Recenze: Staré hudbě nového ducha. Plastic People oslavili 50 let vyprodanou Akropolí

Saxofonista Vratislav Brabenec, druhý z veteránů současné sestavy, se připojil roku 1972.
Foto: Zbyněk Pecák
Josef Vlček Josef Vlček
2. 12. 2018 10:50
Kdo chce v těchto dnech spatřit legendu českého rocku, skupinu The Plastic People of the Universe, musí si vybrat. Před více než dvěma roky se rozpadla na dvě části a dosud je nic nedalo zpět dohromady.

Část muzikantů kolem violisty Jiřího Kabeše a kytaristy Joe Karafiáta založila nový soubor, který k původnímu názvu připojil přídomek New Generation. V původní sestavě mezitím dva služebně nejstarší muzikanti - Josef Janíček a Vratislav Brabenec - doplnili opuštěná místa třemi novými spoluhráči a pokračují dál. Právě tato "old generation" The Plastic People of the Universe včera ve vyprodaném pražském Paláci Akropoli oslavila padesáté výročí skupiny, jejíž význam dávno překročil hranice hudebního světa.

Ten příběh už vylíčily četné studie i vzpomínková literatura, tak alespoň pro letmé připomenutí: komunistický režim svůj hon na neformální hudební kulturu vedl už od roku 1969. Ale když roku 1976 zatkl členy Plastic People, protesty proti jejich uvěznění se staly jednou z nejdůležitějších inspirací vzniku Charty 77. Původně apolitická kapela pozdních hippies se přes noc stala symbolem potlačování aktivit takzvané nezařazené mládeže.

Kvůli politické rovině věci přitom bylo často přehlíženo, že "Plastici" jsou ve své kategorii avantgardního rocku jednou z nejoriginálnějších kapel na světě. Nedali se přirovnat k ničemu. Měli za sebou inspirujícího gurua, básníka Ivana Martina Jirouse, a ve svém středu nadaného skladatele, "Mozarta undergroundu" Milana Hlavsu. Jejich koncepci a hudební vizi dodnes obdivují znalci experimentálních proudů ze všech kontinentů.

Z původního jádra, které vykrystalizovalo mezi zářím a prosincem 1968, je dnes v kapele činný jen tehdejší kytarista, dnes hráč na klávesové nástroje Josef Janíček. Saxofonista Vratislav Brabenec, druhý z veteránů současné sestavy Plastic People, se připojil až roku 1972.

Brabenec se dle očekávání stal hvězdou také včerejšího koncertu v Paláci Akropolis. Janíček byl odjakživa poctivým dělníkem kapely, který se pečlivě stará o to, aby produkce na pódiu fungovala, jak má, zatímco dnes pětasedmdesátiletý Brabenec je přirozený frontman.

Byť už ztěžka chodí a hraje vsedě, dokázal bavit plný sál žižkovské Akropole svým nenapodobitelným drsným humorem a jeho sóla na altsaxofon i klarinet představovala muzikantský vrchol večera. Když jedno z nich spustil ve stařičkém Prší, prší, nebyl daleko od nejlepších okamžiků free-jazzového boha Alberta Aylera.

Své kouzlo má pořád i Brabencův zpěv, přesněji spíš chraptivá recitace, která mu spolu s jeho vzhledem dává punc starozákonního proroka.

Úryvek ze skladby Kanárek v podání sestavy kolem Vratislava Brabence a Josefa Janíčka. | Video: The Plastic People of the Universe

Na oslavě padesátin se ke kapele včera připojilo několik bývalých členů souboru. Někteří přispěli jen zpěvem, což třeba skladbě Samson, otextované jinou undergroundovou legendou Pavlem Zajíčkem, dodalo atmosféru chorálu. Jiní přinesli nástroje.

Hostující violencellista Tomáš Schilla tak nechtěně poukázal na to, co dnes kapele nejvíc chybí: smyčce. V hudbě Plastic People bylo vždy vzrušující propojení dechů a smyčcových nástrojů, které z rockového souboru dělalo malý orchestr. Josef Janíček sice se svými klávesami uhraje mnohé, ale akustický zvuk violoncella nahradit nedokáže.

Stejně tak včera potěšil trombonista Vladimír Dědek, který v sestavě sehrál důležitou roli při vzniku ambiciózního díla Půlnoční myš, dokončeného v roce 1984.

Oba hosté se včera blýskli efektními okamžiky v závěrečné skladbě Magické noci. Ta byla ale pro někoho, kdo Plastic People sleduje desítky let, spíš zklamáním. Jejich hudba měla vždy největší sílu, když jsou skladby sevřené. V okamžiku, kdy muzikanti příliš sólují, se vnitřní energie a napětí vytrácejí.

Janíček a Brabenec mají jinak štěstí na spoluhráče. Za bicími včera poctivou práci opět odvedl Jaroslav Kvasnička, který v sestavě působí od roku 2009, a baskytarista Johnny Judl jr. se vzorně vyrovnal s nelehkým úkolem hrát baskytaru po zbožštělém Mejlovi Hlavsovi. Není snadné nastoupit na post legendy a být s ní neustále srovnáván.

Kytarista David Babka pak do atraktivního vyznění koncertu přispěl několika výtečnými momenty a zvukem svého nástroje přiblížil Plastic People současnosti. Připomněl tak otázku, která se s nimi táhne od znovuoživení v roce 1997. Nedělají moderní technologie ze souboru něco jiného, než býval? Neposunují syntezátory a nové kytarové efekty jejich hudbu jinam? Není taková aktualizace zbytečná?

Možná, že to je nejaktuálnější otázka, kterou koncert k padesátinám české podzemní legendy přinesl. Ostatně se vztahuje na všechny jejich generační vrstevníky. Zamrznout, nebo jít dál? The Plastic People Of The Universe, tedy alespoň jejich "starší část", se rozhodla pokračovat. Staré hudbě zkouší dát nového ducha.

Oprava (3. 12.): V textu jsme dodatečně upřesnili, že Jaroslav Kvasnička hraje na bicí v The Plastic People of the Universe od roku 2009.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 18 minutami

Šampionka Roland Garros Barbora Krejčíková už má jistý premiérový start na tenisovém Turnaji mistryň. Hrát bude i čtyřhru s Kateřinou Siniakovou.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 39 minutami

Obhájci Babiše a Mayerové se seznámili se spisem k Čapímu hnízdu. O dalším postupu rozhodne státní zástupce Šaroch

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu.

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).

Zdroj: ČTK
Další zprávy