Recenze: Norah Jones se vrátila k čistému jazzu. A popřela tak část své hudební identity

Lukáš Boček
22. 10. 2016 14:00
Hudební trendy jsou nevyzpytatelné a své o tom ví i Norah Jones. Zkraje milénia vydala svůj křehký písničkářský debut Come Away With Me, z něhož se zcela překvapivě a bezprecedentně stal komerční trhák. Třiadvacet milionů prodaných kopií nastartovalo kariéru, která momentálně došla až k sólovému albu s pořadovým číslem šest. Po různorodém experimentování se Day Breaks neokázale vrací ke zpěvaččiným kořenům – k čistému jazzu.
Norah Jones.
Norah Jones. | Foto: ČTK

„Říkejme tomu prostě hudba. Nechápu, proč by člověk nemohl stále dělat nové věci,“ řekla Norah Jones ke své nové nahrávce Day Breaks magazínu Vogue.

Posluchač by po takovém prohlášení mohl nabýt dojmu, že se i tentokrát budou protínat plochy žánrů, mezi jejichž mantinely se americká interpretka vždy pohybovala – písničkářství, country, soft rock, folk, jazz a v neposlední řadě nevtíravý pop, díky kterému v začátcích kariéry dokázala učarovat davům stejně masově, jako se to momentálně daří britskému fenoménu Adele.

Jenže ono tomu tak ve své podstatě vůbec není – Norah totiž přestřihla nitky, které ji ke zmíněným hudebním kategoriím poutaly, a nahrála desku, jež od začátku do konce plyne stejně neškodně jako neambiciózně.

Pryč je příjemně nadrzlé koketování s elektrickými kytarami, jemnou elektronikou, s filmovými aranžemi a obecně i se snahou zasadit svůj zvuk do současnosti. Day Breaks obsahuje kromě devíti původních písní celkem tři jazzové covery, ale ve skutečnosti všechny společně bez výjimky zní, jako kdyby byly opětovně vytaženy z velkého amerického zpěvníku a následně pouze lehce oprášeny.

Kupříkladu skladba Tragedy se nepokrytě hlásí k odkazu, kterým je protkána celá zpěvaččina tvorba – k jazzové legendě Billie Holiday. Oproti ní nabízí pouze uhlazenější zvuk, ale hudební výstavbou a textovou melancholií jsou si velmi podobné. Obdobně jsou na tom i tklivá It's A Wonderful Time For Love nebo pro Norah typickým klavírem podbarvená And Then There Was You.

Jedno z mála míst, kdy se Norah odpoutá od tradičně znějících kompozic postavených na několika málo nástrojích, je skladba Flipside. Ta především díky retro perkusím zní, jako kdyby se na album zakutálela ze soundtracku k seriálu Vinyl, což monolit pomalých skladeb příjemně rozrušuje. Velmi povedená je i titulní Day Breaks, jež je skvěle vystavěnou hudební metaforou o přečkávání krizí, po nichž „s rozbřeskem v hlavě dál prší v srdci“.

Další osvěžující momenty však už nahrávka často nenabízí. Může za to i výběr spolupracovníků – drive, který povětšinou pomalým skladbám dodával Jack White nebo producent Danger Mouse, polovina kdysi úspěšného dua Gnarls Barkley, je zkrátka ve větší míře pryč a zůstává jen ve vzdálených ozvěnách.

Day Breaks je solidním albem pro posluchače, kterým se nikdy neomrzí staré dobré skladby starých dobrých interpretů. Ta část zpěvaččiných příznivců, kteří si Norah Jones oblíbili především jako experimentátorku se sametovým hlasem, bude proto nutně zklamána. Ohlédnutí do minulosti jí vždy vycházelo, pokud mohlo vykvést na pozadí různorodosti. A ta tentokrát i přes hudební vyspělost skladeb nepřichází.

Hodnocení: 65 %

Norah Jones - Carry On | Video: YouTube

před 5 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 6 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 6 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 7 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.