Recenze: Norah Jones se vrátila k čistému jazzu. A popřela tak část své hudební identity

Lukáš Boček Lukáš Boček
22. 10. 2016 14:00
Hudební trendy jsou nevyzpytatelné a své o tom ví i Norah Jones. Zkraje milénia vydala svůj křehký písničkářský debut Come Away With Me, z něhož se zcela překvapivě a bezprecedentně stal komerční trhák. Třiadvacet milionů prodaných kopií nastartovalo kariéru, která momentálně došla až k sólovému albu s pořadovým číslem šest. Po různorodém experimentování se Day Breaks neokázale vrací ke zpěvaččiným kořenům – k čistému jazzu.
Norah Jones.
Norah Jones. | Foto: ČTK

„Říkejme tomu prostě hudba. Nechápu, proč by člověk nemohl stále dělat nové věci,“ řekla Norah Jones ke své nové nahrávce Day Breaks magazínu Vogue.

Posluchač by po takovém prohlášení mohl nabýt dojmu, že se i tentokrát budou protínat plochy žánrů, mezi jejichž mantinely se americká interpretka vždy pohybovala – písničkářství, country, soft rock, folk, jazz a v neposlední řadě nevtíravý pop, díky kterému v začátcích kariéry dokázala učarovat davům stejně masově, jako se to momentálně daří britskému fenoménu Adele.

Jenže ono tomu tak ve své podstatě vůbec není – Norah totiž přestřihla nitky, které ji ke zmíněným hudebním kategoriím poutaly, a nahrála desku, jež od začátku do konce plyne stejně neškodně jako neambiciózně.

Pryč je příjemně nadrzlé koketování s elektrickými kytarami, jemnou elektronikou, s filmovými aranžemi a obecně i se snahou zasadit svůj zvuk do současnosti. Day Breaks obsahuje kromě devíti původních písní celkem tři jazzové covery, ale ve skutečnosti všechny společně bez výjimky zní, jako kdyby byly opětovně vytaženy z velkého amerického zpěvníku a následně pouze lehce oprášeny.

Kupříkladu skladba Tragedy se nepokrytě hlásí k odkazu, kterým je protkána celá zpěvaččina tvorba – k jazzové legendě Billie Holiday. Oproti ní nabízí pouze uhlazenější zvuk, ale hudební výstavbou a textovou melancholií jsou si velmi podobné. Obdobně jsou na tom i tklivá It's A Wonderful Time For Love nebo pro Norah typickým klavírem podbarvená And Then There Was You.

Jedno z mála míst, kdy se Norah odpoutá od tradičně znějících kompozic postavených na několika málo nástrojích, je skladba Flipside. Ta především díky retro perkusím zní, jako kdyby se na album zakutálela ze soundtracku k seriálu Vinyl, což monolit pomalých skladeb příjemně rozrušuje. Velmi povedená je i titulní Day Breaks, jež je skvěle vystavěnou hudební metaforou o přečkávání krizí, po nichž „s rozbřeskem v hlavě dál prší v srdci“.

Další osvěžující momenty však už nahrávka často nenabízí. Může za to i výběr spolupracovníků – drive, který povětšinou pomalým skladbám dodával Jack White nebo producent Danger Mouse, polovina kdysi úspěšného dua Gnarls Barkley, je zkrátka ve větší míře pryč a zůstává jen ve vzdálených ozvěnách.

Day Breaks je solidním albem pro posluchače, kterým se nikdy neomrzí staré dobré skladby starých dobrých interpretů. Ta část zpěvaččiných příznivců, kteří si Norah Jones oblíbili především jako experimentátorku se sametovým hlasem, bude proto nutně zklamána. Ohlédnutí do minulosti jí vždy vycházelo, pokud mohlo vykvést na pozadí různorodosti. A ta tentokrát i přes hudební vyspělost skladeb nepřichází.

Hodnocení: 65 %

Norah Jones - Carry On | Video: YouTube

před 11 minutami

Nizozemský soud poslal do vězení zloděje obrazů van Gogha a Franse Halse

Devětapadesátiletého Nizozemce v pátek poslal na osm let za mříže soud v Lelystadu severovýchodně od Amsterodamu za krádež dvou cenných obrazů. Obraz Vincenta van Gogha Farní zahrada v Nuenenu z roku 1884 zmizel loni v březnu z muzea Singer Laren ve městě Laren. Loni v srpnu pak podle soudu tentýž zloděj ukradl i Halsovo plátno Dva smějící se chlapci (1627) z malého muzea Hofje van Mevrouw van Aerden v Leerdamu, asi 60 kilometrů jižně od nizozemského hlavního města.

Obě díla zmizela beze stopy. Jenom hodnotu Halsovy malby soud odhadl na 16 milionů eur (přes 400 milionů korun). "Tyto obrazy jsou součástí národního kulturního dědictví, mají význam pro dnešní i budoucí generace," konstatoval soud podle agentury DPA.

Na obou místech činu se našla DNA odsouzeného muže, který byl už v minulosti trestán za krádež umění. Obvinění z posledních krádeží popíral.

Aktualizováno před 26 minutami

Katalánský expremiér Puigdemont na Sardinii vyšel z vězení, může volně cestovat

Katalánský expremiér a europoslanec Carles Puigdemont v pátek vyšel na Sardinii z vězení. Soud mu přitom dovolil cestovat i mimo území Itálie do 4. října, na kdy je naplánováno stání ohledně jeho vydání do Španělska. Tam je stíhaný v souvislosti s uspořádáním neústavního referenda o nezávislosti Katalánska v roce 2017. Italské úřady Puigdemonta zadržely ve čtvrtek večer na základě španělského zatykače, ohledně jehož platnosti však panují nejasnosti.

"Všechno je v pořádku," řekl médiím shromážděným před věznicí Puigdemont po svém propuštění. "Je to další soudní vítězství. Španělsko nikdy nemá dost toho se zesměšňovat," dodal.

Puigdemont přiletěl na Sardinii ve čtvrtek, aby se tam zúčastnil folklórního festivalu a jednal s místními politiky. Sardinie totiž patří k regionům, kde se část politiků snaží prosadit nezávislost na Itálii.

Italský soud se podle Puigdemontova právníka katalánského lídra zeptal, zda si přeje být navrácen do Španělska, s čímž Puigdemont nesouhlasil. Nyní se bude italská justice zabývat tím, zda je žádost o vydání Katalánce oprávněná. Proces bude podle jednoho ze soudců trvat několik týdnů.

Puigdemont je členem Evropského parlamentu, který ho ale zbavil poslanecké imunity. Proti tomuto rozhodnutí podal katalánský politik námitku k soudu, který o ní ještě nerozhodl. Katalánský politik žije trvale v Belgii, která ho do Španělska nevydala. Tam ho státní zástupci chtějí soudit za uspořádání referenda o nezávislosti v říjnu roku 2017 a další aktivity ve prospěch nezávislosti Katalánska. Puigdemont byl tehdy katalánským premiérem a separatističtí politici vypsali plebiscit navzdory nesouhlasu vlády v Madridu a soudů.

Maďarská policie dopadla českého převaděče, vezl třicet Syřanů

Policejní hlídka ve městě Dunavecse v centrální části Maďarska v nočních hodinách objevila ve vozidle se slovenskou poznávací značkou řízeném českým občanem tři desítky Syřanů bez dokladů, kteří nemohli prokázat, že se v Maďarsku nacházejí legálně. Oznámila to v pátek maďarská policie na svém webu, na kterém zveřejnila také snímky z nitra dodávky plné uprchlíků.

Zatímco Syřany maďarské úřady po výslechu vyhostí, řidiče policie zadržela a chystá se požádat o uvalení vazby, protože je podezřelý z obchodování s lidmi. Za to mu může v případě odsouzení hrozit trest až pěti let vězení za normálních okolností, za přitěžujících až 15 let, dodala policie.

Zaměstnanci italské Alitalie protestovali proti úbytku pracovních míst

Silnici mezi římským letištěm Fiumicino a metropolí dnes zablokovaly stovky protestujících. Vyzývali italskou vládu, aby zabránila zániku pracovních míst při přeměně ztrátové Alitalie na nové aerolinky ITA. Informovala o tom agentura Reuters. Protestující se usadili uprostřed silnice, policisté se štíty přihlíželi. Alitalia a další letecké společnosti musely zrušit přes 130 letů.

Ztrátová Alitalia činnost ukončí 15. října. Nástupnická ITA si podle odborů ponechá pouze 2800 z téměř 11 000 zaměstnanců Alitalie. Nástupnické aerolinky podle nich také nabízí méně štědrou pracovní smlouvu. Zaměstnanci Alitalie dále požadují, aby jejich podpora v nezaměstnanosti trvala pět let místo dojednaného jednoho roku.

Vyjednávání mezi leteckou společností ITA a odbory je nyní pozastaveno. "Vláda o tomto vyjednávání mlčí. Pro nás je zásadní proto, aby se zachovala pracovní místa," uvedly odbory v prohlášení.