Recenze: Na nové desce Tata Bojs se propojily tělo, duše, duch

Ivan Hartman Ivan Hartman
29. 12. 2020 11:52
V bookletu nového alba skupiny Tata Bojs pojmenovaného Jedna nula to vypadá jako tisková chyba. Z názvu Vlasní brácha však „t“ nevypadlo nedopatřením. Zpěvák a bubeník Milan Cais v této písni líčí, jak si z vlastního vlasu nechá vyrobit geneticky shodného bratra, který nebude „klon v porcelánu“, ale brácha „navlas stejný“.
Tata Bojs desku za deskou posouvají kolosem české pop-music.
Tata Bojs desku za deskou posouvají kolosem české pop-music. | Foto: Salim Issa

Jedno vypuštěné písmeno je při pouhém poslechu písně a bez znalosti tištěné verze textu nepostřehnutelné, na výslovnosti se rozdíl těžko pozná. Ovšem s hláskou "t" je to tentokrát podobné jako s aktuálním virem - nevidíme ho, protože se nechová jako slon v porcelánu, přesto ovlivnil úplně všechno. Připomíná pověstný pevný bod, který požadoval Archimedes, aby mohl pohnout zeměkoulí.

Tata Bojs své pevné body, které hýbou s celkovým vyzněním jejich nahrávek, nacházejí ve sloganech, verších, asonancích či rýmech, v nichž se bezelstná dětská hra autorů středního věku prolíná s vyspělou hříčkou - jako kdyby se ji učili u proslulého nonsensového básníka Emanuela Frynty, ale posunuli ji slovníkem 21. století.

Díky tomu je více než třicetiletá pražská kapela desku za deskou schopna pohnout kolosem české pop-music jako málokterá jiná. Novým albem Jedna nula se jí to opět daří, protože podobně jako jiskrné texty s názorem je na tom hudba.

Tata Bojs prostřednictvím textů zpívajícího bubeníka Milana Caise a baskytaristy Marka Huňáta už dlouho vnášejí do českého rocku drobnou literaturu. Nikoliv náročnou a složitou, ale prostou, chytrou, někdy tematicky závažnou. A zpívat třeba o tak seriózní a aktuální genetice jako ve Vlasním bráchovi se nevylučuje s nadhledem a vtipem, jakého dosahují.

Z mistrovství světa v písňovém sloganu by asi neodjeli bez medaile, kdyby tam nabídli ten ze svého hybridního disca kříženého s archaickým rockem, v němž hledají přesnou definici tance: "Tančím jak 220 Travoltů a dalších 60 herců." Posluchač z toho dostává horečku sobotní noci.

Skoro dadaistickou metodou zase vznikl text důrazně pochodujících Zvonů. Autoři z novin vystříhali fráze, které je zaujaly, potom je skládali k sobě a Cais je doplnil vlastním textem. Vznikl tak třeba slogan "Odfláknutý život Čechů / potřebuje novou střechu", který jako kdyby rozvíjel primitivnější, přitom tak výstižně uštěpačný šleh "Čechy chi / chi chi chi" ze skladby Národní, zařazené na předchozí, pět let starou desku nazvanou A/B.

Text důrazně pochodujících Zvonů vznikl skoro dadaistickou metodou. | Video: Supraphon

Další návaznost lze pozorovat třeba ve strojově dunící Holce z plakátu, která karikuje šidítko umělé krásy ("lež má krásné nohy"), podobně jako v orwellovské 2031 z alba Ležatá osmička, kde "člověk se nestará a najednou zjistí / že už mu vládnou jen vizážisti a fašisti". Ostatně i Vlasní brácha je tematicky příbuzný třeba se starší skladbou Homo demo, řešící božské stvoření "zkušebního" člověka i lidstva.

Když tedy do skladby Velký třesk, v jejíž druhé části hudba zní jako tajuplné signály z vesmíru, zakomponují Tata Bojs úryvky z komentářů starých, pravděpodobně dokumentárních filmů, působí to nejen jako půvabné retro.

Neřešitelné otázky typu "Snad nejdůležitějším úkolem, před kterým lidstvo stojí, je zjistit, odkud jsme přišli a jaký osud nás čeká" nebo "kam se lidstvo ubírá" - přičemž slovo "ubírá" se vytrácí v ozvěně -, vyslovené archaicky znějícími hlasy někdejších moderátorů, podtrhují existenciální podtón skladeb, které jsou přitom na povrchu zábavné.

Tata Bojs v písních dost filozofují na to, aby psali jednoznačné "hity zapomnění". Možná díky důkladně promyšleným maličkostem a atmosférou, které utkví v podvědomí, si kapela už dvě desítky let udržuje stabilně vysokou popularitu. Ta ji přivedla z klubů do velkých koncertních prostor.

Také desku Jedna nula plánují pokřtít příští rok na jaře v pražské hale O2 universum, pokud to dovolí pandemická situace.

Videoklip ke skladbě Kraftwerk in Saint Tropez z nové desky Tata Bojs. | Video: Supraphon

Z mnoha nových skladeb plyne náboj nostalgie. Tata Bojs už nejsou hudební progresivisté, jakými kdysi tak trochu byli, když začali vydávat v zásadě koncepční desky.

Na novince vytěžují sami sebe, dosavadní tvorbu, aniž by ale slevili z opravdovosti. Nadále zní ta dobrá, "ohraná" tatabojská písnička, jedna za druhou.

Obal desky Jedna nula.
Obal desky Jedna nula. | Foto: Supraphon

Famózně se povedla především ta nejnostalgičtější, Tajemství, v níž francouzsky hostuje Emma Smetana řekněme v roli šarmantní Jane Birkinové, která se konečně naučila zpívat. A ten nejbanálnější z banálních refrénů, jenž tu zní, se možná nakonec stane jedním z nejlepších, jaké kdy vznikly na slabiky la la la.

Milan Cais říká, že při vymýšlení desek mají písně Tata Bojs často různé verze - od akustické po elektronickou nebo symfonickou. "Někdy jim až dáváme zabrat. Ale nakonec se právě u toho ukáže jejich kvalita," vysvětluje, jak vznikají nahrávky kapely, jež nakonec zařadí na album pouze jednu z mnoha podob skladby, tu v danou chvíli nejlepší.

Na desce Jedna nula z množství pozoruhodných jednotlivostí nic nevyčnívá. Vše slouží celku. Skoro v duchu verše z textu písně 220 Travoltů: "na parketě tanečním - nečním". Různorodé výstřižky uspořádali Tata Bojs do sjednocené koláže, v níž všechny písně vzájemně navazují blízké vztahy zvláštního druhu. Podobně jako ve Velkém třesku, kde zpívají, že možná se propojily tělo, duše, duch.

Album

Tata Bojs: Jedna nula
Supraphon 2020

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 2 hodinami

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následné požáry v několika obytných domech. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné, nicméně podle policie nešlo o nehodu, informovala švédská média.

Podle aktuálních údajů bylo do nemocnic dopraveno 16 zraněných ve věku od 10 do 80 let. Podle mluvčí göteborské univerzitní nemocnice Ingrid Fredrikssonové je stav čtyř hospitalizovaných, tří žen a jednoho muže, vážný.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Následný požár se rozšířil na přilehlé domy. Evakuováno z nich bylo několik stovek lidí, někteří skákali v panice z oken, sdělil televizi SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů Jon Pile. Požár zatím stále není uhašený a hoří na několika podlažích.

Zdroj: ČTK
Další zprávy