Recenze: Jake Bugg doprovodnou kapelu nepotřebuje. Koncert by utáhl i sám

Petr Adámek
17. 11. 2016 11:51
Britský písničkář Jake Bugg, majitel jednoho z nejzajímavějších hlasů posledních let, se potřetí v posledních třech letech podíval do Česka. Je dobře, že naši republiku koncertně nezanedbává – sledovat jeho proměnu v přímém přenosu je víc než vzrušující.
Jake Bugg
Jake Bugg | Foto: ČTK

Když se Jake Bugg před pěti lety objevil na scéně, nejen britská média psala o senzaci. Ani ne osmnáctiletý mladíček, který se odvolává na starou písničkářskou školu, s naprostou lehkostí píše jednoduché a snadno zapamatovatelné songy, a jehož hlas je rozpoznatelný okamžitě po prvním tónu, se právem brzy zabydlel na koncertních pódiích.

A když krátce po vydání debutové desky dorazil do pražského Lucerna Music Baru, bylo vyprodáno.

Od té doby uběhly tři zimy, Jake vydal další dvě alba, avšak příliš fanoušků mu u nás nepřibylo, tedy ne těch aktivních, kterým by stálo za to dorazit v předvečer státního svátku na koncert do Velkého sálu Lucerny. Zhruba z poloviny zaplněný sál ale atmosféře nijak neubral, a i kdyby byl rodák z anglického Nottinghamu z pražské návštěvy nespokojený, nedal by to znát.

Muzikant si totiž na pódiu stále drží rezervovaný odstup, se svým publikem příliš nekomunikuje, a když už, pak nejčastěji jen stroze poděkuje. Lidová definice „ledový čumák“ nemůže být v jeho případě přesnější, což potvrdila i absence přídavku. Bugg ovšem nepotřebuje řečnit ani řešit show, jelikož jeho hudební produkce odvede veškerou práci sama o sobě.

Mladý hudebník se od prvního alba umělecky dost posunul a na poslední desce On My One svoji dosavadní tvorbu zpestřil dokonce o rap (Ain’t No Rhyme) nebo moderní a syntetičtěji laděný pop (Gimme the Love). Momentálně tak dokáže vedle staromilců nebo řidičů amerických trucků vyznávajících poctivé rockabilly či country kytarovky uspokojit i posluchače komerčních rádií. Možná lehce schizofrenní přístup, na druhou stranu jeho osmdesátiminutový set vyzněl o mnoho pestřeji než při jeho první návštěvě u nás.

Jake Bugg je ale zdaleka nejpřitažlivější jako ten „obyčejný kluk s kytarou“. Svoji nejsilnější zbraň v podobě nezaměnitelné barvy hlasu naplno využil v úvodní akustické části koncertu, kdy několik písní odprezentoval sám, v tomtéž kuželu světla a kdy jediným pohybem na stagi byla výměna kytar mezi písničkami. Naprostý minimalismus, přesto dost možná nejsilnější část celého koncertu.

Nástup zbytku kapely, která jej s výjimkou jedné skladby v závěru doprovázela až do konce, vtisknul vystoupení klasičtější koncertní parametry s plnějším zvukem. Jakeova produkce s plnohodnotným doprovodem je pochopitelně posluchačsky přívětivější a taktéž největší hity mají o mnoho větší drive, avšak právě jeho hlas, dar s velkým D, tím bohužel ztrácí.

Jake je zkrátka jako sólista natolik přesvědčivý, že by dokázal celý koncert odtáhnout sám. Za experiment (třeba na příští tour) by to rozhodně stálo.

Hodnocení: 80 %

před 41 minutami

ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace tepláren 30 až 40 miliard Kč

Energetická společnost ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace a transformace svých teplárenských lokalit na nová paliva 30 až 40 miliard korun. Největší část půjde do lokality Mělník. Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani na úterní konferenci Institutu pro veřejnou diskusi o budoucnosti českého teplárenství uvedl, že celkové investiční výdaje v Mělníku mohou od letoška do roku 2030 dosáhnout na 20 až 30 miliard korun.

"Lokalita Mělník dodává teplo pro Prahu, je největší a představuje tedy největší část investic. Do transformace ostatních teplárenských lokalit ČEZ na šetrnější zdroje předpokládáme investovat do deseti miliard korun celkem," řekl mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Další teplárny má polostátní energetická společnost v Trmicích, Dětmarovicích, Hodoníně, Poříčí, Dvoře Králové nebo Jindřichově Hradci.