Recenze: Mesiáška Nao započala hudební revoluci. Teď se musí odpoutat od svých vzorů

Jan Mazura Jan Mazura
Aktualizováno 11. 8. 2016 20:11
Britská zpěvačka je označována jako r'n'b vizionářka. Její první plnohodnotné album For All We Know, které vyšlo na konci července, toto označení potvrzuje, i když ne na sto procent. "Pokud má být skutečným hudebním mesiášem, bude se muset příště od svých vzorů odpoutat zcela a především ještě více napnout kreativní síly," píše v recenzi Jan Mazura.
Nao
Nao | Foto: archiv zpěvačky

Reputace osmadvacetileté zpěvačky Česko zatím plně nezasáhla, nicméně na ostrovní scéně není Nea Jessica Joshua alias Nao (neplést s její izraelskou jmenovkyní) žádný nováček.

Má za sebou sérii EP na vlastním labelu Little Tokyo a letitou koncertní praxi. Vystudovala také jazzový zpěv na prestižní londýnské Guildhall School of Music and Drama a na svou minulost upozorňuje použitím názvu staré jazzové písně v titulu alba.

Nao
Nao | Foto: archiv zpěvačky

Její debut, respektive dvojalbum, však s jazzem nemá společného téměř nic. Vznikalo dva roky a je originální kombinací funku, slizkého popu osmdesátých či devadesátých let, současného r'n'b a progresivní elektroniky. Místy se výrazněji vychýlí jedním směrem, ale většinou žánry míchá.

Například In the Morning a jedna z nejzdařilejších písní Blue Wine jsou v zásadě melodické písničky plné dramatické výstavby a elektronických ruchů s produkcí, za jakou by se nemuseli stydět Peter Gabriel ani Björk. Trophy, s hostujícím britským zpěvákem a producentem A. K. Paulem, by pro změnu mohla být experimentálním raritním trackem zpěváka Prince.

V duchu současného r'n'b jsou pak singly Bad Blood, Fool to Love nebo asi největší hit Girlfriend s propracovanými instrumentálními melodiemi a zatěžkaným beatem. Závěrečná Feels Like (Perfume) s až beatlesovskou hravostí a melodií zapamatovatelnou na první poslech dobrý dojem z desky potvrzuje. Celkem osmnáct skladeb obsahuje také tři krátké vsuvky s očíslovaným názvem Voice Memo. Jde o demo nahrávky písní nerealizovaných v plné míře.

Písničky, částečně v sofistikované elektronické produkci GRADESe, znějí zastarale a moderně zároveň a každá stylová proměna je přesvědčivá a umně provedená. Materiálu by však neuškodilo více kontrastu, zejména co se takřka identických temp týče. Neuspěchanost lze ale vysvětlit jako součást koncepce a jistě je i odrazem zpěvaččiny „cool“ povahy.

Hlas má Nao posazený vysoko a zní často velmi mladě. Není mimořádně silný, ale zapamatovatelnost nepostrádá. Jeho barva je navíc umocněna bohatými vokály, které si zpěvačka nazpívala sama. Připočteme-li k němu ještě propracovanost zvukových detailů a místy špetku ponurosti, nabídne se přirovnání k alternativnější kolegyni FKA Twigs.

Že Nao naznačuje nové směřování současného r'n'b, nelze popřít. Doposud – včetně desky For All We Know – však její novátorství spočívalo především v umné a originální recyklaci již existujícího. Pokud má být skutečným hudebním mesiášem, bude se muset příště od svých vzorů odpoutat zcela a především ještě více napnout kreativní síly.

Hodnocení: 85 %

NAO - Girlfriend | Video: YouTube

Aktualizováno před 2 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.