Mimořádná zpráva

Recenze: Debut Emmy Smetany není vyprázdněné album vyumělkované celebrity

Jan Mazura Jan Mazura
29. 3. 2016 9:54
Česká herečka, muzikantka a do minulého týdne ještě moderátorka televizních zpráv nyní jasně přeorientovala své zájmy. S vlastní kapelou vydává nápadité debutové album a naplno rozjíždí hudební kariéru.
Emma Smetana
Emma Smetana | Foto: Profimedia.cz

Dcera respektovaného muzikanta, producenta a organizátora Jiřího Smetany se po letitém životě v zahraničí usadila v Česku v roce 2011 a bylo jen otázkou času, kdy její hudební aktivity získají jasnější směřování. Klavíru a zpěvu se totiž věnuje od dětství. Před rokem navíc započala spolupráci s producentem Jiřím Burianem (Southpaw, Republic of Two) a What I've Done je výsledkem jejich tvůrčího procesu.

Emma Smetana - What I've Done
Emma Smetana - What I've Done | Foto: Warner Music

Období to bylo plodné. Nahrávka přináší originálně pojatou směs elektronických a akustických zvuků, prezentovanou až nečekaně silným a přesvědčivým hlasem s jistou intonací. Repertoár se drží v kategorii popu, ovšem rozhodně nepostrádá výrazný vliv Amy Winehouse, případně retro soulu, původního r'n'b a blues obecně.

V několika málo okamžicích vyplují na povrch i další inspirace – britský pop včetně The Beatles, rock, synth-pop nebo šansony. Ti, co znají zpěvačku jen z televize, záhy pochopí, že v ruce ani náhodou nedrží vyprázdněné album vyumělkované celebrity.

Nejsou to jen hity Gramophone či No Fire, co nabízí zapamatovatelné melodie. Také zbytek desky se posluchači brzy vryje pod kůži, a to včetně textů. Ty nazpívala Smetana téměř všechny anglicky. Její projev je díky životním zkušenostem a jazykovým znalostem zcela uvěřitelný a materiál nepůsobí jako průměrný anglický text české zpěvačky, který pak dva rodilí mluvčí musí upravit do jazykově schůdné podoby. Poslední dvě písně jsou francouzsky a rovněž vyznějí dobře, ačkoli první z nich nápadně evokuje Adelin hit Skyfall.

Texty jsou i přes svou kvalitu zdrojem nejasností. Jejich obsah se tu a tam týká podivně nastavených mezilidských vztahů, raněných pocitů, výčitek či nevyřčených citů, a přitom je v několika případech jejich autorem či spoluautorem Smetanin současný přítel. V songu No Fire – nutno říci, že jednom z nejsilnějších – dokonce i zpívá. Vesměs vážné a melancholické texty v kombinaci s relativně energickou hudbou nicméně vytvářejí nezvykle poutavou náladu.

Přítomnost dalších hudebníků-autorů, zejména schopného skladatele a klavíristy Jiřího Buriana, způsobuje ještě jisté „zamlžení“ Smetanina vlastního kreativního vkladu, potažmo jejího skutečného uměleckého přínosu a potenciálu. Pochybnosti může posluchač ze stejného důvodu mít také ohledně adresátů textů. Píseň, kterou Smetana napsala a otextovala zcela sama, je na desce totiž jen jedna, již zmiňovaná „bondovská“ Pourquoi.

I přesto je What I've Done nadprůměrně vydařeným debutem a jistě i prvním krokem ke kompletně autorské desce v budoucnu.

Hodnocení: 80 %

Emma Smetana - Waiting | Video: YouTube

Situace s Ázerbájdžánem se vyostřuje, arménský premiér chce ruské pohraničníky na hranicích

Arménský premiér Nikol Pašinjan navrhl zřídit stanoviště ruských pohraničníků podél arménsko-ázerbájdžánských hranic, kde neustávají incidenty. Uvedla to ve čtvrtek ruská agentura TASS.

"Situace podél arménsko-ázerbájdžánských hranic se nestabilizovala, nehledě na úsilí arménské vlády a mezinárodního společenství. Ázerbájdžán pokračuje v agresivní rétorice a počínání, přičemž ignoruje návrhy mezinárodního společenství na řešení vzniklé situace," řekl Pašinjan na zasedání vlády.

Ve středu se na hranicích odehrála jedna z nejintenzivnějších přestřelek, Baku následně hlásilo dva zraněné vojáky, Jerevan tři zabité a pět raněných vojáků. Týž den obě znepřátelené strany přistoupily na ruský návrh na příměří. Ve čtvrtek se ale obě strany vzájemně obvinily z nového ostřelování. Neklid na hranicích panuje od poloviny května, kdy Jerevan obvinil ázerbájdžánské vojáky ze snahy "korigovat" průběh hranice.

Aktualizováno před 1 hodinou

Volkswagen má rekordní pololetní zisk, chce vyrábět více elektromobilů než Tesla

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení.

Největší podíl na výsledku měly prémiové firemní značky a divize finančních služeb, které vykázaly růst ve dvojmístných číslech. "Udržujeme vysoké tempo, a to jak z hlediska provozního, tak strategického," uvedl šéf společnosti Herbert Diess. Dodal, že pokrok zaznamenala také divize elektromobilů. Diess by chtěl, aby Volkswagen v polovině desetiletí předstihl na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě americkou společnost Tesla.

Automobilku Volkswagen, podobně jako i další výrobce aut, na jaře zasáhl nedostatek polovodičů. Firma upozornila, že by se to mohlo projevit v nižších dodávkách. Loni Volkswagen dodal 9,3 milionu vozů a uvádí, že letos by jich mělo být o něco více. Dříve společnost předpokládala, že dodávky budou výrazně vyšší.