Recenze: Depeche Mode varují před apokalypsou. Spirit je jejich nejpolitičtější deska

Karel Veselý Karel Veselý
23. 3. 2017 15:17
Britští Depeche Mode vydávají své 14. album, které pojmenovali Spirit. Kapela ho v květnu představí i na koncertě v Česku v pražském Edenu. „Kapela neschovává hlavu do písku před tím, v čem se zrovna nacházíme. Občas sklouzne k přehnané patetičnosti, ta je ale nutnou součástí seriózní výpovědi, kterou chce album sdělit světu,“ píše v recenzi Karel Veselý.
Depeche Mode
Depeche Mode | Foto: ČTK

Ne snad, že by Depeche Mode potřebovali na svoji čtrnáctou studiovou desku Spirit nějakou speciální reklamu, stejně jim ji ale udělal někdo, od koho bychom to asi nečekali. Americký neonacista Richard Spencer na konci února prohlásil, že Depeche Mode jsou "oficiální kapelou alt-right hnutí" a že některé dvojznačné symboly, s nimiž ve své estetice pracují, mají "fašistické elementy".

Samotná britská kapela samozřejmě jakékoliv spojení s propagátory nadřazenosti bílé rasy okamžitě odmítla, Dave Gahan dokonce prohlásil, že Spencer si na videu, které proběhlo internetem, zasloužil dostat přes hubu. Nové album Spirit nakonec samo vyvrací jakékoliv spojení anglického tria s neonacismem - deska naopak varuje před růstem nenávisti a je plná naštvanosti na stav světa, který se podle kapely řítí do velkých problémů.

Depeche Mode snad ještě nikdy nevydali takhle politické album. Už v úvodní skladbě Going Backwards varuje Gahan lidstvo, že se obrátilo zády ke své historii a vrací se k "mentalitě neandertálců". První singl Where's the Revolution rovnou volá do zbraně všechny, kteří ještě nepřestali věřit, že lze vybudovat lepší svět, zatímco následná The Worst Crime vybízí k zodpovědnosti. A to nejen ty, kteří jsou u kormidla. "Všichni jsme obviněni ze zrady, nikdo nemůže ani špitnout."

Kam zmizel duch?

Ačkoliv se pak kapela na prostřední části desky vrátí ke svým typickým introspektivním textům, v závěru se znovu zjeví silná angažovaná témata - Poorman je portrét lidí na dně, kteří už nemají co ztratit, zatímco korporace bohatnou, a finální Fail s vokálem Martina Gorea kreslí dystopický obraz současného světa, v němž zcela zmizel "duch".

Právě tady se skvěle propojí osobní rovina hledání víry, která prochází deskami Depeche Mode jako červená niť, s diagnózou aktuální situace. Poválečná akcelerovaná konzumní kultura vymazala všechny duchovní přesahy lidské existence, a když se teď začíná drolit, vystupují na povrch ty nejtemnější lidské pudy.

Na předchozí desce Delta Machine se Depeche Mode zkusili vrátit k některým elementům své devadesátkové diskografie, jmenovitě rockové hymničnosti. Na novince si naopak naordinovali na kost odřený zvuk, který míří ještě o dekádu hlouběji k jejich synthpopovým začátkům. V Scum mrazí z chladných synťákových riffů, v No More (This Is The Last Time) křupají osmdesátkové beaty.

Průvodcem k novému soundu měl být James Ford z anglického dua Simian Mobile Disco, který se za poslední roky etabloval v jednoho z nejvyhledávanějších producentů elektronického popu (Klaxons, Foals, Florence and the Machine). Jeho rukopis ale vlastně není cítit tak silně, jak se čekalo. Depeche Mode nicméně přinejmenším pomohl k radikálnímu řezu holých aranží.

Gospel pro postapokalyptický svět

Hlavní hvězdou desky je tak nutně Dave Gahan za mikrofonem - agitující, bolestínský i chladně dvojznačný. V The Worst Crime připomíná kazatele Cavea, v Eternal zpívá gospel pro zpustošený postapokalyptický svět, zatímco So Much Love je rozchodová hymna odprezentovaná hlasem chladného cynika, který ale v skrytu duše věří, že je ještě schopný lásky. A stejně jako zmíněný Cave se i Gahan naučil proměnit stopy stáří ve svém hlase v zbraň.

Depeche Mode na novince Spirit možná někdy sklouznou k přehnané patetičnosti (Scum), ta je ale nutnou součástí seriózní výpovědi, kterou chce album sdělit světu. Na konci května tak do pražského Edenu dorazí kapela, která neschovává hlavu do písku před tím, v čem se zrovna nacházíme. Nového ducha kolekce anglického tria asi v lidstvu nezažehne, ale na sklonku čtvrté dekády své existence dokazuje svoji sílu.

Hodnocení: 80 %

Depeche Mode - Where's the Revolution | Video: YouTube

Aktualizováno před 7 hodinami

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Fotbalisté Getafe po dvou porážkách za sebou ve španělské lize zabrali a díky vítězství 3:0 na hřišti předposledního Leganés se posunuli na páté místo. Před šestým San Sebastianem i sedmou Valencií, které však odehrály o zápas méně, mají náskok dvou bodů.

Getafe v posledních dvou zápasech vyšlo bodově i střelecky naprázdno, ale dnes proti outsiderovi obě série rázně ukončilo. Už po 33 minutách vedlo díky brankám Leandra Cabrery, Allana Nyoma a Jaimeho Maty. Nepovedený zápas San Sebastianu, který na příčky znamenající záchranu ztrácí bod, v závěru ještě završily dvě bleskové žluté karty pro Rúbena Peréze.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Leganés - Getafe 0:3 (12. Cabrera, 21. Nyom, 33. Mata).

před 7 hodinami

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

před 8 hodinami

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).