Recenze: Jan Lisiecki názor na Chopina ještě musí najít

Petr Kadlec
22. 9. 2014 7:09
Devatenáctiletý klavírista Jan Lisiecki debutoval na festivalu Dvořákova Praha. Celý koncert věnoval Chopinově hudbě.
Jan Lisiecki.
Jan Lisiecki. | Foto: Dvořákova Praha - Martin Divíšek

Recenze - Jana Lisieckého předchází slibná pověst. V devatenácti letech má za sebou zkušenosti, které patří do životopisů až mnohem starších a zralejších umělců. A to jen těch nej…

Koncertoval už s Newyorskou filharmonií nebo Symfonickým orchestrem BBC, spolupracoval s dirigenty jako Claudio Abbado či Yannick Nézet-Séguin, s violoncellistou Yo-Yo Mou a houslistou Pinchasem Zukermanem, hrál pro Alžbětu II. i pro sto tisíc posluchačů v kanadské Ottawě. A vyšla mu dvě alba u prestižního vydavatelství Deutsche Grammophone.

Na Dvořákovu Prahu přivezl Chopina. Krásných a zrádných 24 Preludií op. 28, Tři valčíky op. 64 a Andante spianato s velkou brilantní polonézou.

Vede zázračnost k osobitosti?

Jan Lisiecki je jedním z úkazů, které se v klasice občas objevují: zázračné dítě. Prostě hudebník (nebo skladatel: typicky Mozart), který začne podávat pozoruhodné výkony na profesionální úrovni už v útlém věku. Jan začal hrát na klavír v pěti letech, s orchestrem hrál poprvé v devíti, a když mu bylo čtrnáct roků, nahrál se senzačním ohlasem oba Chopinovy klavírní koncerty.

Jan Lisiecki.
Jan Lisiecki. | Foto: Dvořákova Praha - Martin Divíšek

Být zázračné dítě je výsada i prokletí. Málokterý z neobyčejných dětských talentů se udrží na takové úrovni, aby poutal pozornost i v dospělém věku. To, čím jsou zázračné děti výjimečné, tkví hlavně v nadstandardním technickém zvládnutí věcí, které jsou běžně daleko za hranicemi dětských možností. A samozřejmě, že jejich hraní nemůže být bezduché. O to se ale většinou starají ti, kteří zázračné děti vedou a formují: rodiče nebo učitelé.

Doba přelomu přichází zhruba mezi 18. a 21. rokem, kdy se bývalé zázračné dítě dostává do konkurence stovek a tisíců svých vrstevníků, a aby toho nebylo málo, tak i špičkových pianistů všech generací. Technický nadstandard přestává udivovat, protože u těch nejlepších má být standardem. Do popředí se dostává osobitost a hloubka. Všichni s napětím očekávají, jestli do té doby hvězdný talent bude umět formovat sebe sama a nacházet takové podoby hudby, které budou posluchače fascinovat a obohacovat.

Jan Lisiecki je v období tohoto napínavého zápasu o osobitost a vlastní tvář.

Chopin bez názoru

Chopinova Preludia op. 28 tvoří čtyřiadvacet skladeb – hudebních miniatur, z nichž nejkratší má půlminutu a nejdelší nepřesahuje minut pět. Fryderyk Chopin, který většinu svého díla vytvořil pro sólový klavír, byl mistr v zachycování neobyčejně živoucích prožitků, portrétů a příběhů. Na malé ploše a velmi koncentrovaně.

Jan Lisiecki.
Jan Lisiecki. | Foto: Dvořákova Praha - Martin Divíšek

Preludia jsou mimořádným svědectvím o Chopinově obrazotvornosti. Už proto je těžké je zahrát. Ani to nejkratší z nich není jednostrunné. Množství proměn, odstínů a záchvěvů je neuvěřitelné. Žádný pianista nezachytí a neodhalí všechny, ale mistři klavíru dovedou Chopinovy struny rozehrát přece jen ve větší míře…

Kromě toho jsou Preludia i čistě technickým problémem: pokud jde o rychlé běhy prstů po klaviatuře, o různé do sebe nezapadající rytmy, které ale klavírista musí uhrát tak, aby do sebe přesně zapadaly, ale také pokud jde o neslyšitelně jemné začátky melodií, které ovšem musejí být slyšet.

Lisieckého podání po technické stránce nebylo špatné, ale ani nijak oslňující. Některé tóny se občas neozvaly nebo byly zvukově rozmázlé. Chyběla preciznost a průzračnost. Několikrát se stalo, že se neozval první tón tiché melodie, od kterého se ale celá stavba odvíjí. Lisieckého interpretace byla bez kleneb a oblouků. Všechno tak trochu v kupičkách vedle sebe.

Poslechněte si Chopinovo Preludium č 13 Fis dur v podání Jana Lisieckého.
Poslechněte si Chopinovo Preludium č 13 Fis dur v podání Jana Lisieckého. | Video:

Rozmanitost Chopinovy hudby je v něčem nezničitelná, ale ten večer jako by zůstal prázdný celý ten ohromný prostor, který může interpret pro posluchače objevovat. Přitom to nepůsobilo dojmem, že by mladý klavírista hodně moc chtěl, jenom se nedařilo přenést jeho myšlenky na klávesy a do sálu. Lisiecki působil – s výjimkou dvou tří bouřlivě rychlých Preludií – zvláštně nezaujatě a odtažitě. Jeho interpretace byla bez osobitosti a vlastně bez názoru.

Porovnejte si podání Chopina od Rafala Blechacze.
Porovnejte si podání Chopina od Rafala Blechacze. | Video:

Největší moment překvapení přineslo – při vší úctě k pianistovi – osvětlení Dvořákovy síně. Dvakrát během recitálu začalo žít vlastním životem, když se z koncertního příšeří zčistajasna rozsvítil celý sál. A pak zase pohasl. Publikum se potichu zasmálo… a koncert pokračoval. Už bez překvapení.

Čemu se tleská?

Lisieckého podání Chopinových Valčíků nevybočilo z výše popsaného. Špatná nebyla brilantní polonéza. Nejlépe nakonec vyzněl přídavek v podobě jednoho z Chopinových Nocturen.

Jan Lisiecki.
Jan Lisiecki. | Foto: Dvořákova Praha - Martin Divíšek

Jan Lisiecki má sympatické, skromné vystupování. V jeho chování i vzhledu jako by bylo pořád ještě víc dítěte, čehož využívají jeho manažeři a Lisieckého „prodávají“ jako mladíka s chlapeckým úsměvem a blonďatými kučeravými vlasy… Je otázka, jestli publikum aplauduje spíš tomuto obrazu anebo Lisieckého hře.

Pokud tleská obrazu mladého klavíristy a ne jeho hraní, je to pro Jana Lisieckého dost velké nebezpečí. Uvědomuje si se vší vážností toto riziko a vedle toho obrovský kus práce, který ho ještě čeká?

 

Právě se děje

před 59 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 1 hodinou

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy