Rammstein ukázali vše, co mohli. Péro i slabost

Pavel Turek
21. 10. 2009 9:00
Kapela přestala hrát bubáky na sto procent
Rammstein
Rammstein | Foto: Aktuálně.cz

Recenze  - Rammstein jsou jak východní Evropa. Monotónní, nevlídná, studená, maskulinní, egalitářská, bez smyslu pro eleganci, obřadnou zdvořilost a odlehčenou; vtipkuje sice často, ale nepomrkává, má absolutně vážnou tvář a je jen na vás, jestli její podfuk odhalíte.

Největší hvězdy Ostbloku dokázaly všechny tyhle vlastnosti už na debutu Herzleid přeložit do naprosto unikátního zvuku a celé nové metalové tvarosloví vyvezli na Západ jako totální heißer Scheiß. Proto se jim i po patnácti letech dá prominout, že svoje výrazové prostředky příliš nevariují ani výrazně neobohacují.

Rammstein
Rammstein | Foto: Aktuálně.cz

Když pominete návaznost na Laibach, tak krédo Rammstein vždycky bylo: nic si nepůjčovat, a hlavně nebýt za nic vděčný západní popkultuře. „Netrpím nostalgii, jenom Západ podle mě stojí za prd,“ říká pravidelně v rozhovorech klávesák Christian Flake Lorenz a má nárok to tvrdit, protože Rammstein svoji hudební i vizuální stylistiku vydupali ze zdrojů, které byly do té doby MTV kultuře zcela cizí.

Místo tanečnic v plavkách přivedli na scénu šest polo a někdy i nahých chlápků, pro něž tělesnost nebyla vždycky požitkem (jako pro Red Hot Chili Peppers nebo Madonnu), ale častěji zátěží, omezením, prokletím a synonymem bezmoci.

Novinka Liebe ist für alle da, která skoro symbolicky vychází dvacet let po pádu Berlínské zdi, z pohledu tvorby nepřináší nic nového – spíš dalšího. Po nedostižně epickém Reise, Reise a ukvapeném Rosenrot se Rammstein vrátili s emoční rovnováhou na úroveň Mutter, kde se beranidlo střídá s baladami. Čímž nemyslím ploužáky od Scorpions a Guns N'Roses, ale takový ty básničky, jak v nich páchnou rozkládající se těla, zvoní umíráček a nehty zazděných dívek se lámou o zdivo.

Tak jako v Mein Teil převedli případ kanibala z Rotenburgu do gotického příběhu, i Josef Fritzl se ve Wiener Blut z mediální estrády proměnil v láskou posedlého Draculu.  Jenomže obdobná rovina mytizování a přibližování reálných událostí archetypům je u Rammstein běžná a není na Liebe ist für alle da nejcharakterističtější.

Novinkou na Liebe ist für alle da naopak je zapojování moderních reálií do textů. Světem osamělých námořníků, uplakaných moří, z těla vyřezaných srdcí a dravčích instinktů najednou prosviští po kraftwerkovské dálnici Mercedes Benz a začne se řešit, že na velikosti opravdu záleží.

Rammstein
Rammstein | Foto: Aktuálně.cz

Pussy se svou koncentrací německých klišé a klobás zabořených do kysaného zelí znamená vrchol sebemrskačské zábavy, která je představitelná a možná pouze v zemi, jež měla v posledních šedesáti letech dost síly a výdrže důsledně pojmenovávat všechny svoje slabiny a selhání.

Smysl pro sebeironii probleskne i v nejpompéznějším momentě alba, centrálním milostném kusu Frühling in Paris, v jehož refrénu se Till Lindemann rozezpívá patetickým citátem Non, je ne regrette rien takovým stylem, že by Francie možná chtěla vrátit Alsasko a Lotrinsko jen proto, aby mu zacpala hubu. Vážně to není Edith Piaf, vrabčák z předměstí, ale havran, co jde po očích.

I když tu pořád jsou skladby, v nichž se milenkám ubližuje a sokové v lásce umírají v soubojích, tematicky je Liebe ist für alle da zatím nejcivilnější albem kapely, a proto rozkolísaným a nekonzistentním - jelikož ho oslabilo, že Rammstein přestali hrát hru potměšilých bubáků na sto procent.

Rammstein
Rammstein | Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Rammstein: Pořád oscilujeme mezi reflexí a provokací

Liebe ist für alle da není nejlepším albem kapely, ale je to album, na kterém s očekáváním odhalili, co mohli. Zatímco v klipu Jonase Åkerlunda k Pussy ukázali šest ztopořených ptáků i ejakulát, ve skladbě Haifisch s překvapivou křehkostí Lindemann přirovnává kapelu k žralokovi, jehož šest vzplanutých srdcí udržuje publikum ve varu, zůstávají spolu, sobě věrní, nepoškození. Jenže...

„A žralok má slzy, které se mu valí po obličeji. Jenže žralok žije ve vodě, tudíž slzy nejsou vidět. V hlubinách panuje samota a prolévá se tolik slz a to je důvod, proč je voda v mořích slaná.“

Zbývá otázka, jestli se taková slabost maskulinním hrdinům promíjí. Měla by. Jestli jo, znamená to, že už jsem o kus dál než v bývalém Ostbloku.

Rammstein: Liebe ist für alle da. CD, 46 minut. Vydala firma Universal, 2009.

 

Právě se děje

před 52 minutami

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

před 57 minutami

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

OSA dostane pokutu přes 10 milionů, požadovala nesmyslné poplatky

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 10,67 milionu Kč pro Ochranný svaz autorský (OSA) za zneužití dominantního postavení. Pokuta je pravomocná, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Úřad svaz potrestal za to, že v letech 2008 až 2014 požadoval po ubytovacích zařízeních platbu i za přijímač v pokoji, ve kterém nebyl nikdo ubytován.

"Provozovatelé ubytovacích zařízení tak platili účastníku řízení autorské odměny i v případě, kdy v pokoji nebyl reálně ubytován žádný host. Podle rozhodnutí úřadu nelze požadovat platbu autorské odměny i tehdy, kdy na pokoji ubytovacího zařízení prokazatelně nemohlo dojít k užití díla," uvedl úřad v tiskové zprávě.

OSA potvrdil, že mu bylo doručeno rozhodnutí o zamítnutí rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. "OSA se s obsahem rozhodnutí teprve seznamuje a zvažuje další kroky. Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Je proto pravděpodobné, že proti rozhodnutí předsedy úřadu pana Rafaje, podáme žalobou u Krajského soudu v Brně," řekl Roman Strejček, předseda představenstva OSA.

Zdroj: ČTK
Další zprávy