Recenze: Mika přivezl do Prahy svůj cirkus. Skvělá show předčila loňský koncert v Ostravě

Jan Mazura Jan Mazura
26. 5. 2016 10:05
Na prvním vlastním českém vystoupení propagoval britský zpěvák Mika své čtvrté album No Place in Heaven, které vyšlo loni v červnu. Energií nabitá show v pražském Foru Karlín se však neomezovala jen na něj a přinesla i největší hity ze tří předchozích desek.
Mika
Mika | Foto: Profimedia.cz

Mika nastoupil na pódium po krátkém sympatickém setu české poprockové formace Lake Malawi plný téměř dětinské radosti a s nasazením, které okamžitě rozpohybovalo celý sál.

Dvaatřicetiletý rodák z Bejrútu je ve vynikající formě. Bezchybně intonuje své falzetové i níže posazené party, hraje výborně na klavír, skáče i tančí jako malý kluk a především výborně baví. Jeho energie je vřelá a nefalšovaná, a tak mu k dokonalému ovládnutí publika stačí pouze oční kontakt, pár gest a několik vteřin.

Ve své show umně kombinuje několik složek. Pozitivní „sluníčkovost“, kterou možná odkoukal od Coldplay, umocňují velké nápisy Heaven či Paradise, stejně jako naivistická scéna připomínající pestrobarevnou pouť s několika pohyblivými atrakcemi.

Od Coldplay Mika převzal (nebo to bylo naopak?) i základní stavební kámen svého stylu: specifickou kombinaci taneční hudby a britského popu; nosné melodie na „tucavém“ podkladu. Průrazný rytmus se dříve nebo později objeví snad v každé písni, což po chvíli může trochu omrzet, ale alespoň nikdy neuspí.

Mikův projev nepostrádá ani jisté duchovno a hloubku. Teatrální začátek vystoupení před zataženou oponou měl skutečně charakter modlitby a i v průběhu koncertu zpěvák občas působil jako kazatel. Ať už jako katolický v hymnické Underwater, nebo jako baptistický v gospelově laděné písni, odzpívané od piana, na které všichni spoluhráči bubnovali paličkami. I tento aspekt koncertu přijalo české „neznabožské“ publikum více než vstřícně.

Není divu. Každý druhý návštěvník předem jako by věděl, co přesně čekat a jak se chovat – co zpívat, jak tančit, jaké gesto kdy ukázat, jaký transparent vztyčit nad hlavu. Mika do své hudby a videoklipů umí chytře vpasovat prvky, které pak dobře fungují na koncertech.

Přes dvě hodiny dlouhé vystoupení mělo neustávající drive, a to i přes to, že si zpěvák některé silné hity jako Grace Kelly, Talk About You či Last Party „vystřílel“ v první půlce. V repertoáru totiž nechyběly ani další zdařilé skladby – We're Golden, Good Guys, Love Today, Happy Ending či možná největší hit Relax, Take It Easy. Mika má zkrátka dost prostředků na to, aby si své publikum získal a nepřišel o něj. Činí tak navíc s radostí a upřímností, jaké v Česku i ve světě vidíme málokde.

Oproti zmíněným Coldplay, kterým už docházejí síly a spekulují a ukončení kariéry, je Mikova kariéra o deset let kratší a stále na vzestupu. Není pochyb, že jejich čelní pozici v britském popu časem zaujme právě on.

před 46 minutami

ČEZ rozeslal bezpečnostní dotazník třem zájemcům o Dukovany, Čína a Rusko mezi nimi nejsou

Firma Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ v pondělí rozeslala dopis a zahájila bezpečnostní posouzení třech zájemců o stavbu nového jaderného bloku v dukovanské elektrárně. Oslovena byla francouzská společnost EdF, americký Westinghouse a jihokorejská společnost KHNP. Sdělil to mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Podle předpokladů tak bezpečnostní dotazník neobdržela ruská společnost Rosatom a čínská společnost CGN, které se česká vláda rozhodla do chystaného tendru nepozvat.

Mluvčí uvedl, že všechny relevantní informace k bezpečnostním otázkám předloží uchazeči ČEZ do konce letošního listopadu a vláda poté rozhodne, kteří zájemci budou přizváni do tendru. Termín je až po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny. Cílem bezpečnostního posouzení je podle Kříže zhodnotit všechny potenciální dodavatele a získat informace potřebné pro zajištění bezpečnostních zájmů. Jde především o vyjasnění vlastnické struktury, dodavatelského řetězce, vazeb dotčených subjektů se státem, problémy s realizací projektů, obvinění a jiné problémy v projektech jaderných zdrojů, transfer technologií a know-how a další, řekl.

před 59 minutami

Měsíc před startem OH v Tokiu mají Češi jistých 77 míst

Měsíc před zahájením odložených olympijských her v Tokiu má česká výprava zajištěných 77 účastnických míst. Sportovní ředitel Českého olympijského výboru Martin Doktor věří, že do konce kvalifikačních bojů by se toto číslo mohlo přehoupnout přes stovku. Na předchozích letních hrách v Riu de Janeiro v roce 2016 startovalo 104 českých sportovců, nejméně od OH 1956 v Melbourne.

"Přáli bychom si, aby ve výpravě bylo víc než sto sportovců. Hodně bude záležet na tom, zda uspějí basketbalisté," řekl Doktor. Satoranského a spol. čeká náročná kvalifikace v Kanadě, ostatní kolektivní sporty už šanci na postup ztratily.

Aktualizováno před 1 hodinou

Bitcoin a další kryptoměny kvůli zátahu na těžaře v Číně prudce klesají

Bitcoin a další kryptoměny v pondělí prudce klesají v reakci na rozhodnutí Číny rozšířit zátah na jejich těžaře do provincie S'-čchuan. Bitcoin poprvé od 8. června klesl pod 33 000 USD a dostal se až na 32 288 dolaru (696 463 Kč). Spolu s bitcoinem zamířily dolů i méně známé digitální měny včetně kryptoměnové dvojky etherea, které se poprvé od 23. května dostalo pod hranici 2000 dolarů. Bitcoin krátce po 13:00 SELČ podle specializovaného webu CoinDesk ztrácel za posledních 24 hodin 5,1 procenta na 32 205 USD. zatímco ethereum odepisovalo 7,5 procenta zhruba na 1930 dolarů. Kurzy na jednotlivých kryptoměnových burzách se mohou lišit.

Takzvaná těžba kryptoměn je v Číně velký byznys. Podle odhadu univerzity v Cambridge se v zemi k loňskému dubnu vytěžilo 65 procent světové produkce bitcoinů. Podle zdroje agentury Bloomberg slíbilo jedno z měst v jihozápadní provincii S'-čchuan úřadům, že do roka vykoření veškerou těžbu bitcoinů a etherea. Podle zprávy deníku Global Times, který podporuje vládní čínská komunistická strana, mělo uzavření četných bitcoinových dolů v této provincii za následek uzavření více než 90 procent kapacity těžby bitcoinů v Číně.