Recenze: Oceán bez Muka funguje i v klubu. Nutně ale potřebuje novou generaci fanoušků

Daniel Maršalík
16. 6. 2016 13:19
Skupina Oceán slaví vydání studiové desky po třiadvaceti letech třemi koncertními křty. Ten první proběhl ve středu v pražském klubu Roxy. Kapela album Ve smíru pokřtila symbolicky mořskou vodou a zjišťovala, jak nové písně budou fungovat mezi těmi staršími a prověřenými.
Jitka Charvátová
Jitka Charvátová | Foto: Tomáš Klíma

Jako první se na pódiu objevil Petr Kučera a na klávesy spustil Intro, při kterém se k němu postupně připojili Jan Vozáry a Petr Hons. To už skalní fanoušci českobudějovické kapely začali odpočítávat: „10, 9, 8, 7, ….1, Oceááááán“, přesně tak jak se to dělávalo v dobách největší slávy Oceánu ještě s Petrem Mukem u mikrofonu.

Pak už za tónů novinky Půlměsíc přišla i zpěvačka Jitka Charvátová, která v bílých šatech působila kontrastně k černě oděným muzikantům. Na hlavě měla klobouk ve tvaru květu leknínu, který zdobí i obal novinkového alba Ve smíru. Oceán v roce 2016 opět získal určitý styl, který pro něj byl typický na začátku devadesátých let a který postrádal při comebacku před pěti lety.

Pro kapelu, která v posledních letech těžila hlavně z minulosti, muselo být vzrušující čekání, jak fanoušci přijmou nové písně. A zhruba z poloviny zaplněný klub reagoval nadšeně při každé skladbě a zpíval spolu s Charvátovou všechny texty a nezáleželo na letopočtu jejich vzniku.

Desku Ve smíru reprezentovalo kromě Intra hned šest písní a aktuální singl Bludný Holanďan kapela zahrála dokonce dvakrát. Přehrála i největší hity jako Dávná zem, Prázdná ulice, Noc je jako nebo Čas. Otázkou bylo, zda dojde i na Ráchel, které se Charvátová pro respekt k Petru Mukovi dlouho vyhýbala. Nejslavnější zářez Oceánu nakonec zazněl v přídavcích a ukázal, jak kapela před čtvrtstoletím předběhla dobu. Specifický zvuk Oceánu působil tehdy jako zjevení a i nyní zní velmi moderně.

Na torzu původních fanoušků Oceánu byla vidět radost, že část jejich hrdinů je zpět. Ti, co přišli do Roxy, přijali i Jitku Charvátovou, která za svůj výkon nakonec sklidila největší potlesk. Nadšení se z hlediště vracelo zpět na jeviště. Nejvíce to bylo znát na Petru Kučerovi, který s postupem času stále emotivněji promlouval k publiku. Škoda jen, že kapele se zatím nedokázalo přilákat i nové posluchače, a tak jejich vystoupení spíš než jako koncert působí jako sraz abiturientů po 25 letech.

První ze tří křtů alba Ve smíru ukázal, že kapela je ve skvělé formě, že se může spolehnout na bezchybný zpěv Jitky Charvátové, že stále má své věrné publikum a že nové písně dobře doplňují starší hity. Otázkou je, zda se Oceánu na čerstvý repertoár podaří získat i nové posluchače. Zasloužil by si to.

Oceán - Prázdná ulice | Video: YouTube

Hodnocení: 80 %

Aktualizováno před 26 minutami

Ve věku 93 let zemřel předseda Klubu dr. Milady Horákové a bývalý politický vězeň František Šedivý

Ve věku 93 let zemřel v úterý večer dlouholetý předseda Klubu dr. Milady Horákové František Šedivý. Za klub to ve středu oznámil Jiří Bulan. Šedivý za války spolupracoval s odbojem, po únoru 1948 strávil 12 let v komunistických věznicích a lágrech. Po listopadu 1989 působil také jako místopředseda Konfederace politických vězňů ČR. O svém životě napsal několik knih.

Šedivý podle Bulana zemřel po dlouhé nemoci. Poslední rozloučení se uskuteční v rodinném kruhu, veřejnost se bude moci se Šedivým rozloučit, jakmile to umožní situace s epidemií koronaviru, napsal.

"Mnoho let svého života se potýkal s totalitou, ale ani dlouholeté věznění v komunistických lágrech ho nezlomilo, stále si uchovával svůj cit pro spravedlnost a obdivuhodný smysl pro humor," uvedl Bulan. Šedivý podle něj byl masarykovec, spisovatel, křesťan, milovník přírody a myslivec, výborný řečník a především laskavý člověk. "Patřil také k těm, díky jejichž úsilí mohla být obnovena činnost České obce sokolské. A významnou měrou se zasloužil i o vznik pražského Gymnázia Milady Horákové v roce 2009," dodal Bulan.