Recenze: Krajčo je Cempírek a Kryštof je jeho Entropa

Pavel Kroulík
18. 2. 2010 16:20
Deska Jeviště je vrcholným dílem pop-terorismu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Nová deska skupiny Kryštof se tváří jako luxusní výletní loď na další romantické plavbě do Země Nezemě. Ale pozor, ve skutečnosti je Richard Krajčo kapitán Hook a všechny ty přerostlé Petery Pany v turistických oblečcích, co si od něj koupí lístek, by rád a nemilosrdně vytáhl svým hákem do vkusnější dospělosti.

Samozřejmě to není na první pohled ani poslech zřejmé a mohlo by dojít k záměně za hodně nepovedenou řadovou desku Kryštofa. Album Jeviště ovšem není nic menšího než obdoba Entropy a sám Krajčo coby hlavní architekt se definitivně stává dalším Janem Cempírkem. S tváří novodobého ostravského barda nám předkládá vycizelovaný monstrkýč, aby se pak jeho odhalením nastartovala diskuse o českém hudebním vkusu.

Foto: Aktuálně.cz

Podvratnou snahu provozuje už několik alb a není jeho vina, že o procitnutí pořád nestojíme; asi proto jde novinková deska v této činnosti zatím nejdál. A zároveň nabízí nejvíc stop, jak ji odhalit a přijmout: tolik poetického smetí se ještě na jedné desce Kryštofa nesešlo a tolik absurdností ještě o žádném albu frontman kapely neřekl.

Největší katarzi tak pochopitelně může Krajčo nabídnout oddaným fanouškům, kteří mu všechno bezmezně věří. Pro ně sepsal verše, které s vervou a nadhledem sportovního komentátora kombinují odchytané divadelní repliky a úryvky z antologie severomoravské středoškolské poezie.

Pro ně Krajčo k tomu veršotepectví odnikud nikam vyhledal nejvhodnější melodie, které pak logicky naříkají jedna na druhou. A pro své věrné posluchače to ještě obětavě doplňuje o image věrozvěsta.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Celý projekt pojmenovaný pracovně "stálice českého popu" prodává s charismatem výtečného herce, a přitom pevně doufá, že se příznivci jejich kapely proberou a zděsí, jak málo jim stačí. Jednou jim přece musí dojít, že se jen účastní hry na zjitřené, spravedlivé a citlivé lidičky a človíčky, která jim má zřejmě něco vykompenzovat a omluvit.

Čtěte také:
Kryštof se v Opeře zarámovali do pozlaceného kýče

Kryštof už na to zkoušel své fanoušky upozornit podobně, jako když provokatér Banksy vpašoval figuríny vězňů z Guantánama do Disneylandu. Ale nic nezměnily ani koncerty v divadlech a ve Státní opeře, kde kapela vyšponovala "rozpor mezi formou a obsahem" a skvěle předstírala rozechvělou oduševnělost.

Teď ale Krajčovi došla trpělivost. Pro nejnovější "akci Kryštof" se na booklet nalíčil jako klaun a jasněji to říct nemůže: Jsem na Jevišti, hraju to, ta romantická atmosféra je slzák od kulisáků.

Foto: www.krystof.net

Bohužel zatím dosáhnul pouze toho, že nová deska už má zlaté prodeje a drží se tři týdny na čele českého žebříčku. Nepomohla ani účast Xindla X, který se obětoval a napsal strašlivě trapný text k satiře DigiHrách. Dokonce bych si tipnul, že si někteří fanoušci dali slova "Být velkej kluk, mít ajsíkjů a fejsbuk" do statusu, aby byla legranda.

Své si ovšem mohou z partyzánského konceptu odnést i ti, kteří už teď Kryštofa moc nemusí, ale ani jim moc nevadí. Ti, kdo hodnotí kapelu slovy "zbytečně moc patosu a velkejch slov, ale jinak vlastně docela fajn písničky, co maj supr zvuk".

V tom posledním mají samozřejmě pravdu. Boris Carloff, stejně jako před ním Jan P. Muchow nebo Dušan Neuwerth, odvedl profesionální dílo: pracuje s dynamikou i prostorem, umí ho zahustit i vytáhnout jednotlivé nástroje.

Jenže i dobrý zvuk je pochopitelně součástí Krajčova pop-teroristického konceptu, který útočí také na mýtus zlatých českých ručiček, jež zručně vyrábějí cokoli, aniž se ptají, jak to vypadá a k čemu je to dobré. Jsem Horst Fuchs, obchodník s deštěm, nabízím vám jen nic v krásném obalu, naznačuje zpěvák angažováním známých producentů, kteří prázdným songům dodají efektní ambaláž.

Foto: Oficiální stránky kapely

A konečně, ponaučení z nové desky dostanou v případě odhalení pravého důvodu jejího vzniku i ti, kteří Kryštofa okázale nesnášejí. Tady je paralela s Entropou víc než zřejmá a říká Nebuďte ukvapení. A je pravda, že i my jsme zpočátku psali, že autor sochy David Černý se stal jakýmsi oficiálním rebelem, když se rozhodl české vládě předsedající EU dodat sympaticky nekonvenční image. A co z toho nakonec vzniklo.

Čímž se dostáváme k politice, protože Kryštof při svém probouzení kritického ducha nehodlá zůstat jen u hudby. Jak jinak vysvětlit Krajčova sebevědomá prohlášení o experimentech a směrech, kterými se na desce vydají, když výsledek zní jako novinka balkánského účastníka Eurosongu, jemuž doma zrovna zapojili MTV. To je přece jasná paralela s vyprázdněností politiky plné planých slibů.

Foto: Tomáš Adamec

Na současnou společenskou situaci upozorňuje už  zmíněný obal: Krajčo je na titulní fotografii jako všemocná a nekritizovatelná figura v popředí, v dáli se znuděně poflakuje zbytek kapely coby otrávený plebs, který má svý jistý a víc ho nezajímá.

Ale vina za tenhle stav apatie není jen na straně elit, varuje zpěvák. A na konci alba ve skladbě OstravSKA balada ukazuje, jak to bohužel dopadne, když by se vláda navrátila zpět lidu. V poslední písničce na desce totiž Krajčo mefistofelsky přepustil autorství onomu utiskovanému zbytku kapely a výsledkem je odDECHOVKA pro partu Hic na zájezdu do Jugošky.

Shrnuto bez zbytečných mouder i třesků plesků: Krajčo po nás nechce nic jiného, než abychom už nestáli jak prázdný kulturák, poslali zítřku kompliment a šli konečně zvířit prach na hvězdách.

 

Právě se děje

před 17 minutami

Kaťuša končí. V elitním pelotonu ji nahradí tým Israel Academy

Tradiční cyklistická stáj Kaťuša po této sezoně skončí a místo ní se v elitní společnosti WorldTour objeví Israel Cycling Academy, za kterou závodí i český jezdec Daniel Turek. Dosud kontinentální tým koupí od Kaťuše licenci a převezme i smlouvy jedenácti jezdců. Informoval o tom server cyclingnews.com.

Kaťuša zanikne, protože přijde o dva hlavní sponzory firmu Alpecin a výrobce kol Canyon. Její nástupce Israel Academy získá mimo jiné z jezdců Němce Nilse Politta, který byl letos druhý na prestižní klasice Paříž-Roubaix. Lídrem pro etapové závody by měl být Ir Dan Martin.

před 48 minutami

Primátor Jablonce neustál rozpad tamní koalice, vystupuje z ANO, aby nepoškozoval jméno hnutí

Jablonecký primátor Milan Kroupa vystoupil z hnutí ANO. Hlavním důvodem je podle něj rozpad koalice, který považuje za své osobní selhání. K odchodu ho vedla také snaha nepoškozovat ANO, řekl Kroupa, který stál v čele druhého největšího města v Libereckém kraji od voleb na podzim loňského roku. Odmítl, že by za odchodem byl tlak shora. Zda zůstane primátorem, není zatím jasné, spekuluje se, že ho zastupitelé už ve středu odvolají. Na programu jednání to však zatím není, jasno není ani o případném nástupci. Koalice tvořená ANO, Piráty, hnutím Společně pro Jablonec a jedním zastupitelem zvoleným za Novou budoucnost pro Jablonec se rozpadla na konci prázdnin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy