kvete „prokletá generace“ raperů, kterým nemají starší páky problém pomoct nahoru (Momo vs. Haha Crew nebo Egův projekt Podzemgang).

Jedním z tahounů je i Otecko, člen bratislavské kapely H16, jenž vydal druhé sólové album O.T.I.S., na které pozval například talentovaného producenta Dalyba nebo rapera Pil C.

Otecko nikdy nepatřil mezi bůhvíjaké hudební filozofy a raději než hvězdné nebe nad sebou řešil, co má na sobě a koho má kolem sebe. Na nové desce ale změnil směr a šel (na své poměry) do sebe. Upouští od schematismů a tradiční hiphopová klišé využívá jako pilíře k upřímným, otevřeným a nevídaně srdceryvným textům. Neutápí se přitom v melodramatické sentimentalitě, přestože k ní někdy sklouzne (Zara), a ani se neopájí onomatopoickým vodopádem slov, jímž by maskoval sdělovací prázdnotu.

Otecko - Tlak | Video: YouTube

O.T.I.S. je přímá, nepozérská a v dobrém slova smyslu jednoduchá deska, na které Otecko skládá během 52 minut puzzle zdravě sebevědomého rapera, který si uvědomuje vlastní sílu i potenciál. Málokteré česko-slovenské hiphopové album zní tak současně a dospěle jako právě O.T.I.S.

Otecko netrpí na rozdíl od Majka Spirita potřebou ohromovat a motivovat, vesmíru neděkuje za talent a nadání; tak nějak si uvědomuje, že si musel všechno vydřít sám navzdory pochybnostem ostatních (Kde si bol?). Otecko ve třiceti letech zvážněl. Odráží to temný obal desky i negativní zkušenosti, které fluoreskují celým albem: průšvih s první sólovkou, která pohořela na marketingu, neustálé podceňování ze strany fanoušků, porovnávání s komerčně úspěšnějším Majkem Spiritem (viz skladba Úprimný) i posměšky za laciné pózy v klipech a pubescentní metafory.

Otecko se během posledních čtyř let dostal do fáze, kdy od něj fanoušci v zásadě nečekali nic jiného než nastavované pokračování debutu To som já. Poctivého, ale v podstatě infantilně úsměvného hip hopu plného přihlouplých přirovnání a chvástavých póz.

Hodnocení: 75 %
Autor fotografie: Spirit Music Label

Hodnocení: 75 %

O.T.I.S. je přímá, nepozérská a v dobrém slova smyslu jednoduchá exhibice, ve které Otecko skládá během 52 minut portrét zdravě sebevědomého rapera. Na druhou stranu nenabízí příliš příležitostí, proč by mohla oslovit širší publikum. O to sympatičtější je, že si Otecko vybral tu náročnější cestu.

52:50 min, 14 skladeb, Spirit Music

Proto O.T.I.S. zní jako rapová kudla do žeber. Umí být syrová (Tlak), ale ne rádoby agresivní. Tam kde Vladimir 518 nebo Ektor tlačí na pilu, Otecko v klidu, ale o to přesvědčivěji argumentuje. Přestože není kdovíjaký lyrik, upustil od vtipných/směšných a doslovných metafor a soustřeďuje se na přímočařejší sdělení. Skladby mají jednoduchou interpretaci, není nutné v nich hledat dvojsmyslné pravdy o životě a smrti a ukájet se přemoudřelými texty, které kromě formální líbivosti nabízejí obsahové vakuum. Strach z unylosti monotónního přednesu, kterým trpěl debut, rozbíjejí dobře dávkovaný zpěv a správně naředěné hostovačky (Pil C, Elpe, Majk Spirit).

Síla O.T.I.S. je však zároveň jeho Achillovou patou. Tam kde Majk Spirit svou v dobrém slova smyslu podbízivostí otevírá náruč nehiphopovému publiku a nasává fanoušky celým hudebním spektrem jako lakmus, Otecko staví ze svých hiphopových klišé (byť skvěle interpretovaných) nepřípustnou bariéru.

Deska to je totiž sebestředná, málo pozitivní a plná rapových schémat, která působí mimo kontext scény mimózně a kromě líbivých rádiovek (My) nenabízí příliš příležitostí, proč by mohl Otecko oslovit širší hudební publikum.

Sám raper si to dobře uvědomuje (Teraz alebo nikdy), o to sympatičtější je, že si vybral tu temnější a náročnější cestu na slovenský rapový Olymp.

Otis feat. Pil C - Já vs. celý svět | Video: YouTube
 

Právě se děje

Další zprávy