Reality show expanduje: Superstar jako televizní seriál

Karel Veselý
22. 2. 2010 18:50
Písně z TV muzikálu Glee vedou britský žebříček
Foto: Aktuálně.cz

Londýn - Pilotní díl televizního seriálu Glee se v USA vysílal hned po skončení jednoho z kol talentové pěvecké soutěže American Idol (obdoby české Superstar). Nebylo to vůbec náhodné spojení - příběh o středoškolském pěveckém sboru přenáší "emocemi nabitá dramata" ze soutěžení mladých zpěváků do seriálového formátu a slaví s tím obrovské úspěchy.

Kromě vysoké sledovanosti, Zlatého glóbu za nejlepší komediální seriál a oborové ceny za herecký ansámbl se mu daří i v hudebních žebříčcích. V USA zpěváci z Glee málem překonali rekord Beatles a v Británii se soundtrack právě ujal vedení v hitparádě nejprodávanějších alb.

(Skoro) populárnější než Beatles

Foto: Aktuálně.cz

Popularita Glee není žádná záhada: chytře navazuje na úspěšné dětské a teenagerské hudební seriály, s nimiž před nedávnem přišla Disneyho kabelová televize, a těží ze síly popových hitovek. A hlavně "dohrává" emocemi nabité souboje American Idol až do míst, kam nemá přístup ani bulvární tisk - vlastně přenáší princip reality show do hraných děl a rozmývá pro diváka hranice těchto žánrů.

Úspěch v hitparádách pak znovu potvrzuje, že nad "normálními" hudebními interprety čím dál častěji vítězí hvězdy generované právě televizními pořady, ke kterým má publikum mnohem emotivnější vztah. Oproti pořadům jako Hannah Montana a High School Musical (Muzikál ze střední) přitom není Glee středoškolská selanka se zpěvy.

Jako důkaz postačí fakt, že se proti němu spojily rodičovské organizace a církevní představitelé, kterým se nelíbí zobrazování sexuálně aktivních středoškoláků. (Jednou z hlavních dějových linek je těhotenství jedné zpěvačky ze školního sboru.)

Stejně jako v Superstar/American Idol, tak i v Glee vsází dramaturgové na známé hity z minulosti i současnosti. Do jednoho dílu se vejde až osm písní a rozpětí je velké - od klasik Sweet Caroline a I'll Stand by You až po současné pecky I Kissed A Girl či Single Ladies. Výběru šlágrů samozřejmě dominuje pop, ale příležitostně dojde i na hip hop, rock či country.

Ačkoliv je seriál zařazován do muzikálového žánru, diváci se rozhodně nedočkají tradičních stylizovaných pěveckých čísel - naopak, všechny písně jsou zařazeny logicky do děje, který se odehrává při konkurzech, zkouškách a nakonec i vystoupeních středoškolského sboru.

Jednotlivé písně z Glee jsou dostupné ke koupi na digitálním obchoďáku iTunes okamžitě po skončení dílu, v němž zazní. Je to skvělý marketingový tah, jak udržet zájem fanoušků po zbytek týdne do další epizody a samozřejmě jak na seriálu dál vydělat.

Brit Awards - Lady GaGa
Brit Awards - Lady GaGa | Foto: Reuters

Od května do prosincového vyvrcholení první poloviny úvodní série se jen v Americe prodalo přes dva miliony internetových downloadů a 25 skladeb vystoupilo do první stovky amerického žebříčku.

Dobře se prodává i originál

Ať coververze na televizní obrazovce zpívá kterákoliv z dvanácti hlavních postav, interpret je vždy označen jako Glee Cast (= herci z Glee). Proto mohli zpěváci z muzikálu ohrožovat historický rekord Beatles, kteří v roce 1964 dostali do amerického žebříčku 31 skladeb. V dubnu bude za oceánem první série Glee pokračovat a tvůrci už mají smlouvu i na druhou řadu. Beatles můžou o svůj rekord ještě přijít.

Zatím nejúspěšnější písní seriálu je skladba Don't Stop Believin' z roku 1981 - původně od rockové kapely Journey. Zazněla v pilotním díle a pod hlavičkou Glee Cast se dokonce dostala na číslo dvě v britském a čtyři v americkém žebříčku, čímž vylepšila výsledek Journey. Dobře se zpětně prodává i originál - nedávno se dokonce stal historicky nejprodávanější skladbou, která nebyla natočena v novém tisíciletí.

Foto: Reuters

V Británii se seriál začal vysílat teprve nedávno, a tak sem Gleemánie dorazila se  zpožděním. Popularitě seriálu pomohl i fakt, že písně z něho začala zařazovat do playlistu i nejposlouchanější britská stanice Radio 1. Za oceánem se obou dílů soundtracků prodalo dohromady více než milion, v Británii jsou zatím prodeje skromnější - v prvním týdnu se odhadují kolem sta tisíc kusů. Zhruba polovina z nich se distribuovala v digitální formě na internetových obchodech.

Na dvojku albového žebříčku se po úspěchu na Brit Awards posunula Lady GaGa. Vítězství v hlavní kategorii pomohlo i Florence & The Machine, jejíž debut Lungs se v průběžném pořadí pohyboval kolem třicátého místa, ale v aktuálním pořadí je třetí. Na čtyřku klesla Alicia Keys.

Předem známou vítězkou věštecké kategorie je písničkářka Florence And The Machine, která získala Critics' Choice jako nejslibnější talent pro rok 2009
Předem známou vítězkou věštecké kategorie je písničkářka Florence And The Machine, která získala Critics' Choice jako nejslibnější talent pro rok 2009 | Foto: Pavel Kroulík

V čele singlového žebříčku nadále zůstává coververze hitu R.E.M. Everybody Hurts nazpívaná pěveckými celebritami pod hlavičkou projektu Helping Haiti.

I dvojku mají na svědomí Brit Awards - na ni se vyšvihla skladba You've Got the Dirtee Love - mashup, který na předávání Brit Awards v pondělí předvedli Florence & The Machine a Dizzee Rascal. Trojku má americký electro-popový zpěvák Owl City.

Čtěte také:
Brit Awards: Lady Gaga pokazila Britům oslavy

 

Právě se děje

Další zprávy