Recenze: Britney Spears hudebně zraje, její image ale postrádá autenticitu

Jan Mazura Jan Mazura
1. 9. 2016 11:16
Devátá deska čtyřiatřicetileté zpěvačky nabízí melodický a stylově rozkročený materiál, který se nebojí experimentů, ale nikdy pořádně nevybočí z kategorie rádiového popu. „Hudba na Glory je až překvapivě dobrá a vyzrálá, ale zpěvaččina image jako by ještě úplně dospělá nebyla,“ píše v recenzi Jan Mazura.
Britney Spears.
Britney Spears. | Foto: Profimedia.cz

Už parafrázovaný název předchozí desky Britney Jean naznačoval, že teenagerovská hvězda z přelomu století aspiruje na pozici královny popu, i když samotná hudba výrazně pokulhávala. Deváté album Glory revolučnosti desek Michaela Jacksona také ještě nedosahuje, ale návrat zpěvačky do popředí popové scény potvrzuje.

Britney Spears - Glory
Britney Spears - Glory | Foto: RCA

Nabízí se slovo comeback, jenže Britney Spears nikdy úplně nezmizela – přibližně každé tři roky přišla s novou nahrávkou. Komerčně úspěšný start kariéry a propírání osobních záležitostí v bulváru jí ale dodnes zamezovaly, aby byla vnímána jako plnohodnotný tvůrce, neřku-li umělec. Když vydala desku, každý druhý se divil, že je ještě aktivní. Glory jasně naznačuje, že s ní do budoucna musíme počítat.

Britney natočila solidní materiál. Melodický a stylově rozkročený. Experimentuje, ač samozřejmě tak, aby nevybočila z kategorie rádiového popu. Její charakteristický šeptavý hlas sice zavání afektem (ač má zřejmě být sexy), ale zpěvačka vkusně využívá i jeho další přirozenější polohy a barvy.

Škoda jen, že i nadále zůstává zavalen vrstvami elektronického balastu, který na něj zvukoví inženýři vrší už od dob Oops!... I Did It Again a který zabraňuje možnosti slyšet ho v ryzí, a tudíž nejpřesvědčivější podobě.

Nejsilnější momenty nahrávky tvoří výraznější stylové odbočky. Retro-soulová What You Need sice připomíná Pharrellovu Happy, ale energií strhne. Singl Clumsy je pro změnu téměř elektro-swingový. Producentem Change Your Mind (No Seas Cortés) se zvukem španělské kytary a dokonce i španělsky zpívanou slokou by klidně mohl být Manu Chao.

Bluesový rif foukací harmoniky v Liar je pak jen dalším příkladem odvážnosti alba. Povedla se i Man on the Moon, až překvapivě chytrá pocta Davidovi Bowiemu, nebo závěrečná Coupure Électrique, kde se Britney blýskne francouzštinou maskující lechtivý text.

Těžce komerční odrhovačky Love Me Down nebo Hard to Forget Ya by si mohla dovolit vynechat, ale byznys je zkrátka byznys. Zpěvaččinu uměleckou integritu zeslabují také protimluvné texty a snaha zalíbit se všem. Jednou zpívá o tom, jak chce být všemi zahrnuta láskou, jindy touží po izolaci.

Ve Slumber Party popisuje nevinný pyžamový večírek středoškolaček, zatímco v klipu k Make Me... vystřídá několik modelů spodního prádla a stihne i milostnou scénu. Hudba na Glory je až překvapivě dobrá a vyzrálá, ale zpěvaččina image jako by ještě úplně dospělá nebyla.

Od člověka, který si už v životě prošel lecčím a který by měl na to prezentovat sám za sebe, bychom zkrátka čekali osobnější otisk a větší míru autenticity. U Britney je stále cítit těžko překonatelný distanc a nemožnost pochopit, kdo doopravdy je. Jako by stále byla pod nejrůznějšími vydavatelskými tlaky a nedělala si stoprocentně, co chce. Pokud se jí ovšem do příští desky podaří osamostatnit, ona sláva z názvu desky ji možná nemine. A třeba i věčná.

Hodnocení: 80 %

Britney Spears - Make Me... ft. G-Eazy | Video: YouTube
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Při zásahu proti demonstrantům v Barmě zastřelili ženu

Barmská policie v sobotu použila vodní děla a gumové projektily k rozehnání demonstrantů, kteří hromadně vyšli do ulic protestovat proti vojenskému převratu z 1. února, píše agentura AFP. Při zásahu ve městě Monywa jedna žena zemřela, desítky lidí, včetně novinářů, policie zadržela. Agentura Reuters odhaduje, že se protestů po celé zemi účastnily stovky tisíc lidí.

Policisté při sobotním zásahu byli často v civilu. Podle fotografií na sociálních sítích lidé ve městech Rangún a Monywa stavěli v ulicích barikády, aby zpomalili postup policie. Bezpečnostní síly se pokusily zmařit protesty v Mandalaji, na klíčových křižovatkách postavily zátarasy a obvyklá místa setkání demonstrantů obsadila policie. Protestů v Mandalaji se opětovně zúčastnili i buddhističtí mniši a dodali jim morální autoritu, píše AP.

Jedním z impulzů pro demonstrace bylo páteční prohlášení barmského velvyslance při OSN Ťjo Mou Tchuna, že stojí za svrženou Do Aun Schan Su Ťij, píše agentura AP. Při projevu v OSN převrat tvrdě odsoudil a vyzval k přísnějším mezinárodním sankcím. Při projevu použil gesto se třemi zdviženými prsty, které se stalo symbolem poklidných demonstrací v Barmě. Jeho projev vyvolal vlnu kladných reakcí jak přímo v sále OSN, tak u barmské veřejnosti.

Armáda 1. února svrhla vládu vedenou Do Aun Schan Su Ťij a zabránila tomu, aby se sešel parlament zvolený loni v listopadových volbách. Do demonstrací se od té doby zapojují desítky tisíc lidí. Demonstranti nevěří slibům vojenských představitelů, že uspořádají nové volby a předají moc vítězi. Novou vlnu odporu vyvolal i páteční převoz Aun Schan Su Ťij z domácího vězení na blíže neupřesněné místo.

Zdroj: Zahraničí , ČTK
Další zprávy