Recenze: Madonna byla jen oslňující. A nic víc nežádala

František Reismüller François
14. 8. 2009 10:35
Zpěvačka to vyhrála dokonalou dramaturgií
Foto: Reuters

Recenze - Prostor, který by s trochu dobré vůle pojal menší festival, neměla Madonna problém zvládnout. Odvedla svou práci s nasazením a snad i radostí. A nebo je lepší herečka, než se říká.

Madonna je však především ikona. Globální hvězda v nejširším slova smyslu - nejenže o ní slyšeli snad i tučňáci v Antarktidě, ale její publikum je navíc absolutně heterogenní, ať už se na to díváte ze sociálního, demografického a nebo třeba jenom fashion hlediska.

Foto: Reuters

Složení v Praze budiž příkladem. V davu, který se za asistence pořadatelů šinul od metra a následně tlačil před vchodem do areálu, byl snad každý, resp. kdokoli. A to byla cesta k těm dražším místům.

Uvnitř přírodního amfiteátru provázel Paul Oakenfold bující trávník lidských těl zahřívacím kolem, což nebylo nepříjemné, ale v sílícím větru přece jen nezahřálo. Madonna vystartovala až v devět, nicméně následující dvě hodiny naplnila beze zbytku.

 
Foto: Reuters
Čtěte také:
Sledovali jsme, jak si Madonna hrála s publikem
Materialistická holka, jež změnila pop v byznys
Všechny nedostatky vyrovná touha po slávě
Foto: Jak se zelená louka mění kvůli Madonně
Foto: Cirkus zvaný Madonna dorazil na Chodov

Na každou tour secvičí trochu jiný cirkus. Dokonalé spojení taneční, hudební i výtvarné scény, a to navíc v obrovském měřítku, který jako by tu "materiální holku", o níž tu byla řeč, symbolizoval.

Publikum tečkované mobily

Madonna začala s pompou jako královna (popu) na trůnu uprostřed pódia a vlna jejího charismatu nepolevila, ani když jí na obří projekci sekundoval v Beat Goes On obří Kanye West.

Foto: Reuters

Přesto se první čtvrtina koncertu, oddělená od té druhé klipem k bondovské Die Another Day, zdála - co se dění na pódiu i plátnech týče - docela skromná. Tedy až na ten bílý rolls royce.

Publikum tečkované světly mobilních telefonů, kterými návštěvníci "kradli" ten jedinečný okamžik, nadšením nešetřilo. A Madonna ještě měla ukázat, že dramaturgii má její tým zvládnutou.

V barevnější a hravější druhé čtvrtině vzdala Madonna uprostřed songu Holiday čest Michaelu Jacksonovi (tanečník nechyběl) a zahrála třeba narcistickou She's Not Me, při níž člověk ocenil použití half playbacku.

Madonna totiž popravdě nezní vůbec jistě v okamžicích, kdy se za pohybu dere zpěv skutečně z jejího hrdla. Pokud má klid a zpívá třeba jenom s klavírem jako třeba v Devil Wouldn't Recognize You, je to o něco lepší. A co se pošilhávání po hmatníku kytary týče, jedná se nejen o problém zpěvu.

Foto: Reuters

Faktem ale prostě je, že chvílemi zpívala falešně - ona, nejznámější zpěvačka na světě. Ovšem ne že by tahle show měla být o bezchybných vokálních výkonech. Nezapomínejme, jsme v cirkuse.

Mějte se rádi

Vrcholem kosmopolitně pojaté třetí části byl bezesporu song La Isla Bonita. České publikum - zvyklé na masáž touto melodií ústy nejrůznějších interpretek - reagovalo samozřejmě s nadšením. Do písně záhadně pronikly balkánské motivy, které nakonec přerostly ve vystoupení romale kapely, jehož se Madonna více či méně aktivně účastnila. Abychom nakonec skončili v Argentině.

Může se to zdát prvoplánové stejně jako následující klip při posledním předělu. Video uvozené heslem "get stupid" - které naráželo snad na konzum, snad na hospodářskou krizi - bylo prosycené obrázky všeho důležitého a všech důležitých v novodobé historii lidstva.

V momentě, kdy chce být angažovaná, používá stejnou ikoničnost, jakou sama představuje. Nicméně takový byl, zdá se, plán. Syndrom spasitele je pro celebrity Madonnina formátu běžnou záležitostí.

Foto: Reuters

A dá se říct, že smysl toho všeho, i když naředěný, jenž se pak přelil i do úvodu finální části, vyzníval veskrze pozitivně. Mějte se rádi.

Nic víc se nežádalo

Samotný finiš byl ovšem strhující. Ray of Light, ve které Madonna již poněkolikáté zapózovala s kytarou, což jí po pravdě moc nejde, tedy rozhodně ne tak dobře jako tanec, a úplně závěrečná Give It 2 Me zvukově i vizuálně rozpáraly celý areál na cáry. Takový vrchol si potlesk rozhodně zasloužil.

Dvě hodiny, ve kterých bylo pro kohokoliv ze všech něco, utekly vskutku rychle a dokázaly, že Madonna není nadarmo vedena na Wikipedii jako "entertainer". V konečném důsledku totiž záleží právě na dobré show.

Globální hvězda musí uspokojit globální požadavky. Madonna už má nejen věk na to, aby věděla, co dělá - a právě to z jejího výkonu čišelo, zvlášť když ji doplňovali tak skvělí tanečníci. Je to velkolepě úspěšná, dalo by se říct v tomto smyslu i nestárnoucí královna zábavy.

Podle toho bylo také její vystoupení oslňující. A nic víc se nežádalo.

 

Právě se děje

Další zprávy