Recenze: Jamiroquai si zase potřebovali zablbnout. Hudebně se za sedm let nikam neposunuli

Jan Mazura Jan Mazura
7. 4. 2017 13:51
Britská kapela vydává po sedmi letech nové album Automaton, které přijede naživo představit i do Česka na hudební festival Colours of Ostrava. Hudebně nejde o žádné experimentování, skupina se většinu času drží poctivého muzikantství a nepodléhá producentským manýrám. Více v recenzi Jana Mazury.
Jamiroquai
Jamiroquai | Foto: Colours of Ostrava

Osmé album Automaton kultovní britské kapely připomíná, že to pořád ještě umí rozjet.

Z textů nového alba Jamiroquai je hned jasné, že frontman Jay Kay zestárl a že má rodinu. Od začátku si klade otázky, zda je na ten všechen humbuk spojený s novou deskou ještě připraven, vysmívá se povrchní mládeži (Nights out in the Jungle), slepuje porušené vztahy (We Can Do It), po chlapsku se vyznává z lásky ke svojí dceři (Carla) a od problémů současného světa utíká k pití (Dr. Buzz). Tvrdé drogy si ale drží od těla ("I don't need no vitamin.").

Na nebezpečí virtuální reality a světa přehlceného digitálními technologiemi odkazoval už jeden z prvních hitů kapely v roce 1996, Virtual Insanity. Toto téma se v Kayových textech opakovaně vrací a tentokrát na něj odkazuje i název alba, text titulní písně a klip. O stařecké hořekování tady tudíž úplně nejde.

Z hudby je tohle všechno jasné až zpětně. Za nepříliš velkým hudebním posunem od poslední Rock Dust Light Star z roku 2010 stojí patrně snaha sedmačtyřicetiletého zpěváka udržet se mladý a dokázat si, že to pořád ještě umí rozjet.

Jamiroquai se většinu času drží poctivého muzikantství a nepodléhají producentským manýrám. Skladby jako Cloud 9, Summer, Dr. Buzz nebo jediná skutečně kreativní Vitamin plují na vlnách skvělého retro disco-funku a acid jazzu. Nechybí typické smyčcové vyhrávky nebo rytmická kytara a vše je příjemně uhlazené. K textové i hudební vyprázdněnosti sklouznou jen výjimečně (Superfresh).

Část nového repertoáru je o něco elektroničtější a s citem obalená větším množstvím syntetických zvuků. Pokud mají zvláštní a posmutnělé harmonie, syrové syntezátory a nekompromisní beaty podtrhnout nebezpečí a chlad digitálních světů, pak se jim to daří velmi dobře. Díky proměnlivým náladám se písně navíc dají dobře odlišit.

Jamiroquai pokračují po dlouhé odmlce tam, kde přestali. Posunuli se nepochybně lidsky, jen hudebně zůstali stát na místě. Z desky Automaton je znát hlavně potřeba zase si po letech pořádně zahrát a zablbnout než vytvářet oduševnělá umělecká díla nebo hledat nové způsoby vyjádření. A to jim nemůže mít nikdo za zlé.

Hodnocení: 70 %

Jamiroquai - Automaton | Video: YouTube

Aktualizováno před 2 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.