Recenze: Anna K. je opět ve formě. Na albu Světlo hodila trable za hlavu a míří dál

Jan Mazura Jan Mazura
28. 3. 2017 10:30
Nové album dvaapadesátileté zpěvačky signalizuje blýskání na lepší časy jak v jejím osobním, tak v profesním životě. „Deska Světlo je totiž především příslibem do budoucna,“ píše v recenzi na nové album Anny K. Jan Mazura.
Anna K.
Anna K. | Foto: Martin Linhart

Zatímco šest let starý Relativní čas reagoval na nepříjemné onemocnění, které Anna K. prodělala, z novinky sálá jeho úspěšné překonání - vitalita, vnitřní síla a snaha posunout se v životě dál. A tomu nelze nefandit!

Anna K. - Světlo
Anna K. - Světlo | Foto: BrainZone

Při soustředěném poslechu sice zachytíme i vážnější místa nebo melancholii, ale smutek, natožpak deprese jsou ty tam. Tón desky ovšem není naivně "sluníčkový". Pozitivita je opravdová a nakažlivá, i když těžce vykoupená.

Příjemné písničky v typickém pop-rockovém duchu stojí na košaté vrstvě kytar, které nahrál jejich autor a zpěvaččin životní partner Tomáš Vartecký. Ústřední dvojici se společně podařilo vytvořit soudržnou sbírku jedenácti písní bez větších žánrových výkyvů a se třemi relativně silnými hity - Vždycky se budeme znát, Děti krásy a Pyramida Boha slunce. Vyrovnaný a oduševnělý hlas Anny K. je jejich hlavním pojítkem.

Ruku k dílu přiložili také dva britští producenti Steve Lyon a Jay Reynolds, z nichž první jmenovaný se může pochlubit spoluprací s The Cure, Depeche Mode, Paulem McCartneym a taky třeba s Davidem Kollerem na jeho předloňském ČeskosLOVEnsku. V bookletu ani v klipu nelze přehlédnout ještě Jana P. Muchowa. Dobrá práce zkušeného týmu je slyšet z každé vteřiny.

Paradoxně účast některých ryze hudebních hostů na první poslech vyznívá rozpačitě a hodně překvapivě. Třeba píseň Milá s afektovaným vokálem Roberta Kodyma působí spíš jako parodie sebe sama a je spíš směšná než hravá. Těžko bychom hledali dva více nesourodé zpěváky…

Ještě větším bizárem - a to při vší úctě k autorům - je balada Prokřehlá z dílny Svěrák-Uhlíř. Oproti Milé si alespoň nehraje na něco, čím není, a nepochybně vznikla na základě vzájemných osobních sympatií nebo jiného příběhu, a tak si nezaslouží jen tak smést ze stolu. Aura legendární dvojice nicméně uchopení vážně pojaté písně ztěžuje.

Zbytek desky trochu splývá, ale špatný není. Povedla se "coldplayovská" Až mě zachráníš nebo bonusová Hold a Little Place - další překvapení alba v podobě anglicky zpívaného indie-folkového duetu se zakladateli kapely Reef, tedy mužskou pěveckou dvojicí Garym Stringerem a Jackem Bessantem, známých už z dřívější zpěvaččiny produkce.

Ačkoli Anna K. po neplánované několikaleté pauze opět úspěšně "nahodila", album Světlo je především příslibem do budoucna. Nepovedené rozhodně není, ale zdá se, že v plné tvůrčí síle zpěvačka bude až příště.

Hodnocení: 70 %

ANNA K. - Vždycky se budeme znát | Video: YouTube

před 40 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

před 58 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.