RECENZE Bob Dylan pomalu přichází k modrookému Frankovi

Michal Bystrov
3. 7. 2014 8:33
Špatná zpráva pro ty, kdo Boba Dylana už odepisují: jeho středeční koncert byl jedním z nejlepších, které král amerických písničkářů v Praze odehrál.
Bob Dylan na archivním snímku. Už léta se při koncertech nerad fotí.
Bob Dylan na archivním snímku. Už léta se při koncertech nerad fotí. | Foto: Profimédia

Recenze - Sevřenost, střídmost a přesný scénář charakterizují letošní světové turné Boba Dylana. Třiasedmdesátiletý harcovník nemiluje celoplošné projekce, a tak se diváci ve vzdálenějších koutech nikoli vyprodané, ale příjemně zaplněné osmnáctitisícové O2 areny museli spokojit s vírou, že ta zvláštně našlapující postavička v klobouku a kvádru je skutečně on.

Ostatně neklamným znamením, že „Bob is in the building“, bývají dva až tři černé autobusy značky Prévost s pečlivě zataženými záclonkami, které i teď trpělivě vartovaly na parkovišti před vysočanskou halou. Občas se kolem nich mistr projíždí na kole – těžko říci, zda si tentokrát inkognito nezajel třeba k Vltavě, jejíž alegorická socha (z fontány před vídeňským parlamentem) zdobí obal jeho posledního řadového alba Tempest.

Přesnost a úspornost

S přibývajícím věkem se Dylan stává až pedanticky přesným. Jeho show začala doslova ve 20:00 a jen o pár minut přesáhla desátou hodinu. Novinkou je přestávka v polovině, která posiluje dojem, že spíš než o běžnou hudební produkci jde o představení, i když velice úsporné.

Bobova skupina, kterou už léta pevně drží v otěžích basista Tony Garnier, působí dojmem barové kapely z nějakého hotýlku na předměstí, kde se zastavil čas. Až na to, že hraje snově, zvládne prakticky cokoli a je od svého frontmana neskutečně vycepovaná.

Bob Dylan.
Bob Dylan. | Foto: Profimédia

Sebevědomého sólistu Dukea Robillarda, s nímž se Dylan zkusil snést na pódiu v loňském roce, už zase vystřídal věrný (a neodmlouvající) kytarista Charlie Sexton, jeden z nejpohotovějších sidemanů, jaké si může rozevlátý folkrocker přát. S Bobem ho pojí dlouhá koncertní historie a vždy byl pro jeho tým zcela zásadní posilou. Zvláště nakažlivý je Sextonův entuziasmus, s nímž prožívá každičký tón. Nenechá se vyvést z míry, ani když se šéf rozhodne zahrát baladu jako kvapík a rock’n’roll jako čardáš.

To Robillard – figurující na famózní desce Time Out Of Mind z roku 1997 – evidentně nerozdýchal. Ne náhodou se na jeho facebookovém profilu objevil inzerát: „Prodám cédéčka Boba Dylana, skoro nepoužitá…“

Nutno ale přiznat, že oproti minulým letům je současná podoba Dylanových vystoupení velmi umírněná. Až se zdá, jako by zpěvák s ostatními – nedej bože – zkoušel a všechno si dopředu pěkně připravil.

Písničky mají jasný začátek a konec, autorovi víc než dřív záleží na textech a tomu odpovídají i klidné, country-swingové aranže. Na rozdíl od jeho předchozí pražské návštěvy, kdy na scénu vbouřil s bluesrockovým materiálem z alba Modern Times, se nyní cítí pohodlně v téměř sinatrovské poloze. K té už směřuje poměrně dlouhý čas a dost mu sluší – viz nedávno zveřejněná coververze ploužáku Full Moon And Empty Arms, jednoho z těch, které modrooký Frank doopravdy zpíval.

Šansoniér se naučil i na klávesy

První, co muselo návštěvníka středního koncertu okamžitě uhodit do uší, je fakt, že Bob – světe, div se – velice dobře zpívá. Známe všechny ty řeči o sípajícím stařešinovi, kytaře mimo rytmus, příšerném pianu a neduživé harmonice. Problém s kytarou letos odpadá; Dylan dává přednost šansoniérskému postoji ve středu pódia a své výtečné texty si vychutnává tak, že to snese srovnání snad jen s jeho sérií tří pražských koncertů v druhé půlce devadesátých let, které právě kvůli tomuto rozměru dodnes patří na internetu k nejoblíbenějším pirátským nahrávkám.

Poslechněte si novou píseň Boba Dylana. Full Moon and Empty Arms je cover verzí hitu Franka Sinatry.
Poslechněte si novou píseň Boba Dylana. Full Moon and Empty Arms je cover verzí hitu Franka Sinatry. | Video: Bob Dylan

Na klávesy se během posledního desetiletí naučil tak, aby nerušil slibně rozjetý kapelový vlak, a někdy se mu dokonce podaří ho ještě více „rozfajrovat“ (v přídavku All Along The Watchtower připomínal morrisonovského jezdce na bouři). A foukačka? Ta patřila k vrcholům pražské show! Jednoduchá, ale přesná, ve správných momentech na správném místě, ať už šlo o kinematograficky vystavěný epos Tangled Up In Blue, nebo filnální Blowin’ In The Wind.

Úvodní píseň Things Have Changed, hozená poněkud nečekaně do škatulky western swingu, předznamenala styl a ráz všech ostatních kousků. Druhá skladba She Belongs To Me byla krásnou připomínkou starých časů, konkrétně elpíčka Bringing It All Back Home, na kterém Dylan v polovině šedesátých let definoval tehdy nový žánr folk-rock.

V roce 2014 si leccos přizpůsobil a zpomalil, aby se nemusel zbytečně honit a mohl se v klidu ve svých hudebních krajinkách procházet. V drtivé většině případů mu to vychází – zvlášť naléhavé je jeho „vyprávění“ balady Simple Twist Of Fate.

Slabých míst má aktuální turné překvapivě málo, jednoznačně převažují kladné momenty. Písně z poslední desky Tempest má tvůrce dobře zažité – v O2 areně zazněla hitová Duquesne Whistle, kavárenská Soon After Midnight, horkokrevná Pay In Blood, dále temný příběh Scarlet Town, složený po vzoru starých folkových balad, dixonovské blues Early Roman Kings – a netradiční, ale o to lepší tečku za oficiální částí koncertu udělal Bob z polodeklamované básně–písničky Long And Wasted Years, po níž se zvedla vlna mohutného aplausu. Kapela přidala ještě dva kousky, s úderem desáté se vytratila ze zhasnuté scény a ve čtvrt na jedenáct už byly Dylanovy černé autobusy ty tam.

Bob Dylan. O2 arena, Praha, 2. července 2014.