Recenze: Hity má kdekdo, Haberu má jen Team. Koncert v Praze byl oslavou 90. let. Bohužel

Daniel Maršalík
2. 6. 2016 9:12
Slovenská kapela Team s Pavolem Haberou u mikrofonu není v posledních letech příliš aktivní. Poslední desku vydala před devíti lety a od roku 2008 koncertuje sporadicky vždy po několikaleté přestávce. Včerejší koncert v pražské O2 areně byl jedenáctou z celkem patnácti zastávek 33 tour oslavující Kristovy roky jedné z nejúspěšnějších slovenských skupin.
Pavol Habera
Pavol Habera | Foto: ČTK

Team se pódiu vyprodané O2 areny objevil ve tři čtvrtě na devět s hitem Óda (na tie cesty po tele) a v podstatě hned od prvních tónů fanoušci tleskali s rukama nad hlavou a zpívali refrény. Ale také od začátku bylo zřejmé, že skupina zvukově nestačí tak velkému prostoru, jako je největší multifunkční hala v Česku. Navíc došlo i k poměrně dlouhému pískavému vazbení mikrofonu.

Slováci nedokázali vytvořit hutný a kvalitní zvuk známý třeba z koncertů tuzemských kapel Kryštof, Lucie nebo Kabát.

První hodinu jako by koncertu nešel nahodit řetěz. Plynulý chod narušovaly výrazné změny tempa a zpěvákovy dlouhé, i když vtipné promluvy mezi písničkami. Habera se představil jako lídr, kterého Teamu může závidět jakákoliv tuzemská skupina. Sálala z něj jistota, kterou získal jak letitými zkušenostmi s živým hraním, tak porotcováním v televizních přímých přenosech talentových soutěží.

Ať už mluvil o dětech, partnerce, nebo potřeboval podpořit prodej merchandisingu, případně upozornit na svůj účet na Instagramu, vždy svůj monolog proložil vtipem, který vyvolával salvy smíchu v publiku. I svou pozici rockové hvězdy shodil příběhem o tom, jak ho partnerka Daniela Peštová doma úkoluje, aby šel nakoupit do supermarketu. Možná by v mezičase před dalším turné mohl uvažovat o uplatnění jako herec ve stand-up comedy.

Sympatické také bylo, že Habera si opravdu všímal dění v publiku a párkrát promluvil ke konkrétním lidem. Navíc několikrát změnil zavedené zvyklosti: Nejprve když si všiml, že po třetí písničce pořadatelé vyhánějí fotografy z řad novinářů, tak povolil, ať zůstanou, chtějí-li, a poté se slovy: „Myslíš, že mě chtějí zabít?“ odvolal do kouta statickou ochranku dozorující nad skákajícím publikem.

Team - vtipné intermezzo | Video: YouTube

Ačkoliv v první polovině byly zábavnější řečnické výstupy, z hudby lidé nejvíce reagovali na pomalejší Severanku a Boli sme raz milovaní, kterou Habera vystřihl sám s kytarou a obrovskou podporou téměř sedmnácti tisíc diváků. Poté přišel na řadu hit Nároční z roku 1988 a koncert získal hned živější atmosféru. Tempo se zrychlilo, pauzy mezi skladbami se zkrátily, ze sedadel se zvedli i sedící posluchači a většina z nich vydržela na nohou až do posledního přídavku Reklama na ticho.

Jsme šťastní v tom, že jsme zažili éru bez chytrých přístrojů a bobtnání internetu, teď ale nevíme, co je pravda, říká čelistka Terezie Kovalová.
20:39
Jsme šťastní v tom, že jsme zažili éru bez chytrých přístrojů a bobtnání internetu, teď ale nevíme, co je pravda, říká čelistka Terezie Kovalová. | Video: Martin Veselovský

Před koncertem bylo zajímavé tipovat, jaké publikum na Slováky přijde. Budou to Haberovi příznivci ze Superstar, nebo původní fanoušci, kteří pamatují zlaté období Teamu v devadesátých letech? Těch druhých nakonec bylo mnohem víc, ale i to zpěvák vtipně glosoval.

I když dvouhodinová show trpěla několika nedostatky, Teamu se podařilo splnit cíle, které si zadal. Obšťastnil nejen mnohatisícové publikum, ale i sebe. Muzikanti oslavu třiatřiceti let od vzniku skupiny pojali hlavně jako vzpomínkovou besídku pro čtyřicátníky.

Posluchači by asi odcházeli nespokojení, kdyby nedošlo na hity Krátke lásky, Je to vo hviezdach nebo Držím ti miesto, ale do celého repertoáru se vešla pouze jediné novinka Viem, čo cítiš. Hodně zpátečnicky působila také scéna a většina videoprojekcí. S tímto přístupem to zakonzervovanému Teamu bude s přehledem stačit i na uspořádání dalšího turné za pár let. Je to ale škoda. Habera a spol. ještě nejsou tak staří, aby museli pouze hibernovat.

Team - Reklama na ticho | Video: YouTube

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.