reklama
 
 

Recenze: Compton je triumfální comeback Dr. Dre

10. 8. 2015 7:00
Hiphopový hitmaker Dr. Dre se vrací s albem rekapitulujícím jeho cestu na vrchol. Jestli se chtěl rozloučit ve velkém stylu, lepší desku natočit nemohl, píše v recenzi Karel Veselý.

Recenze – V amerických kinech si odbyl premiéru životopisný snímek Straight Outta Compton zachycující vzestup a pád gangstarapových pionýrů N.W.A. (Niggas With Attitude). S nimi se na konci osmé dekády započala kariéra rapera a producenta Dr. Dre, jehož vliv na populární hudbu v následujícím čtvrtstoletí překročil hranice hip hopu.

Po rozpadu domovské skupiny vydal velmi úspěšná sólová alba The Chronic (1992) a 2001 (1999) a následně se stáhl do pozadí, z něhož řídil multiplatinové kariéry raperů, jako jsou Snoop Dogg, Eminem, 50 Cent nebo Kendrick Lamar. Hip hop měl za svoji historii hodně podobných "stínových bossů", jediný Dr. Dre ale dokázal zůstat ve hře celé čtyři dekády.

V té poslední prokázal Dre svůj marketingový talent a pohádkově zbohatl díky stylovým sluchátkům Beats By Dre. Úspěšnou značku pak rozšířil i na streamovací službu Beats, která se po akvizici od firmy Apple stala základem Apple Music. Právě tam měla ve čtvrtek 6. srpna premiéru jeho nová deska Compton: A Soundtrack by Dr. Dre inspirovaná zmíněným životopisným filmem režiséra F. Garyho Graye. Dr. Dre se s ní k vlastní tvorbě vrací po dlouhých šestnácti letech.

Dr. Dre se nikdy nijak netajil tím, že stav hudebního průmyslu v novém tisíciletí ho příliš neinspiruje k tomu, aby natáčel a vydával nové desky. Dál produkoval, v novém tisíciletí si připsal devět Top 10 hitů (včetně tria jedniček - Family Affair Mary J. Blige, In Da Club 50 Centa a Crack a Bottle Eminema). Nicméně zhruba od poloviny minulé dekády mluvil o svém připravovaném rozlučkovém opusu Detox, který měl podle jeho slov znovu změnit tvář hip hopu. Roky plynuly a až na pár relativně úspěšných singů (Kush, I Need A Doctor) jsme se Detoxu nedočkali.

Z desky se za ty roky stal mýtus – bájná, věčně odkládaná nahrávka, která už místo očekávání začala po čase vzbuzovat spíše výsměch, podobně jako comebackové album generačně spřízněných Guns N' Roses. Zatímco Axel Rose a spol. nakonec svoji Chinese Democracy skutečně dokončili a z desky byl celkem pochopitelně propadák - skutečné album se totiž nikdy nemůže vyrovnat mýtu - Dr. Dre se rozhodl svůj Detox nikdy nevydat.

"Nepozdávala se mi. Nebyla dobrá. Ta deska nebyla dobrá. Makal jsem na ní jako blázen, ale nemyslím si, že jsem odvedl dostatečně dobrou práci," prohlásil Dr. Dre minulý týden ve své show Pharmacy na rádiu Beats 1 (streamovaném přes Apple Music) a následně k překvapení všech ohlásil vydání úplně jiné desky, na které začal tajně pracovat poté, co viděl první záběry ze Straight Outta Compton. Zbavit se Detoxu byl dobrý krok - úplně nový projekt mu umožnil začít znovu s čistým stolem. Compton tak předstupuje přes posluchače nezatěžkán předsudky a očekáváními. A nebo jen těmi, které jsou spojené s návratem hiphopové legendy po dekádě a půl.

Návrat tradičních hodnot

Od poslední studiové desky 2001 prošel hip hop dramatickým vývojem, který ho proměnil v nepoznání. Dr. Dre si ale vždy budoval osobitý styl svázaný s kalifornskou ležérností a funkovou tradicí, který jako kdyby stál mimo veškerou evoluci. Jeho G-funk, který zpopularizoval na sólových deskách v druhé polovině devadesátých let, se na nahrávkách jeho chráněnců proměňoval podle potřeb jednotlivých raperů, Dreův "westcoastový" rukopis byl ale rozpoznatelný po prvním poslechu a platí to i pro Compton.

První regulérní track alba Talk About It stojí na moderních trapových beatech, které přišly do hip hopu skrze vliv taneční hudby, je to ale nejspíše jen nutná připomínka toho, že veterán neztrácí kontakt se současným vývojem. Zbytek alba se už honosí jeho typickými "tučnými" beaty a elastickými basovými linkami s potenciálem detonážních zbraní. Dojde i na metalové rify (One Shoot One Kill), zmutované trumpety (Just Another Day) nebo smyčce (Talking To My Diary) – tohle je hip hop jako "meta" hudba, která do sebe umí vstřebat cokoliv a udělat z toho chytlavou potravu pro tanečníky. Dívčí R&B refrény, klavír i gangstarapové pózování možná působí v roce 2015 poněkud zastarale, ale když může ze stejných osvědčených ingrediencí skládat své, kritikou do nebes vynášené desky Kendrick Lamar, proč by nemohl i o několik generací starší Dre?

Hip hopu poslední roky vládne narkotický digitální minimalismus, který vyznávají hvězdy od Drakea a Kanye Westa až po "novou" atlantskou vlnu (Future, Migos, Young Thug). Proti nim stojí právě Kendrick Lamar, který na svých deskách good kid, M.A.A.D. City a letošní To Pimp a Butterfly vrací do hip hopu tradiční hodnoty jazzu nebo funku.

Compton se může pochlubit stejnou hudebností - samply jsou nahrazeny živými nástroji, beaty jsou dopilované do posledního detailu a každý tón se tady váží na laboratorních vahách. Barokně košatá opulentní produkce, v níž je slyšet všechno od spinetu, trumpety až po kytarová sóla, volá po soustředěném sluchátkovém poslechu. Hity? Těch už má Dr. Dre za sebou tolik, že si na své poslední desce může dovolit honit úplně jiné cíle.

Válka nekončí

Jak je to na jeho albech obvyklé, Dr. Dre se o rapové pasáže dělí se zástupem hostů. Kendrick Lamar asistuje svému mentorovi ve třech skladbách alba a kdykoliv se objeví ve své roli pouličního filosofa s rychlým jazykem, ukradne si pro sebe všechnu pozornost. Na dalších místech splácí svůj dluh z minulosti Eminem, bez jehož psychopatických výstupů bych se klidně obešel. Jsou tady i další hvězdy z jeho minulosti - Ice Cube, Snoop Dog, Xhibit nebo The Game. Jen "bankrotář" 50 Cent chybí.

Dre ale dává prostor i svým novým objevům, jako jsou King Mez, John Connor nebo soulový zpěvák Anderson Paak a tlačenice u mikrofonu nabíjí tracky energií. Samozřejmě že Dre se často vrací do minulosti a cituje ze svých starých hitů - nakonec album má být o jeho cestě na vrchol. Deska má znít trochu nostalgicky, sentiment tady ale nikdy nepřeváží nad heroičností a euforií, která sálá z tracků.

Nejlepší hiphopové desky jsou schopné propojit personální osudy rappera s dobovým kontextem a nabídnout příběh, který má obecnou společenskou platnost. Kalifornské město Compton, které se v osmdesátých letech ze zosobněného "černošského amerického snu" proměnilo v zločinem zmítanou městskou džungli, nabízí ideální kulisy k obdivuhodnému dramatu, který se Dr. Dre rozhodl odvyprávět na desce s parametry filmového bijáku. Dre povstává ze slumu jako vítězná postava, která porazila nepříznivý osud smrtícím pracovním nasazením (It´s All On Me), jasným cílem (For The Love of the Money), ale i nutným flirtováním se zločinem (Darkside Gone).

Občas volání po osobní zodpovědnosti trochu připomíná pasáže z agitačních knih Ann Ryandové, ale Dre se nevyhýbá ani vyloženě politickým tématům – v jednom tracku zmiňuje černošského mladíka Michaela Browna zastřeleného vloni bezdůvodně policií, v dalším se pouští do Reaganovy vlády a její války proti drogám, která stojí za úpadkem Comptonu. Válka, která zrodila jeho, N.W.A. a celý gangsta rap, totiž ještě ani zdaleka neskončila.

Gangsta rap uchvátil bělošské posluchače na začátku devadesátých let autentičností svých pouličních příběhů – nikdo jiný jako N.W.A. ale už nedokázal tak dobře namíchat mix rebelské hudby vycházející z konkrétního kontextu. V následujících dekádách se rapoví gangsteři stali karikaturou sebe samých a předvídatelná klišé převážila nad realitou. U Dr. Dre, kterému bylo letos padesát let, získává žánr znovu na věrohodnosti. Jestli se veterán chtěl rozloučit s hip hopem ve velkém stylu, lepší album než Compton: A Soundtrack by Dr. Dre snad ani vydat nemohl.

Hodnocení: 90 %

Trailer k filmu Straight Outta Compton | Video: YouTube

Chcete mít přehled o aktuálním dění v kultuře? Sledujte kulturní rubriku Aktuálně.cz na Facebooku!

autor: Karel Veselý | 10. 8. 2015 7:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama