RECENZE Aphex Twin chladně teleportuje do nadpozemských sfér

Benjamin Slavík
13. 11. 2014 15:46
Recenze nové desky Aphexe Twina. Legenda elektronické scény vypustila novou kolekci po třinácti letech zdánlivé nečinnosti. Doporučujeme navázat s ní jen vážný a dlouhodobý vztah.
Aphex Twin.
Aphex Twin. | Foto: Profimedia

Recenze - Pro téměř každou hudební nahrávku lze najít vhodný recenzní rámec. Téměř každý umělec totiž zapadá buď do určitého kontextu, nebo žánrové subkultury, kterou lze alespoň v základních rysech definovat jeho styl a dosah; téměř každý hudební umělec se také do jisté míry podobá některému dalšímu jinému interpretovi, což pak přímo umožňuje komparaci, často využívanou metodu. Jedním z těch, na koho žádnou z těchto recenzních koncepcí nelze uplatnit, je britský elektronický skladatel Richard D. James tvořící jako Aphex Twin, bůh novodobé elektronické hudby. Následující text reflektující vydání jeho letošního alba Syro pouze potvrdí jeho až fatální neuchopitelnost.

Poslechněte si ukázku z alba Syro.
Poslechněte si ukázku z alba Syro. | Video:

Aphex Twin se se svou novinkou vrací po třinácti letech, hodilo by se možná napsat. Přesné by to však nebylo, neboť on vlastně nikdy nikam neodešel. Pouze se nikomu neozýval, nevnucoval, nenabízel; prostě ani netweetoval a ani nevydával singly, kterými by byly přeplněné blogy. To ale neznamená, že by nežil, nebo dokonce nedělal novou hudbu. To, že jste činnost Richarda D. Jamese neregistrovali, možná zavinila spíše skutečnost, že se dostatečně neorientujete ve všech pseudonymech, pod kterými tento hudebník tvoří. Až budete mít chuť svou duši obohatit acidovým technem, poslechněte si třeba tracky The Tuss. Jsou jeho. A jsou super.

Dělá hudbu, neúčinkuje v reality show

Interpreti, kteří v minulosti definovali nebo silně ovlivnili své žánry vydávající po dlouhé době novou hudbu, jsou silným segmentem hudební scény posledních let. Největší vzrušení z jejich „návratu“ však spočívá více než v hudbě samotné ve sledované „mediální události“, kdy publikum nadrženě konzumuje každou novou informaci o připravovaném albu a trne zvědavostí, zda interpret dokáže na svou významnou minulost alespoň důstojně navázat; většina vracejících se umělců se pak svými slabými novinkami pouze zesměšní.

Poslechněte si ukázku z alba Aphexe Twina Syro.
Poslechněte si ukázku z alba Aphexe Twina Syro. | Video:

Tuto slast však Aphex Twin svým posluchačům nekompromisně odepřel. Vydání kolekce Syro žádná show neprovázela: album bylo stroze ohlášeno a poté vydáno. Tento akt se stal dobrým argument pro tezi, že hudba britského umělce je prostá doplňujících a rozvíjejících kontextů: dílo před posluchači leží samotné, naprosto separované.

Ke kolekci Syro neexistují návody pro ideální mód konzumace. Tato skutečnost o Richardu D. Jamesovi říká, že ani s vydáním svého šestého alba se nestal mediální atrakcí; dokonce ani v nabízejícím se internetovém kontextu. To však rozhodně neznamená, že by se o něm nepsalo; jádro je v informaci, že on sám se toho neúčastnil, nedával rozhovory, ve kterých by říkal, jak je rád, že je zase zpátky. Aphex Twin totiž dělá hudbu, neúčinkuje v reality show, což v současnosti můžeme říci o stále méně umělcích.

Aphexe Twina zajímá pouze Aphex Twin

Souvztažnost alba Syro se současnými elektronickými žánry neexistuje. Tracky tohoto alba aktuální styly ani nereflektují, ani se vůči nim nevymezují; nemají spolu vůbec žádný vztah. Aphex Twin je umělcem vesmíru, ve kterém žije pouze a jedině on. Tím, že se do jeho tvorby nepromítá nic jiného než jeho vlastní vize a úvahy o hudební estetice, se jeho nahrávky stávají velmi elitářskými. Jako by tvrdil: nikdo nedělá hudbu, která by mne mohla inspirovat. Ano, takový přístup je a) arogantní, b) krásný, c) hodný následování.

Aphex Twin.
Aphex Twin. | Foto: Profimedia, Aphex Twin

Jediné, co na své novince Aphex Twin rozvíjí, je předchozí tvorba Aphexe Twina. Důležitým zjištěním je pak uklidňující fakt, že se britský umělec ještě stále nechytil do nebezpečné pasti vlastního stylu: obeznámený posluchač totiž snadno registruje, čí track poslouchá, ale současně si ho nesplete s nějakým jiným z předchozí tvorby. Prostě naprosto bezpečně poznáte, že vám hraje Aphex něco zbrusu nového.

Kompozice alba Syro minulost svého autora vlastně tematizují a vytvářejí na ni variace a modifikace takovým způsobem, že se zároveň stávají naprosto svébytným a od předchozí tvorby snadno odlišitelným materiálem. Takový posun je znakem tvůrčí konzistence: k tomu, aby se britský umělec posunul, nepotřebuje reflektovat doposud nevyzkoušené styly a estetiky, vystačí si sám se sebou.

Divoká zvuková dobrodružství

Tracky alba Syro jsou neskutečně hutnými a exponovanými kolážemi, které se skládají z tak obrovského množství beatů, smyček, zvuků, pazvuků a motivů, že jsou na jednotlivé segmenty už vlastně nerozložitelné. Nebudu vypisovat, co všechno na tomto albu uslyšíte, ale chcete-li jeden svazující styl, poznamenejte si žánr IDM. A pak taky další: rave, house, techno, synth-space-stuff. Stále však počítejte s analyticky neuchopitelným zvukovým masivem, který prvně zmíněný žánr zasněné taneční hudby využívá jako základní plochu pro další divoká zvuková dobrodružství.

Aphex Twin.
Aphex Twin. | Foto: Profimedia

Aphex Twin je vlastně hudebním experimentálním vědcem - jeho tracky jsou badatelskými průzkumy, ve kterých zjišťuje, jakým způsobem spolu mohou jednotlivé zvukové motivy koexistovat a komunikovat. Na základě takového přístupu pak vytváří koncepčně pevně sevřené celky. Skladby Aphexe Twina tedy fungují jak v rovině sebemenších detailů, tak kompletních skladeb a alb. Tento až akademický perfekcionistický přístup k hudební skladbě může evokovat chladnou mechanickou práci.

Bez ohledu na pozadí geneze však tracky Syro dokážou probudit jak taneční euforii, tak smutek a žal, tedy emoce, cit. Aphex Twin na svém šestém albu pracuje s poměrně dlouhými stopážemi. Pro posluchače to znamená povznášející teleport do kosmických krajin. Nebudete tomu rozumět, ale bude vás to vzrušovat. Podobně jako nevyslovitelně krkolomné názvy jednotlivých tracků alba.

Aphex Twin.

S kolekcí Syro se doporučuje počítat pouze pro vážné a dlouhodobé vztahy. Tak, jak se při prvních posleších jeví náročně a nepropustně, se v budoucnosti bez varování mění v až popově návykový materiál. Aphex Twin totiž vytváří mixáže prvků, z nichž některé mají potenciál fascinace zvukovým klimaxem, zatímco další mohou pohltit háčky čistých nadpozemských mikro-melodií.

V konceptu percepce, kdy se z posluchačsky náročné kolekce stává chytlavé album, se Syro může částečně podobat albu Person Pitch od Pandy Beara z Animal Collective. A to byla zatraceně dobrá deska. Jedna z nejlepších, co v poslední dekádě vůbec vyšla.

Aphex Twin: Syro. Warp, 2014, celkový čas 64:31.

Aktualizováno před 7 minutami

Izraelské nálety v Gaze budou pokračovat, dokud to bude nutné, uvedl Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v sobotu řekl, že Izrael bude pokračovat v náletech v Pásmu Gazy, dokud to bude nutné, a bude se přitom snažit co nejvíce chránit civilisty. Vinu za současné boje premiér připsal islamistickému hnutí Hamás, které v palestinské enklávě vládne. Informovala o tom agentura Reuters.

"Strana, která nese vinu za tuto konfrontaci, nejsme my. Jsou to ti, kdo na nás útočí," řekl Netanjahu v televizním projevu. "Jsme stále uprostřed této operace, stále ještě není u konce. Tato operace bude pokračovat tak dlouho, jak to bude nutné," dodal.

Násilnosti mezi Izraelem a Hamásem nyní eskalovaly nejvíce od poslední války v roce 2014. Hamásem vedené ministerstvo zdravotnictví hlásí zatím 145 mrtvých, Izrael na své straně registruje deset mrtvých.

před 43 minutami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem.

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.