Recenze: Irský bard Hansard přetavil melancholii Irglové v živočišnost dublinské krčmy

Jan Mazura Jan Mazura
13. 3. 2016 10:35
Irský hudebník Glen Hansard promuje na evropském turné nové album Didn't He Ramble, které odráží jeho časté pobyty ve Spojených státech a spolupráci s tamními muzikanty a producenty. Desku naživo představil i v Česku, kromě koncertu v Brně vystoupil v sobotu 12. března v pražském Divadle Archa, kde ho čeká v neděli ještě jeden koncert.

Na aktuálním evropském turné s pětadvaceti zastávkami představuje irský kytarista, zpěvák a držitel Oscara písně ze svého druhého sólového alba Didn't He Ramble, vydaného loni. Oproti podzimní sérii amerických koncertů vystupuje nyní v roli předskokana dřívější spolupracovnice Markéta Irglová. Zatímco její tvorba zůstává i po letech introvertní a komorní, pětačtyřicetiletý Hansard jakoby překypoval stále větší chutí do života a hraní.

Irglová v pětačtyřicetiminutovém sólovém vystoupení na začátek večera vyzkoušela pozornost a trpělivost publika. Dlouhá série melancholických a ponurých balad z různých období její kariéry však byla přijata dobře. Skladby ovlivněné životem na Islandu či přemítáním o životních hodnotách v posledních letech se nesou ve stejném duchu, jako tomu bylo při dřívějších spolupráci s Hansardem.

Markéta Irglová
Markéta Irglová | Foto: ČTK

Klavír, jediný nástroj, na který se Irglová doprovázela, ovládá s větším citem než průměrná písničkářka. Nevyužívá jej pouze k podbarvení vlastního jemného hlasu, ale dělá z něj jeho rovnocenného partnera. Součástí pozitivního vyznění první půlky večera byla také zpěvaččina přátelská a skromná komunikace s publikem.

Na střídmě nasvícenou scénu pak těsně po deváté hodině nastoupil Hansard a velká desetičlenná kapela, tvořená mimo jiné dvěma členy jeho letité formace The Frames, dechovou sekcí a smyčcovým triem. Od prvního songu Grace Beneath the Pines zpívaného bez mikrofonu však bylo evidentní, že Hansard se velkým zvukem nesnaží nic zakrýt, ale pouze dobarvuje svůj intenzivní, autentický a charismatický projev. Je totiž někým, kdo v sobě spojuje všechny stereotypní charakteristiky sympatického irského barda: zrzavým a bodrým vousáčem pějícím balady o přátelství či popíjení a schopným v pražském divadle během pár minut navodit atmosféru dublinské krčmy.

Glen Hansard
Glen Hansard | Foto: ČTK

Stejně jako před ním Irglová sahal i on pro písně do různých období své kariéry. Nevynechal buskerské začátky v ulicích rodného Dublinu, tvorbu kapel The Frames a The Swell Season, ani sólovou tvorbu. Původ či okolnosti vzniku každé písně osvětlil milou historkou, případně ji, jak je jeho zvykem, někomu věnoval – otci, příteli či všem buskerům právě hrající v pražských ulicích.

Ač melodie Hansardových písní trochu splývají, jejich atmosféru odlišují důvtipná aranžmá. Ta jsou jednou z kategorie folk-rocku, jindy zas evokují irskou lidovou hudbu, britský pop, funky nebo je okoření jazzový saxofon. Skvěle sehraná kapela dokáže vytvořit neuvěřitelný tlak a v dalším okamžiku střihem skočit do té nejintimnější balady. Podobnost skladeb Hansard bohatě kompenzuje svým strhujícím projevem, který byl pravděpodobně umocněn lokalitou koncertu. Na Čechy má totiž Hansard díky dřívějším vztahu s Irglovou pěkné vzpomínky.

Oba hlavní protagonisté jsou na současné hudební scéně jedineční zejména svou životní cestou, která se odráží ve všech aspektech jejich tvorby. Úctyhodné postavení si vybudovali bez výrazné pomoci producentských týmů a o to více si ho váží. Je skvělé vidět, že i po tolika úspěších zůstávají stále sami sebou.

Festival Malá inventura začal udílením cen České divadelní DNA

Asociace nezávislých divadel Českých republiky, režisér Jakub Čermák za inscenaci souboru Depresivní děti touží po penězích a Divadlo X10 se stali držiteli cen Česká divadelní DNA za mimořádný počin na poli nového divadla. Ocenění za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla získal časopis Svět a divadlo, cenu za podporu a prezentaci české kultury v zahraničí obdržela předsedkyně občanského sdružení Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Předáním cen ve čtvrtek večer v pražském divadle Studio Hrdinů začal 18. ročník festivalu Malá inventura. Ten na více než 20 místech v Praze nabídne pět desítek inscenací, potrvá 10 dnů.

před 5 hodinami

Irský premiér Leo Varadkar podal demisi

Irský premiér Leo Varadkar ve čtvrtek podal demisi. V čele vlády nicméně zůstane do doby, než se podaří zvolit jeho nástupce. V Irsku se na počátku února konaly předčasné parlamentní volby. Tři velké strany získaly zhruba stejný počet mandátů a cesta k vytvoření nové vlády je vzhledem k jejich vzájemné nevraživosti složitá. Kvůli rozložení sil není vyloučené ani to, že se budou konat další předčasné volby.

Poslanci takzvaného Dáilu, tedy dolní komory irského parlamentu, se ve čtvrtek sešli na ustavující schůzi. Podle očekávání se žádné ze tří velkých stran nepodařilo získat dostatek hlasů, aby byl její kandidát zvolen novým premiérem.

před 5 hodinami

Tesla může vykácet část lesa na pozemku pro továrnu u Berlína, rozhodl soud

Americký výrobce elektromobilů Tesla může pokračovat v kácení lesa na pozemku nedaleko Berlína, kde chce vybudovat první továrnu v Evropě. Rozhodl o tom dnes berlínský vrchní správní soud, který zamítl stížnosti dvou ekologických organizací. Proti rozhodnutí se nelze odvolat, informovala agentura DPA.

Přípravu pozemku na výstavbu továrny v braniborské obci Grünheide, která leží několik kilometrů jihovýchodně od německé metropole, pozastavil vrchní správní soud v pondělí, aby mohl posoudit stížnosti ochránců přírody. Dnes rozhodl, že americká firma splnila všechny zákonné požadavky nutné ke kácení lesa. Před začátkem vegetačního období hodlá Tesla vykácet borovicový les na rozloze 90 hektarů.

před 6 hodinami

Nové Mexiko žaluje internetovou společnost Google, firma prý sbírala osobní údaje školáků

Generální prokurátor Nového Mexika Hector Balderas zažaloval americkou internetovou společnost Google. Tvrdí, že firma v tomto státě získala osobní údaje školáků, čímž porušila jejich právo na soukromí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Google podle Balderase využil řadu svých produktů, jako je například e-mailová služba Gmail, ke sběru informací o studentech ve věku do 13 let, a to bez souhlasu jejich rodičů.

Balderas již předloni podal podobnou žalobu na Google a několik dalších technologických podniků, ve které firmy obvinil z nezákonného sběru údajů z mobilních aplikací určených dětem. Firmy pochybení popírají, na rozhodnutí soudu se stále čeká.

Aktualizováno před 7 hodinami

Bývalý poradce prezidenta USA Trumpa byl odsouzen na 40 měsíců do vězení

Bývalý poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa byl odsouzen ke 40 měsícům vězení. Roger Stone byl loni shledán vinným v sedmi bodech obžaloby včetně lhaní Kongresu, ovlivňování svědka a maření vyšetřování. Prokuratura původně požadovala trest v rozmezí sedmi až devíti let.

Trump navržený trest kritizoval jako příliš přísný a ministr spravedlnosti William Barr doporučil nižší trest.

Podle dnešního rozsudku dostal Stone 18 měsíců za ovlivňování svědka, 12 měsíců za lhaní a 40 měsíců za maření vyšetřování. Tresty si bude odpykávat souběžně. K verdiktu patří ještě pokuta 20 tisíc dolarů (465 tisíc korun).

Trump na rozsudek reagoval sdělením, že bude případ sledovat a v určité chvíli učiní patřičné rozhodnutí. Stone má podle něj velkou šanci na "naprosté očištění".