Recenze: Jake Bugg doprovodnou kapelu nepotřebuje. Koncert by utáhl i sám

Petr Adámek
17. 11. 2016 11:51
Britský písničkář Jake Bugg, majitel jednoho z nejzajímavějších hlasů posledních let, se potřetí v posledních třech letech podíval do Česka. Je dobře, že naši republiku koncertně nezanedbává – sledovat jeho proměnu v přímém přenosu je víc než vzrušující.
Jake Bugg
Jake Bugg | Foto: ČTK

Když se Jake Bugg před pěti lety objevil na scéně, nejen britská média psala o senzaci. Ani ne osmnáctiletý mladíček, který se odvolává na starou písničkářskou školu, s naprostou lehkostí píše jednoduché a snadno zapamatovatelné songy, a jehož hlas je rozpoznatelný okamžitě po prvním tónu, se právem brzy zabydlel na koncertních pódiích.

A když krátce po vydání debutové desky dorazil do pražského Lucerna Music Baru, bylo vyprodáno.

Od té doby uběhly tři zimy, Jake vydal další dvě alba, avšak příliš fanoušků mu u nás nepřibylo, tedy ne těch aktivních, kterým by stálo za to dorazit v předvečer státního svátku na koncert do Velkého sálu Lucerny. Zhruba z poloviny zaplněný sál ale atmosféře nijak neubral, a i kdyby byl rodák z anglického Nottinghamu z pražské návštěvy nespokojený, nedal by to znát.

Muzikant si totiž na pódiu stále drží rezervovaný odstup, se svým publikem příliš nekomunikuje, a když už, pak nejčastěji jen stroze poděkuje. Lidová definice „ledový čumák“ nemůže být v jeho případě přesnější, což potvrdila i absence přídavku. Bugg ovšem nepotřebuje řečnit ani řešit show, jelikož jeho hudební produkce odvede veškerou práci sama o sobě.

Mladý hudebník se od prvního alba umělecky dost posunul a na poslední desce On My One svoji dosavadní tvorbu zpestřil dokonce o rap (Ain’t No Rhyme) nebo moderní a syntetičtěji laděný pop (Gimme the Love). Momentálně tak dokáže vedle staromilců nebo řidičů amerických trucků vyznávajících poctivé rockabilly či country kytarovky uspokojit i posluchače komerčních rádií. Možná lehce schizofrenní přístup, na druhou stranu jeho osmdesátiminutový set vyzněl o mnoho pestřeji než při jeho první návštěvě u nás.

Jake Bugg je ale zdaleka nejpřitažlivější jako ten „obyčejný kluk s kytarou“. Svoji nejsilnější zbraň v podobě nezaměnitelné barvy hlasu naplno využil v úvodní akustické části koncertu, kdy několik písní odprezentoval sám, v tomtéž kuželu světla a kdy jediným pohybem na stagi byla výměna kytar mezi písničkami. Naprostý minimalismus, přesto dost možná nejsilnější část celého koncertu.

Nástup zbytku kapely, která jej s výjimkou jedné skladby v závěru doprovázela až do konce, vtisknul vystoupení klasičtější koncertní parametry s plnějším zvukem. Jakeova produkce s plnohodnotným doprovodem je pochopitelně posluchačsky přívětivější a taktéž největší hity mají o mnoho větší drive, avšak právě jeho hlas, dar s velkým D, tím bohužel ztrácí.

Jake je zkrátka jako sólista natolik přesvědčivý, že by dokázal celý koncert odtáhnout sám. Za experiment (třeba na příští tour) by to rozhodně stálo.

Hodnocení: 80 %

před 49 minutami

Polský premiér Morawiecki doufá, že Spojené státy část vojáků z Německa pošlou do Polska

Polský premiér Mateusz Morawiecki dnes v rozhovoru pro rádio RMF24 řekl, že doufá, že Spojené státy část z vojáků, které údajně plánují stáhnout z Německa, přesunou do Polska. Varšava patří mezi nejbližší spojence Washingtonu v Evropě. List The Wall Street Journal v pátek napsal, že americký prezident Donald Trump nařídil, aby z Německa odešlo 9500 ze stávajících 34.500 vojáků.

"Opravdu doufám, že jako výsledek mnoha jednání, která jsme měli (s USA) část těchto vojáků skutečně přijde do Polska," řekl Morawiecki. "Rozhodnutí je nyní na Spojených státech," dodal.

Americká velvyslankyně v Polku Georgette Mosbacherová minulý měsíc na okraj sporu o jaderné zbraně mezi Spojenými státy a Německem na Twitteru poznamenala, že "pokud chce Německo zmenšit jaderný potenciál NATO a oslabit alianci, pak příslušné síly a prostředky možná přijme Polsko, které alianční povinnosti plní vzorně, uvědomuje si rizika a je na východním křídle NATO".