Recenze: Jamiroquai si zase potřebovali zablbnout. Hudebně se za sedm let nikam neposunuli

Jan Mazura Jan Mazura
7. 4. 2017 13:51
Britská kapela vydává po sedmi letech nové album Automaton, které přijede naživo představit i do Česka na hudební festival Colours of Ostrava. Hudebně nejde o žádné experimentování, skupina se většinu času drží poctivého muzikantství a nepodléhá producentským manýrám. Více v recenzi Jana Mazury.
Jamiroquai
Jamiroquai | Foto: Colours of Ostrava

Osmé album Automaton kultovní britské kapely připomíná, že to pořád ještě umí rozjet.

Z textů nového alba Jamiroquai je hned jasné, že frontman Jay Kay zestárl a že má rodinu. Od začátku si klade otázky, zda je na ten všechen humbuk spojený s novou deskou ještě připraven, vysmívá se povrchní mládeži (Nights out in the Jungle), slepuje porušené vztahy (We Can Do It), po chlapsku se vyznává z lásky ke svojí dceři (Carla) a od problémů současného světa utíká k pití (Dr. Buzz). Tvrdé drogy si ale drží od těla ("I don't need no vitamin.").

Na nebezpečí virtuální reality a světa přehlceného digitálními technologiemi odkazoval už jeden z prvních hitů kapely v roce 1996, Virtual Insanity. Toto téma se v Kayových textech opakovaně vrací a tentokrát na něj odkazuje i název alba, text titulní písně a klip. O stařecké hořekování tady tudíž úplně nejde.

Z hudby je tohle všechno jasné až zpětně. Za nepříliš velkým hudebním posunem od poslední Rock Dust Light Star z roku 2010 stojí patrně snaha sedmačtyřicetiletého zpěváka udržet se mladý a dokázat si, že to pořád ještě umí rozjet.

Jamiroquai se většinu času drží poctivého muzikantství a nepodléhají producentským manýrám. Skladby jako Cloud 9, Summer, Dr. Buzz nebo jediná skutečně kreativní Vitamin plují na vlnách skvělého retro disco-funku a acid jazzu. Nechybí typické smyčcové vyhrávky nebo rytmická kytara a vše je příjemně uhlazené. K textové i hudební vyprázdněnosti sklouznou jen výjimečně (Superfresh).

Část nového repertoáru je o něco elektroničtější a s citem obalená větším množstvím syntetických zvuků. Pokud mají zvláštní a posmutnělé harmonie, syrové syntezátory a nekompromisní beaty podtrhnout nebezpečí a chlad digitálních světů, pak se jim to daří velmi dobře. Díky proměnlivým náladám se písně navíc dají dobře odlišit.

Jamiroquai pokračují po dlouhé odmlce tam, kde přestali. Posunuli se nepochybně lidsky, jen hudebně zůstali stát na místě. Z desky Automaton je znát hlavně potřeba zase si po letech pořádně zahrát a zablbnout než vytvářet oduševnělá umělecká díla nebo hledat nové způsoby vyjádření. A to jim nemůže mít nikdo za zlé.

Hodnocení: 70 %

Jamiroquai - Automaton | Video: YouTube

Trump snížil bývalému guvernérovi státu Illinois Blagojevichovi trest za korupci

Americký prezident Donald Trump snížil trest bývalému guvernérovi státu Illinois Rodu Blagojevichovi, kterého soud poslal na 14 let do vězení za politickou korupci. Blagojevich byl odsouzen v roce 2011 jen několik měsíců poté, co vystoupil v Trumpově televizním pořadu, uvedly světové agentury. Trump snížil tresty i několika dalším lidem, nebo jim tresty prominul.

Fotbalisté Teplic měli v zápase s Olomoucí kopat penaltu

Fotbalisté Teplic měli v sobotním zápase 21. kola první ligy s Olomoucí (1:3) kopat penaltu. Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR při souboji Václava Jemelky s domácím Jakubem Marešem udělal chybu hlavní sudí Zbyněk Proske ve spolupráci s asistentem Radimem Dreslerem.

Proske v Teplicích ve 22. minutě za stavu 0:1 neodpískal Jemelkovo podražení Mareše na hraně pokutového území. Hosté do konce prvního poločasu přidali další dvě branky a prakticky utkání rozhodli. Podle komise předcházelo chybě špatné postavení rozhodčího, který měl být inkriminované situaci blíž. Na zápase nebyl přítomen videorozhodčí, takže nemohl přehmat sudích na hřišti opravit.

V pondělní dohrávce Jablonec - Příbram (4:0) asistent Jiří Moláček chyboval ve 14. minutě, když nesprávně signalizoval ofsajd domácího Jana Sýkory, jenž postupoval sám na branku. V 72. minutě hlavní rozhodčí Ondřej Berka správně neuznal gól Příbrami kvůli ruce Radka Voltra. Podle komise byla v pořádku i penalta pro Jablonec v nastavení, které předcházel faul Mihaila Cmiljanoviče na Libora Holíka.

Pochváleni byli i sudí za výkon v nedělním vršovickém derby mezi Bohemians 1905 a Slavií (1:0). Hlavní rozhodčí Pavel Rejžek vyhodnotil dobře například situaci v 82. minutě, kdy neodpískal ruku hostujícího gólmana Ondřeje Koláře mimo pokutového území. "Přestože došlo v případě brankáře hostujícího týmu k dotyku ruky s míčem, nejednalo se v tomto případě o porušení pravidel," vysvětlila komise.

V dalším nedělním ligovém duelu Opava - Plzeň (0:3) zase učinil správné rozhodnutí sudí Emanuel Marek, když v 85. minutě domácímu Bojanu Dordičovi udělil žlutou kartu za nafilmovaný pád v šestnáctce.

Chybou podle komise nebyla ani uznaná první branka Karviné v sobotním utkání proti Zlínu (2:0). Při gólové střele Vojtěcha Smrže z 29. minuty několik domácích hráčů stálo v ofsajdu. Asistent Jiří Kříž pak řešil s hlavním rozhodčím Pavlem Fraňkem, zda neovlivňovali brankáře hostů Mateje Rakovana, ale nakonec gól platil. Komise tento verdikt akceptovala i "s přihlédnutím k ne zcela průkazným opakovaným záběrům zmíněné situace".