Recenze: Debut Emmy Smetany není vyprázdněné album vyumělkované celebrity

Jan Mazura Jan Mazura
29. 3. 2016 9:54
Česká herečka, muzikantka a do minulého týdne ještě moderátorka televizních zpráv nyní jasně přeorientovala své zájmy. S vlastní kapelou vydává nápadité debutové album a naplno rozjíždí hudební kariéru.
Emma Smetana
Emma Smetana | Foto: Profimedia.cz

Dcera respektovaného muzikanta, producenta a organizátora Jiřího Smetany se po letitém životě v zahraničí usadila v Česku v roce 2011 a bylo jen otázkou času, kdy její hudební aktivity získají jasnější směřování. Klavíru a zpěvu se totiž věnuje od dětství. Před rokem navíc započala spolupráci s producentem Jiřím Burianem (Southpaw, Republic of Two) a What I've Done je výsledkem jejich tvůrčího procesu.

Emma Smetana - What I've Done
Emma Smetana - What I've Done | Foto: Warner Music

Období to bylo plodné. Nahrávka přináší originálně pojatou směs elektronických a akustických zvuků, prezentovanou až nečekaně silným a přesvědčivým hlasem s jistou intonací. Repertoár se drží v kategorii popu, ovšem rozhodně nepostrádá výrazný vliv Amy Winehouse, případně retro soulu, původního r'n'b a blues obecně.

V několika málo okamžicích vyplují na povrch i další inspirace – britský pop včetně The Beatles, rock, synth-pop nebo šansony. Ti, co znají zpěvačku jen z televize, záhy pochopí, že v ruce ani náhodou nedrží vyprázdněné album vyumělkované celebrity.

Nejsou to jen hity Gramophone či No Fire, co nabízí zapamatovatelné melodie. Také zbytek desky se posluchači brzy vryje pod kůži, a to včetně textů. Ty nazpívala Smetana téměř všechny anglicky. Její projev je díky životním zkušenostem a jazykovým znalostem zcela uvěřitelný a materiál nepůsobí jako průměrný anglický text české zpěvačky, který pak dva rodilí mluvčí musí upravit do jazykově schůdné podoby. Poslední dvě písně jsou francouzsky a rovněž vyznějí dobře, ačkoli první z nich nápadně evokuje Adelin hit Skyfall.

Texty jsou i přes svou kvalitu zdrojem nejasností. Jejich obsah se tu a tam týká podivně nastavených mezilidských vztahů, raněných pocitů, výčitek či nevyřčených citů, a přitom je v několika případech jejich autorem či spoluautorem Smetanin současný přítel. V songu No Fire – nutno říci, že jednom z nejsilnějších – dokonce i zpívá. Vesměs vážné a melancholické texty v kombinaci s relativně energickou hudbou nicméně vytvářejí nezvykle poutavou náladu.

Přítomnost dalších hudebníků-autorů, zejména schopného skladatele a klavíristy Jiřího Buriana, způsobuje ještě jisté „zamlžení“ Smetanina vlastního kreativního vkladu, potažmo jejího skutečného uměleckého přínosu a potenciálu. Pochybnosti může posluchač ze stejného důvodu mít také ohledně adresátů textů. Píseň, kterou Smetana napsala a otextovala zcela sama, je na desce totiž jen jedna, již zmiňovaná „bondovská“ Pourquoi.

I přesto je What I've Done nadprůměrně vydařeným debutem a jistě i prvním krokem ke kompletně autorské desce v budoucnu.

Hodnocení: 80 %

Emma Smetana - Waiting | Video: YouTube

Aktualizováno před 26 minutami

Vojtěch Filip po infarktu opustil nemocnici, lékaři mu povolili domácí péči

Předseda komunistů Vojtěch Filip v pátek kolem 11:00 po dvou dnech hospitalizace kvůli infarktu opustil nemocnici. Lékaři pražské Všeobecné fakultní nemocnice po dopolední poradě povolili jeho propuštění. Filip informoval, že po zastávce v kanceláři odjel domů do Českých Budějovic.

Lékaři Filipův infarkt zachytili v časném stadiu. Ve středu uvedli, že to dává pacientovi naději na časné propuštění do domácí péče.

"Jsem rád, že mohu být s rodinou a vnoučaty. Ještě jednou děkuji za lékařskou péči i milé zprávy, které mi lidé posílají. Jsou pro mne velkou pobídkou do další práce. Rozhodně však budu dodržovat pokyny lékařů," cituje Filipa jeho strana na Facebooku.  Už dříve uvedl, že nehodlá nic měnit na kandidatuře pro dubnový sjezd KSČM, na němž bude obhajovat mandát.