Recenze: Debut Emmy Smetany není vyprázdněné album vyumělkované celebrity

Jan Mazura Jan Mazura
29. 3. 2016 9:54
Česká herečka, muzikantka a do minulého týdne ještě moderátorka televizních zpráv nyní jasně přeorientovala své zájmy. S vlastní kapelou vydává nápadité debutové album a naplno rozjíždí hudební kariéru.
Emma Smetana
Emma Smetana | Foto: Profimedia.cz

Dcera respektovaného muzikanta, producenta a organizátora Jiřího Smetany se po letitém životě v zahraničí usadila v Česku v roce 2011 a bylo jen otázkou času, kdy její hudební aktivity získají jasnější směřování. Klavíru a zpěvu se totiž věnuje od dětství. Před rokem navíc započala spolupráci s producentem Jiřím Burianem (Southpaw, Republic of Two) a What I've Done je výsledkem jejich tvůrčího procesu.

Emma Smetana - What I've Done
Emma Smetana - What I've Done | Foto: Warner Music

Období to bylo plodné. Nahrávka přináší originálně pojatou směs elektronických a akustických zvuků, prezentovanou až nečekaně silným a přesvědčivým hlasem s jistou intonací. Repertoár se drží v kategorii popu, ovšem rozhodně nepostrádá výrazný vliv Amy Winehouse, případně retro soulu, původního r'n'b a blues obecně.

V několika málo okamžicích vyplují na povrch i další inspirace – britský pop včetně The Beatles, rock, synth-pop nebo šansony. Ti, co znají zpěvačku jen z televize, záhy pochopí, že v ruce ani náhodou nedrží vyprázdněné album vyumělkované celebrity.

Nejsou to jen hity Gramophone či No Fire, co nabízí zapamatovatelné melodie. Také zbytek desky se posluchači brzy vryje pod kůži, a to včetně textů. Ty nazpívala Smetana téměř všechny anglicky. Její projev je díky životním zkušenostem a jazykovým znalostem zcela uvěřitelný a materiál nepůsobí jako průměrný anglický text české zpěvačky, který pak dva rodilí mluvčí musí upravit do jazykově schůdné podoby. Poslední dvě písně jsou francouzsky a rovněž vyznějí dobře, ačkoli první z nich nápadně evokuje Adelin hit Skyfall.

Texty jsou i přes svou kvalitu zdrojem nejasností. Jejich obsah se tu a tam týká podivně nastavených mezilidských vztahů, raněných pocitů, výčitek či nevyřčených citů, a přitom je v několika případech jejich autorem či spoluautorem Smetanin současný přítel. V songu No Fire – nutno říci, že jednom z nejsilnějších – dokonce i zpívá. Vesměs vážné a melancholické texty v kombinaci s relativně energickou hudbou nicméně vytvářejí nezvykle poutavou náladu.

Přítomnost dalších hudebníků-autorů, zejména schopného skladatele a klavíristy Jiřího Buriana, způsobuje ještě jisté „zamlžení“ Smetanina vlastního kreativního vkladu, potažmo jejího skutečného uměleckého přínosu a potenciálu. Pochybnosti může posluchač ze stejného důvodu mít také ohledně adresátů textů. Píseň, kterou Smetana napsala a otextovala zcela sama, je na desce totiž jen jedna, již zmiňovaná „bondovská“ Pourquoi.

I přesto je What I've Done nadprůměrně vydařeným debutem a jistě i prvním krokem ke kompletně autorské desce v budoucnu.

Hodnocení: 80 %

Emma Smetana - Waiting | Video: YouTube