Patti Smith přiveze do Prahy coververze

Pavel Turek, tur
31. 3. 2009 11:22
Zpěvačka vystoupí 15. července v Divadle Archa
Foto: Sony BMG

Praha - Čtyři roky po své poslední návštěvě se do Prahy opět vrací newyorská ikona Patti Smith. Zpěvačka vystoupí 15. července v Divadle Archa a člověk by asi hledal jen málo dalších interpretů, kteří se v Čechách těší tak dlouhodobé popularitě.

Což je do jisté míry dáno tím, že v sestavě její původní kapely působil Ivan Král, ale také za to může skutečnost, že její hudba, projev, postoje i politický aktivismus se od konce sedmdesátých let příliš nezměnily.  

Patti Smith zůstane už navždy spjatá s érou klubu CBGB a tehdejší rodící se punkovou scénou, která byla - na rozdíl od britských chuligánů - spíše bohémská a intelektuální. 

Foto: Sony BMG
Čtěte také:
Patti Smith zaříkává svět rock´n´rollem
Porodnice amerického punku se zavřela

Proto se tu vedle „Hey! Ho! Let's go!" Ramones prosadily i kapely jako Television, disco Blondie nebo právě Patti Smith, jež spojila punk a syrový rock s literaturou a mohla přiznat původ básnířky a jako vzory zmiňovat Burroughse, Ginsberga i Rimbauda.

Nehledě na silně feministické gesto, jímž byl obal jejího debutu Horses. Fotografie Roberta Mapplethorpea ji zachycovala jako dravce v pánských šatech s rozhalenkou a povolenou kravatou.

 

Foto: Reuters

Do sedmdesátých let se částečně vrátila i na svém zatím posledním albu Twelve plném coververzí - včetně Smells Like Teen Spirit od Nirvany. Předělávka ostatně představuje její doménu; už Horses produkované Johnem Calem otevírala Glorií od Vana Morrisona, pro básnířku jde o naprosto přirozený způsob recitace.

Právě šikovně přijatou rolí recitátora vzdoruje proti běhu času a odráží všechny možné kritické námitky, že hudebně není příliš novátorská.

Když si uvědomíte její lpění na kořenech, je až zarážející, jak sama je Patti Smith nesentimentální.  Na počátku osmdesátých let dokázala rozpustit kapelu, aby se mohla věnovat rodinnému životu.

K hudbě se aktivně znovu vrátila až v polovině devadesátých let, kdy ji přijala jako terapii - poznamenaná smrtí bratra Todda a manžela Freda Sonic Smithe (kytaristy kapely MC5). To vše se promítlo na odchodům věnovaném album Gone Again. Do bilance osobních ztrát přidala i poctu Kurtu Cobainovi v písni About a Boy.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Nicméně smysl pro střízlivost i cynismus ji neopustil.  Když v roce 2006 byla její kapela tou poslední, která koncertovala v zavírající klubu CBGB, prohlásila, že CBGB je stavem mysli.

A na častou otázku, zda se jí po klubu stýská, odpovídá: „Vůbec. Pamatuju si, jak jsme jezdívali do Evropy a všichni za mnou chodili a říkali, jak si myslí, že CBGB je naprosto úžasný místo. Vždycky jsem si myslela: Nenechte se tím zastrašit. Je to jen malý bar, který páchne močí. Postavte si vlastní. Každý může provozovat malý bar, který páchne močí."

 

Právě se děje

Další zprávy