Recenze: Natalie Imbruglia zažívá comeback díky coververzím

Jan Mazura Jan Mazura
2. 9. 2015 9:00
Poslední desku vydala před šesti lety a ta zcela propadla. Její letošní pátá nahrávka Male, ač chudá na původní hudbu, je díky přesvědčivému zpracování a upřímnému projevu povedená.
Natalie Imbruglia - Male
Natalie Imbruglia - Male | Foto: Sony Music

Recenze – Klíč k výběru materiálu na album Male byl relativně tradiční. Tvoří ho oblíbené písničky z dětství a zejména pak z doby, kdy Imbruglia s hudbou začínala, tedy z devadesátých let. Původní verze nazpívali výhradně mužští interpreti, což reflektuje anglický výraz pro mužské pohlaví v názvu nahrávky. Ti, kdo znají pouze zpěvaččin hit Torn z roku 1997 – mimochodem také převzatý song – budou koncepcí desky překvapeni. Rozhodně však příjemně.

Imbruglia si vytyčila za cíl vytvořit nepřekombinované album s minimem syntetických zvuků. To vysvětluje i nečekaně silný vliv country a dalších, převážně akustických žánrů. Ale není třeba se děsit! Špičkově sejmuté kytary, vkusně zaranžované smyčce a košaté vícehlasy přinášejí nefalšované muzikanství a vytvářejí příjemnou atmosféru. Vlivů je na Male nicméně mnohem více a jeden do druhého se nepozorovaně přelévají.

Písničky tedy vznikly převážně v devadesátých letech, ale uslyšíme i několik mladších. Zpěvačce a její kapele se podařilo vdechnout jim svěžího nadčasového ducha a zbavit je stylové zastaralosti. V řadě případů jde navíc o méně známé melodie, a tak jsme schopni vnímat je bez předsudků. Jejich autoři pocházejí z různých koutů světa, Evropy, Austrálie i Spojených států.

Album otevírá Instant Crush od francouzské autorské dvojice Daft Punk. Pojetí je ale trochu zavádějící. Rocková intenzita se pak totiž vytratí a už se nevrátí. Teprve s následující Cannonball od Damiena Rice se nálada stabilizuje do „letně-pohodové“ a v takovém pojetí pokračuje až do konce.

Výjimkou je několik skladeb, přinášejících do konvenční směsi svěží vítr. Známá Friday I'm in Love kapely The Cure vyčnívá skočným a mimořádně strhujícím countryovým pojetím. Zvuk pochodových dechových kapel evokuje Let My Love Open the Door, jejímž autorem je Pete Townshend, kytarista The Who. Imbrugliina verze zaujme svižným pochodovým rytmem a užitím žesťů. Trojici výraznějších skladeb doplňuje Only Love Can Break Your Heart rockového barda Neila Younga. Její krásná melodie zde vyznívá díky prosté úpravě pro hlas a baskytaru.

V případě kolekce coververzí není zcela na místě říkat, co je hit a co není, ovšem pokud chceme vybrat tři nejlepší úpravy, byly by to právě tyto. Jsou dostatečně dobrým důvodem k tomu, abychom Imbruglii dali šanci a album si poslechli. Mezi dalšími autory pak nechybí Američané Tom Petty a Iron & Wine či britští Modern English.

Na novou desku kdysi mimořádně úspěšné zpěvačky jsme čekali šest let. Je tudíž trochu smutné, že jsme se dočkali jen sbírky převzatých písniček bez jediného vlastního singlu. Na druhou stranu je možné, že Natalie Imbruglia se rozhodla nelámat velký comeback přes koleno a udělala „jen“ velmi upřímné a příjemné album, po kterém však – paradoxně – návrat na scénu klidně může následovat.

Hodnocení: 75 %

Natalie Imbruglia - Instant Crush | Video: YouTube

před 14 minutami

Vladimír Dbalý a další tři lidé jsou znovu obžalovaní v kauze zakázek Nemocnice Na Homolce

Státní zástupce znovu obžaloval bývalého ředitele Nemocnice Na Homolce Vladimíra Dbalého a další tři lidi v takzvané třetí větvi kauzy zakázek tohoto zdravotnického zařízení. Uvedla to ČT. Znovu před soud půjde i Dbalého bývalý náměstek Michal Toběrný a Jan Valtr, který figuruje v jiných kauzách jako spolupracovník lobbisty Iva Rittiga. Již dříve chtěl soud stíhání zastavit, státní zástupce ale nesouhlasil.

Třetí větev kauzy spadá do období mezi lety 2006 až 2011 a zahrnuje mimo jiné zmanipulování tendru nemocnice na dodání zařízení pro pracoviště navigované neurochirurgie.

Zdroj: Domácí
před 22 minutami

Dominantní kanoista Fuksa si na MS zajistil finále na 500 metrů

Kanoista Martin Fuksa na mistrovství světa dominoval v rozjížďce na 500 metrů a s přehledem si zajistil nedělní finále. Tam může získat třetí světový titul na této neolympijské trati. Rozjížďku na 500 metrů vyhrál na šampionátu v Kodani také kajakář Jakub Zavřel, ale tam se přímo do finále nepostupovalo. Mistra Evropy z roku 2017 a letošního bronzového medailistu z ME Zavřela tak čeká v sobotu semifinále.

před 33 minutami

Ministr zahraničí Kulhánek vystoupí s projevem na Valném shromáždění OSN. Hlavním tématem bude Afghánistán

Českou delegaci na 76. zasedání Valného shromáždění Organizace spojených národů (OSN) v New Yorku ve dnech 20. až 25. září povede ministr zahraničí Jakub Kulhánek (ČSSD). Loni a předloni Českou republiku zastupoval premiér Andrej Babiš (ANO). S národním projevem vystoupí v rámci všeobecné rozpravy v rámci sobotního programu.

Jedním z hlavních témat shromáždění bude situace v Afghánistánu poté, co se po odchodu spojeneckých vojsk moci v zemi ujalo radikální hnutí Tálibán.

Proslov bude mít ministr Kulhánek také na setkání k Všeobecné úmluvě o zákazu jaderných zkoušek a na ministerských setkáních k odpovědnosti chránit a k Mezinárodnímu trestnímu soudu. Zúčastní se i neformálního jednání šéfů diplomacií zemí Evropské unie.

Zdroj: Domácí