Recenze: AC/DC jsou pořád na vlastní cestě do pekel. I díky Axlu Roseovi stál koncert v Praze za to

Boris Hokr Boris Hokr
23. 5. 2016 10:07
AC/DC vystoupili v neděli večer v pražských Letňanech, kam dorazilo přes 60 tisíc lidí. Celý koncert měl tu správnou atmosféru záškoláckého mejdanu, který se giganticky, ale nádherně vymkl kontrole a trvá už jářku čtyřicet let a na který zaskočil i kámoš Rose odvedle, píše o pražském koncertu Boris Hokr.
AC/DC v Praze
AC/DC v Praze | Foto: ČTK

Letňanský koncert AC/DC vzbudil ještě před svým začátkem řadu pochyb – na aktuálním turné totiž došlo k náhradě zpěváka Briana Johnsona, kterého trápí problémy se sluchem. Za mikrofon se proto postavil Axl Rose z Guns N' Roses, což je sice skvělý zpěvák, ale rozhodně ne vzor spolehlivosti – což je zrovna ta vlastnost, kterou hardrocková legenda typu AC/DC potřebuje zdaleka nejvíc.

Ovšem na rovinu – jak pregnantně ukázal Lemmy Kilmister se svým neuskutečněným pražským koncertem; pokud tyhle legendy milujete, není co řešit a prostě je třeba jít, jako kdyby byl každý koncert poslední...

Což si nakonec evidentně řeklo podle údajů poskytnutých pořadateli na šedesát tisíc fanoušků. A neprohloupili. Řada z nich navíc dorazila vyzbrojena nejen tričky a proprietami spojenými se skupinou – především emblematické svítící rohy po setmění ladily s podobou pódia –, ale i s transparenty na podporu zmíněného Johnsona, čímž tak trochu doplnili chybějící prvek celé show. Na pódiu se totiž soustředili z 99 procent jen na hudbu a Rose se krom zpěvu spokojil jen s několika stručnými zdravicemi a průpovídkami k jednotlivým písničkám na hraně klišé.

Pokud by měl být jeho výkon hodnocen jen podle této „nadstavby“, rozhodně by tedy nepatřil k premiantům rockové třídy. Naštěstí si ovšem mnohem lepší známku vysloužil samotným zpěvem, ve kterém úžasně prodával svůj ječák, a nasazením. Vizáž woo-doo Cyrana z Bergeracu totiž doplnil o až robotickou botu, kterou nosí kvůli přetrpěnému zranění nohy (několik koncertů musel absolvovat v podstatě vsedě), a poctivě i s touto zátěží nebyl k zastavení.

Ne že by se nějak přehnaně zapojoval do skopičin kytaristy Anguse Younga a jeho populárního poskakování na jedné noze, ale po pódiu se pohyboval podoben cirkusovému vyvolávači, který je na jednu stranu součástí show, na straně druhé se před publikem tak trochu diví, co se to děje a čeho je to svědkem. Což je póza, která mu sedla a dává i ve vztahu k jeho „hostovací“ úloze smysl, stejně jako zapadá do rekvizit jako obří zvon nebo gigantická lascivní ženština na pozadí...

Je pravda, že občas vypadala jeho snaha zbytečně na sebe neupozorňovat a nechat vyniknout Anguse Younga – který ve chvíli, kdy chybí nejen Johnson, ale nahrazen byl i jeho bratr Malcolm Young, coby hlavní garant značky ještě víc, než jsme byli zvyklí – na hard rock až příliš pokorně, ale upřímně: v tomhle asi nemohl vyhrát a zdůraznění Anguse a jeho populárních skopičin, které do diváků „pral“ od první písničky, bylo logické.

Byť i kvůli tomu představení trochu ztratilo na dynamice a plynulosti – každá písnička byla jasně ukončena, následovala kratičká chvíle oddechu a pak začala show nanovo. Celý večer tak mohl místy připomínat pořádně hlasitou a pyrotechnikou ještě vyšperkovanou studiovou kompilaci hitů než tradiční koncert.

AC/DC v Praze
AC/DC v Praze | Foto: ČTK

I na omezeném prostoru samostatných písní dokázal Rose a jeho noví přátelé z AC/DC sebe i publikum pořádně nakopnout. Už od záběrů povedeného intra a následně prvních tónů první položky set listu až po závěrečný ohňostroj bylo jasné, že lidé nemají své AC/DC jen rádi, ale že je doslova žerou.

A to bez ohledu na pohlaví, věk – k nebi letěly ruce sedmdesátníků i sotva školáků – a národnost; vedle sebe neskákali a neukazovali rohy Maďaři, Rusové nebo Češi (a pár dalších), ale prostě nadšení fanoušci „jedné krve“, kteří se neváhali přidat ke zpěvu a v době zmíněných drobných prostojů mezi písněmi byli v takovém transu, že si vystačili sami.

I oni tak přispěli k tomu, že celý koncert měl tu správnou atmosféru záškoláckého mejdanu, který se giganticky, ale nádherně vymkl kontrole a trvá už jářku čtyřicet let a na který zaskočil i kámoš Rose odvedle. Nebyl to nejlepší koncert historie a Angus Young chvílemi vypadal jako kocour, kterého příliš dlouho honíte myší na provázku a on přesto odmítá odpočívat, ale zábava to byla parádní a upřímnost všech těch skvělých odrhovaček na téma ženský, chlast a rock´n´roll byla nezpochybnitelná.

Zpráva z Letňan je tedy jasná: AC/DC jsou prostě pořád na své vlastní cestě do pekel rockového zatracení i vykoupení a jasně dávají najevo, že to jim i fanouškům pořád stojí za to. Na některé jistoty je prostě spoleh. A ano, Axl Rose se zase stal zajímavým a za jeho službu australským harcovníkům klobouk dolů. Nebo i dva.

před 12 minutami

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásil Islámský stát

K pátečnímu útoku na mešitu v Kábulu se přihlásila teroristická organizace Islámský stát (IS). Informovala o tom agentura Reuters. Exploze v mešitě ve čtvrti Šakar Dara si vyžádala nejméně 12 obětí na životech. Stala se při pátečních modlitbách u příležitosti muslimského svátku íd al-fitr, kterým končí postní měsíc ramadán.

Islamistické hnutí Tálibán a afghánská vláda, které spolu vedou boje, vyhlásily od čtvrtka u příležitosti svátku třídenní příměří. Útok na mešitu Tálibán odsoudil již v pátek, jeho mluvčí ho ale podle agentury AP tehdy připsal afghánské tajné službě.

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení Jana Nepomuckého

Stovky lidí v Praze oslavily 300. výročí od blahořečení nejznámějšího českého světce a patrona lidí od vody Jana Nepomuckého. Třináctý ročník Svatojánských slavností Navalis se kvůli epidemii i nesouhlasu pražského magistrátu s některými částmi programu konal v zúžené podobě. Byla mše, průvod a koncert, neuskutečnil se například plánovaný přelet letounů nad Karlovým mostem.

Slavnost začala v podvečer v katedrále svatého Víta na Pražském hradě mší, kterou sloužil kardinál Dominik Duka. Zdůraznil statečnost Jana Nepomuckého, tato vlastnost je podle Duky potřeba i na cestě ze současné koronavirové krize. Po mši se vydal průvod na Karlův most směrem ke kostelu křižovníků na Starém Městě. Cestou mu přihlížely stovky lidí a turistů, kteří byli často bez roušek.

Ve stejné době se na půl hodiny rozezněly zvony z kostelů zasvěcených svatému Janu Nepomuckému. K akci se podle pořadatelů připojily zvony po celém světě. Mělo jich být nejméně 300, tedy počet připomínající letošní výročí světce.

Program zakončil tradičně koncert na hladině Vltavy, který ještě jednou připomenul roli zvonů při letošních slavnostech symfonií s názvem Svatojánské zvony. Pro letošní ročník ji složil skladatel, dirigent a držitel Českého lva Kryštof Marek. Koncert nebyl ozvučen, a to podle pořadatelů i kvůli zvýšené hladině Vltavy, kvůli které magistrát vyhlásil první stupeň povodňové aktivity.