Prodeje alb v USA klesaly, downloady ztrátu nezachrání

Pavel Turek, tur
5. 1. 2009 15:00
Do kurzu se po letech prudce vrací vinyl
Foto: Facebook Lil Wayne

Los Angeles - Již posedmé za posledních osm let zaznamenal hudební průmysl propad v prodeji nahrávek. Celková bilance skončila se čtrnáctiprocentní ztrátou oproti roku 2007.

Podle údajů agentury Nielsen Soundscan celkový prodej alb spadl na 428 milionů jednotek (číslo zahrnuje ekvivalenty alb vytvořené z jednotlivě prodaných skladeb) - pro srovnání v roce 2007 se ve Spojených státech prodalo 500 milionů alb.

Ačkoli stále rapidně roste objem prodaných downloadů (letos o 32 procent), výnos z něj nedokáže pokrýt ztrátu způsobenou poklesem (20 procent) zájmu o fyzické nosiče: zejména o klasická CD. Dokonce i telefonní vyzvánění, na něž se v minulých letech sázelo jako na možnou náplast, prožívají krizi a zájem o ně spadl o třetinu.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Lil Wayne se vyrovnává milionovému 50 Centovi
Obliba stahované hudby roste na obou březích Atlantiku

V porovnání se zlatou érou roku 2000 (758 milionů prodaných jednotek) sletěly tak prodeje o 45 procent. A to jak vlivem obliby formátu mp3 a souvisejícího internetového pirátství, tak rostoucí konkurencí na poli zábavního průmyslu - mladší generace začíná před hudbou preferovat video hry.

Svůj díl si vybrala i finanční krize a nezájem postihl i jinak v USA tradičně silné žánry, jako jsou vážná hudba, country nebo latinskoamerická hudba.

Coldplay
Coldplay | Foto: Reuters

Vydavatelstvím zamotává hlavu především rozdrobenost digitálního prodeje, kdy publikum preferuje singly před celými alby, a tak i když počet transakcí roste (v roce 2008 jich v USA proběhlo přes 1,5 miliardy), nedokáže přinést firmám výdělek.

"Celkové výsledky se dají vnímat jen pozitivně, ovšem hudební průmysl je postaven na prodejích alb, a zájem o ně nepřestává klesat," analyzuje současnou situaci Silvio Pietroluongo, šéf hitparád magazínu Billboard. "Hudba nikdy nebyla konzumována v takovém množství jako nyní a je jen otázkou zkoušení nových cest, než se to znovu podaří obrátit v zisk," dodal.

To se už některým velkým vydavatelstvím podařilo. Generální ředitel Atlantic Records (jež patří pod Warner Music Group Corp. a vydává interprety jako Kid Rock a T.I.) Craig Kallman prohlásil, že jeho firma překonala milník v září, kdy výnosy z digitálního prodeje převýšily klasická CD.

Nezájem o klasickou podobu alba, jež jako umělý formát de facto definovala stopáž vinylu a CD, dokládá i skutečnost, že pouze čtyři alba v letošním americkém žebříčku překonala hranici dvou milionů - v roce 2007 jich bylo osm.

Radiohead
Radiohead | Foto: Aktuálně.cz

Nejprodávanější deskou se stal Tha Carter III od rappera Lil Waynea (2,9 milionu kusů), následují ho Coldplay s Viva la Vida,  country zpěvačka Taylor Swift s Fearless a Kid Rock s Rock'n'Roll Jesus.

Symptomatickou změnou, dokládající změny ve vkusu publika i způsobech konzumace hudby, je nevídaný nárůst poptávky po vinylu. V roce 2008 se v USA prodalo nejvíce klasických černých desek za dobu, co Nielsen Soundscan mapuje trh.

Jde o takřka devadesátiprocentní nárůst oproti roku 2007. Zaznamenání hodný faktor je i to, že více než dvě třetiny z necelých dvou milionů prodaných vinylů si fanoušci koupili v obchodech nezávislých na velkých vydavatelstvích.

Prodej vinylů se zároveň odklání od jasně definovaných trendů mainstreamového vkusu: tři nejprodávanější alba tu jsou In Rainbows od Radiohead, Abbey Road od The Beatles a Chinese Democracy od Guns N'Roses. Vinyl hraje významnou roli i na indie scéně, kde se vžila praxe, že ke každé desce dostane kupující download zdarma.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Vláda je připravena zastropovat energie pro velké firmy do konce roku, řekl Fiala

Vláda je připravena do konce letošního roku zavést cenové stropy na energie pro velké firmy. Mělo by to být na podobné úrovni jako pro domácnosti a malé firmy. Premiér Petr Fiala (ODS) to řekl CNN Prima News. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) v neděli v České televizi řekl, že v polovině minulého týdne evidovalo jeho ministerstvo přes 1000 žádostí velkých firem o podporu kvůli vysokým cenám energií.

"Museli jsme si pro to připravit evropské rozhodnutí, abychom to mohli udělat. To se nám podařilo. Dnes je tedy možné provést i zastropování pro velké firmy, což dříve možné nebylo," uvedl premiér.

Možnost zavést horní hranice cen elektřiny a plynu i pro velké firmy se dostala ve Sněmovně do již přijaté novely energetického zákona, která zejména zavedla výrobcům elektřiny povinnost platit odvody z nadměrných příjmů z jejího prodeje. Podobu zastropování cen by měl kabinet stanovil svým nařízením. Také Síkela v neděli na ČT hovořil o tom, že by nařízení mohla vláda vydat do konce roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy