Pirátka Katy B infikuje britský pop futurismem

Karel Veselý
11. 4. 2011 9:00
Průlet současnou klubovou hudbou z Londýna
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Mainstreamový pop si vždycky a s oblibou přivlastňoval výsledky kreativního kvasu hudebního podzemí, aby je následně přizpůsobil a v novém, umírněném balení prodal masám. Co když ale pop pro žebříčky začnou dělat sami undergroundoví inovátoři, aniž výrazně ustoupí ze svých standardů?

Debutové album zpěvačky Katy B nazvané On a Mission je příkladem úspěšného střetu popové chytlavosti a zvukových inovací bujících v londýnském hudebním podzemí. Stojí za ním tým producentských veteránů z pirátské vysílačky Rinse FM, která v posledních letech kormidlovala evoluci klubových žánrů, jako jsou dubstep a UK funky. Společně s písničkářkou stvořili moderní taneční pop, kterému se daří přenést atmosféru klubových sonických orgií do písňového formátu vhodného pro rozhlasový éter.

Foto: Aktuálně.cz

Ne náhodou byla na začátku všeho píseň Katy On a Mission, v níž Katy B do basové linky připomínající motorovou pilu a charakteristického „pajdavého" dubstepového rytmu zpívá o zážitku z noční mise v klubu. "Když se rozprsknu po místnosti, slyším jak řvou basové reproduktory, propadám se do hudby a vsakuju kouř," zní refrén.

Klubová mise splněna

Skladba vloni v září doputovala do britské Top 5 jako první zástupce dubstepového žánru; a v Top 40 pak zůstal půl roku. Vůbec to přitom nevypadalo jako zaprodání:  vždyť instrumentální podklad vyrobil jeden z otců klubového fenoménu - producent Benga, jinak člen dubstepové superskupiny Magnetic Man.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Dubstep má za sebou devět let hektických proměn v podzemí, kam se taneční kultura uchýlila poté, co opadl komerční zájem, jenž ji provázel v devadesátých létech. Dlouhá inkubační doba dubstepu prospěla; teprve vloni se tento výhonek dlouhé linie britské klubové hudby dočkal prvních výraznějších komerčních úspěchů.

S popularitou přišlo nevyhnutelné zploštění do předvídatelných formulí. I Katy B se ostatně na debutové desce mnohem více spoléhá na jeho evolučního následovníka UK Funky, který míchá rovný beat house music se sofistikovanou synkopací afrobeatu či karibského stylu soca.

Foto: Aktuálně.cz

Tam spadá třeba druhý singl Lights On, který se pro změnu stal prvním UK funky hitem v nejvyšší britské pětce. V úvodní Power On Me nebo ve Witches Brew beat zase ujede až do euforického rytmického rauše jungle/drum'n'bassu, což je pořád další důležitá část páteře současné klubové hudby. Tady se o produkci postaral DJ Zinc, někdejší inovátor těchto stylů z poloviny 90. let (a člen The Ganja Kru nebo Freestyles).

Sémantickými hrátkami se ale nemusíme znervózňovat. Skladby Katy B fungují jako chytrý pop, který uzemní energií a citem pro zvukové detaily i posluchače nezasvěcené do tajů klubové hudby. V aktuálním singlu Broken Record (číslo 8 v britském žebříčku) si například Katy a její producenti Geeneus a Zinc nechají druhou polovinu refrénu až do posledních půlminuty, a stvoří fantastické vyvrcholení skladby připomínající přeskakující vinylovou desku.

Přenést dubstep a UK funky do písňového formátu se už předtím pokusili zmínění Magnetic Man (Benga, Skream, Artwork). Měli správné ingredience, ale chyběla jim Katy B. Díky ní dostává jinak převážně maskulinní scéna přeplněná mužskými DJs a rappery infuzi ženské emotivnosti a v textech pak jiný náhled na páteční a sobotní večery plné klubového hédonismu.

Foto: Aktuálně.cz

Ve skladbách z On a Mission není Katy B diva z houseových tracků, nadžena objímající ztracené duše tanečníků mateřskou láskou; ostatně na to nemá hlasový rozsah. Není ani blyštivou ozdobou tanečních hitů s několika „úúúá" v refrénech.

Mnohem více je to obyčejná holka, která se přišla bavit do klubu a fyzický zážitek s hudbou chce přenést do písní. A na rozdíl od jiného současného objevu Jessie J má i osobnost, která se neutopí v syntetických efektech, basových linkách a industriálních beatech.

Mimochodem, když jsme u Jessie J - s Katy B chodila do stejné instituce pro hudební talenty, proslulé croydonské BRIT School, v níž studovala třeba i Adele, Amy Winehouse, Katie Melua nebo Jamie Woon. Katy B je navíc i žačkou popové kompozice na koleji Goldsmith Londýnské univerzity, kde chodila do třídy s Jamesem Blakem, dalším velkým objevem britského popu. Na stejné škole se kdysi potkali také členové Blur.

Šok z budoucnosti

Katy B je ale zároveň dítětem subkultury pirátských stanic, které v Británii už více než půlstoletí ovlivňují dění na hudební scéně. Ať už vysílají z lodí kotvících v neutrálních vodách nebo ze střech panelákových sídlišť, vždy hrají hudbu, která zatím nemá v komerčních stanicích místo.

Pirátská rádia slouží jako inkubátor nových směrů: v 50. a 60. letech díky nim Britové poprvé slyšeli byl rock'n'roll, v následujících dekádách reggae a dub, v 90. letech se staly páteří klubové kultury.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Kariéra Katy B je úzce spojená přímo s jednou z nejslavnějších londýnských nelegálních vysílaček - Rinse FM. Zakladatel stanice Geeneus je podepsaný hned pod osmi skladbami z desky. Stanice v roce 1994 začala jako ambasador jungle a drum'n'bassu; v nulté dekádě hrála důležitou roli v propagaci grime (poprvé tu byl slyšet Dizzee Rascal) a následně dubstepu. V druhé polovině dekády se playlist znovu proměnil a to ve prospěch UK funky, z něhož se díky těmto alternativním kanálům stal jeden z nejpopulárnějších stylů současnosti.

Rinse FM vloni dostalo licenci na legální vysílání a změnilo se na tzv. komunitní rádio. Zmizel tak vzrušující odér nebezpečí z honiček s policií; na druhou strana stanice získala lepší pozici při získávání financí a propagaci mimo „scénu".

Foto: Aktuálně.cz

Pro vydání On a Mission se Rinse FM dokonce spojil s major labelem Sony Music, což může někdo vnímat jako zradu pirátských ideálů. Podobně jako přeměna Rinse v legální vysílačku je to ale spíš vykročení z uzavřené komunity do prostoru, v němž se může hudba z podzemí konfrontovat s hlavním proudem a infikovat ho novými postupy.

A současný britský pop to zoufale potřebuje. V posledních letech se až příliš spoléhá na napodobování zámořské produkce (Jessie J, Alexandra Burke, Leona Lewis) nebo se uchyloval k retro náladám (Adele, Laura Marling). Katy B na tento popový konzervativismus ordinuje terapii hudebního futurismu a díky němu žebříčkový pop už dlouho nezněl tak zajímavě.

Katy B: On a Mission. CD, 51 minut. Vydala firma Sony Music, 2011.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy