Recenze: Chinaski stárnutí sluší. I z obyčejného koncertu vykouzlí hudební zážitek

Petr Adámek
3. 12. 2015 9:42
Chinaski už si nemusejí nic dokazovat. Jejich fanoušci přesto dokazují jim samým, že o ně stále stojí. Možná i proto přibyly k vyprodanému Foru Karlín dva další termíny. Zaznělo kompletní nové album Rockfield i největší hity z desek minulých. „Byl to vlastně vcelku obyčejný a všední koncert, zároveň srdečný, neškrobený a poctivě odehraný,“ píše v reportáži Petr Adámek.
Michal Malátný (Chinaski)
Michal Malátný (Chinaski) | Foto: ČTK

Praha – Zhruba před rokem se sestava kolem Michala Malátného vytasila se zmíněnou „comebackovou“ deskou Rockfield, půl roku předtím se kapele podařilo vyprodat O2 arenu. Vystoupení v největší české hale, kam se tehdy nacpalo šestnáct tisíc lidí, znamenalo pro Chinaski koncertní vrchol, kde ze sebe přinejmenším po technické a vizuální stránce vymáčkli naprosté maximum.

Během letošních předvánočních koncertů se tak mohli s klidem vrátit ke spořejší produkci a soustředit se o to víc na samotnou hudbu.

Zády ke svým zádům, tedy motivu obalu jejich posledního alba, nejprve tuto nahrávku přehráli v celé její kráse od první do poslední písničky. Chyběla jen seriálová Víno, kterou si lišácky nechali na závěr celého setu. I naživo se potvrdilo, že kapele stárnutí sluší a stále silnější známky sentimentu a nostalgie se do tvorby proplétají přirozeně.

Mezi dojáky jako Každý ráno nebo Až nebudu se pak vyjímá skutečný Doják, ostrá obžaloba praktik v bulvárním tisku. „S bulvárem máme skvělé vztahy. My ho nekupujeme a on o nás nepíše,“ dodal lakonicky Malátný.

Další trefná a stále aktuální hláška předcházela i písničku Stížnost: „Tahle věc je o našem národním sportu. Ne, není to pití vína. Ani piva. Není to o fotbale ani o hokeji. Je to o stěžování.“ Nenucené hlášky pokračovaly i dále. „Občas nám to vyčítají, ale my se o lásce zpívat nestydíme. I další skladba bude o lásce,“ pronesl tajuplně Malátný. Těm cyničtějším v sále možná naskočil na mysl jadrný kousek Punčocháče, řeč byla ovšem o lehce patetické odrhovačce Hlavolam.

Právě Punčocháče přišly na řadu vzápětí. Tahle věc údajně v setlistu nikdy nechyběla, počet repríz tak dosahuje čísla kolem 1200. I tak ji Chinaski hrají s dostatečnou vervou a s refrénem „Kdybych to tušil, že je to poprvé, tak bych tolik nepospíchal. Kdybys tolik nepospíchal, sundala bych si punčocháče“ jim s radostí pomohla mužská, resp. ženská, část publika.

Jednu skladbu si s Chinaski zabubnoval britský producent poslední desky Greg Haver, Malátným familiérně představen jako Řehoř Oves, své čtyři minuty slávy si užila i členka jejich fanklubu, která měla tu čest zapět před zaplněným Forem Karlín Dobráka od kosti. Ze starších kousků nechyběl Tabáček, Drobná paralela, Vrchlabí nebo Rádio Bubeneč a namísto pohádky na dobrou noc znělo halou rozverné „ty kurvo zkurvená“ coby epický závěr Vinárny u Valdštejna.

Byl to vlastně vcelku obyčejný a všední koncert, zároveň srdečný, neškrobený a poctivě odehraný. A to stačí.

Hodnocení: 70 %

Schodek rozpočtu stoupl ke konci července na rekordních 279,4 miliardy korun

Schodek státního rozpočtu ke konci července stoupl na 279,4 miliardy korun z červnových 265,1 miliardy korun. Informovalo o tom v tiskové zprávě ministerstvo financí (MF). Jde o nejhorší červencový výsledek od vzniku Česka. Loni ke konci července byl schodek 205,1 miliardy korun.

Celkové příjmy rozpočtu ke konci července meziročně stouply o 19,3 miliardy na 836,3 miliardy korun. Daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení vzrostly meziročně o 32,4 miliardy na 721,9 miliardy korun. Celkové výdaje rozpočtu ke konci července pak meziročně stouply o 93,6 miliardy na 1,1 bilionu korun.

Na celý letošní rok je schválen schodek státního rozpočtu 500 miliard korun. Loni, kdy byl výsledek ovlivněn dopady pandemie, skončil státní rozpočet ve schodku 367,4 miliardy korun. Na příští rok MF navrhuje schodek 390 miliard korun