Anketa – Už počtvrté jsme oslovili na pět desítek lidí pohybujících se na domácí klubové frontě a zeptali se jich, která kapela v letošním roce zahýbe nezávislou scénou.
Novináři, promotéři i vydavatelé vybrali přes sto jmen málo známých kapel či sólistů. Profily těch nejčastěji tipovaných najdete níže.
V letošních objevech převažují jednočlenné projekty, často navíc napojené na malé kazetové labely (Bukko Tapes, Genot Centre, Stoned To Death), které v posledních letech výrazně pomáhají s objevováním nových jmen na hudební periférii.
Zastoupeny jsou i kytarovky, které se vrací k slavným érám minulosti nebo těží z intenzity koncertního prožitku. Za zmínku stojí i čím dál větší příklon k českým textům na úkor angličtiny, byť několik žhavých objevů se obejde úplně bez zpěvu.
Který z níže uvedených projektů skutečně pohne domácí alternativou, se samozřejmě teprve ukáže. Už teď je ale jisté, že na nedostatek nových nadějných jmen si ani v roce 2016 nebudeme stěžovat. Dodejme, že z hlasování byli dopředu vyloučeni interpreti, kteří se objevili mezi vítězi v minulých letech anebo figurovali v nominacích hudebních cen Vinyla a Apollo (Aid Kid, dalekko, Boy Wonder & Teen Sensations a další).
Lišaj
Experimentální hip hop? Field recordings? Temný ambient? Divné downtempo? Jednočlenný ostravský projekt Lišaj je od každého trochu a nejvíc asi originál, který na domácí scénu přináší něco zatím neslyšeného. Ex-člen projektů LES či Pime7 propojil na své první sólové desce Szara své zkušenosti s postrockovou atmosféričností s terénními nahrávkami z Helského poloostrova v Baltickém moři a fascinací hip hopem. "Pokusil jsem se o vykopání tunelu mezi šumem a vlastním hlasem," prohlásil Mikuláš Odehnal alias Lišaj pro portál AlterEcho.
Původně pouze digitálního releasu se v květnu chopily kazetové labely Genot Centre a Tape-ty a působivou nahrávku vyslaly do světa i ve fyzické podobě.
"Nezvyklé skloubení latentního rapu s field recordings působí na EP Szara i díky neprodyšné mlze reverbů, skvělé práci s hlavními motivy a hlavně celistvým přístupem ke skládání velmi organicky. Lišaj se navíc postaral o osobitý příspěvek do letošního velkého tématu v experimentální hudbě - role člověka ve světovém ekosystému a jeho fyzického sepětí s přírodními elementy," říká o desce Martin Vait z magazínu Ditchmag.
"Lišaj je něco, co tuzemská hudební scéna postrádala. Jeho EPčko Szara je unikátní nahrávka, pohybující se mezi dvěma extrémy – ambientem a noisem. Pomalu táhnoucí se beaty působí na posluchače v takto dramatickém žánrovém rozkročení jako uklidňující sedativum a pevný bod v hudební kompozici," dodává Ondřej Bělíček z A2larmu.
Tipují: Ondřej Bělíček (A2), Michal Brenner (Meetfactory), Marie Čtveráčková (Wave), Ondřej Hlaváč (Ditchmag), Maxim Horovic (Full Moon), Jakub Hošek (A.M. 180), Miloš Hroch (Wave), Vojtěch Jírovec (Ditchmag), Iva Jonášová (Wave), Ondřej Lasák (Genot Centre), Lumír Nykl (Red For Colourblind), Tomáš Ševčík (Beseda u Bigbítu), Jiří Špičák (Wave), Pavel Uretšlégr (Vinyla), Karel Veselý (Aktuálně) a Martin Vait (Ditchmag).
Kovadlina
Loňským vítězem této ankety se stala punková skupina Hanba, která ale odehrála v roce 2015 jen několik koncertů a pak se rozpadla. Na jejích troskách se zrodila Kovadlina, znovu v čele se zpěvákem Banánem - nepřehlédnutelnou postavou domácí hardcore punkové scény. Agenda je pořád stejná, kvarteto v obměněné sestavě (Regál, Jirka, Banán, Libor) servíruje přímočarý punk s angažovanými texty a patří k nim také minimální zájem o sebepropagaci. Na začátku ledna vydali bezejmenné třípísňové EP a už si stihli zahrát třeba v Helsinkách.
"Kovadlina chtě nechtě začíná tam, kde skončila Hanba. Úderným názvem i charakterem sdělení, které, jak se ukázalo, zajímá lidi mladší i starší, a zdaleka nejde jen o punkáče. Jedna věc je muzikantská vyhranost, druhá to, že pokud nesázíte na hladký design, jste přitažlivější, když máte něco odžito. Přirozenost a nasazení je to, co si nekoupíš," říká o kapele Maxim Horowitz z Full Moonu.
"Jestliže Hanba se konáním jednoho člena dostala do fáze možného pozbytí věrohodnosti, a proto byla rozpuštěna, aby nenaplnila své jméno, z jejího názvu alba Silou kovadliny vycházející a personálně značně navazující Kovadlina snad bude mít sílu pokračovat v duchu ještě intenzivnějšího spojení hlásaných myšlenek s jejich skutečným naplněním. K tomu dopomáhej Banán a jeho soukmenovci," dodává Ladislav Oliva z webmagazínů Aardvark a Fobia.
Tipují: Márty Čonin (Božák Teplice), Ondřej Helar (Metalopolis), Maxim Horovic, Miloš Hroch, Antonín Kocábek (Headliner), Ladislav Oliva (Aardvark, Fobia), Viktor Palák (Aardvark, Full Moon) a Honza Vedral (Headliner).
HRTL
Kouzlo analogových syntezátorů objevuje ve své hudbě brněnský elektronický hudebník HRTL. Projekt vznikl v roce 2013, po triu EPček a kazetovém debutu Hydroxid z roku 2014 natočil vloni oceňované album Dataloss, které si v prosinci vydal na vlastním labelu Bűkko Tapes. Lukáš Hort alias HRTL funguje i ve firmě Bastl Instruments vyrábějící modulární syntezátory pro celý svět. Jeho živá vystoupení jsou specifická díky prvku náhody, který s sebou analogové syntezátory přináší. Zahrál už na akcích po celé Evropě (Drážďany, Vídeň, Istanbul, Festival Pohoda).
"Analogový house a modulární techno bez technofetišistických omezení adaptuje vzorce z minulosti pro současnou klubovou i kazetovou scénu. Po nervních syntezátorových plochách pokládá HRTL nekompromisní kopáky, které je těžké předvídat a ještě těžší nenásledovat," říká Lumír Nykl z Red For Colour Blind. "HRTL je introspektivní technerdství s duší," dodává Ondřej Lasák z Genot Centre.
Tipují: Ondřej Lasák, Lumír Nykl, Viktor Palák, Michal Pařízek (Full Moon), Jakub Sedláček (Musictown), Jiří Špičák a Karel Veselý.
Frank Bigsby & His Satanic Majesty
Dělat v roce 2015 v Praze hudbu, která zní jak psychedelický rock z Kalifornie šedesátých let, je buď těžké retro, a nebo těžká frajeřina. A nebo obojí. Aktuálně jednočlenný projekt Frank Bigsby & His Satanic Majesty vyznává přísnou šedesátkovou stylizaci, a když vloni vydal EPčko The Velvet Strange, datoval si jeho vznik na Bandcampu na 9. ledna 1960. Třískladbové demo je ale jen začátek, v přípravách je prý už další nahrávka.
"Frank Bigsby & His Satanic Majesty je spása, kterou jsme potřebovali. Minulost, budoucnost a hlavně a především nekompromisní současnost. Frank Bigsby & His Satanic Majesty je totiž daleko větší úkaz, než byli v šedesátkách Olympici, a to hlavně z toho důvodu, že se v roce 2015, kdy máme přístup ke kompletnímu katalogu zámořskejch i ostrovních psych-garážovejch kapel, nebojí znít právě jako oni,“ píše Jakub Kaifosz z Vice.
Kateřina Janotová z festivalu Beseda u Bigbítu dodává: "Frank Bigsby & His Satanic Majesty je nekompromisní bigbeat načichlý Woodstockem. Čistý retro sound. Takový to, když vytáhneš starou zaprášenou desku svých rodičů a říkáš, sakra, tohle bejvalo fakt dobrý a kalhoty do zvonu jsou znova na scéně a není to Olympic! Tahle psychedelic-bigbeatová vlna už jede v US nějaký pátek, takže třeba letos spláchne i nás."
Tipují: Kač Janotová (Beseda u Bigbítu), Jakub Kaifosz (Vice), Jan Kistanov (Flexy), Jan H. Macháček (Wave), Michal Pařízek a Pierre Urban (Radio1).
ROLE
Když Jakub Jirásek alias J sestavil vloni reprezentativní kazetu českých kytarovek The Czech Tape, odstartoval ji výraznou skladbou Příběh od nepříliš známého pražského projektu ROLE. Dva roky stará písnička naštěstí nebyla jen připomínkou minulosti. ROLE se v roce 2015 probudili k nové aktivitě a vydali další singl Nevadí nebo vyjeli na krátké turné. Garážových kytarovek navazujících na devadesátky se poslední roky zrodilo několik, trio z Libně ale vydělují třeba české texty a osobitá nálada. V květnu předskakovali v Meetfactory hvězdám Foxygen. Debutová deska je prý v intenzivní přípravě.
"ROLE jsou kapela, u které si při poslechu začnu okamžitě poklepávat nohou do rytmu. Asi by bylo možný vymyslet si přirovnání k nějaký zahraniční kapele, ale přijde mi to zbytečný. Jsem rád, že u týhle hudby nemusím přemejšlet a můžu se jen bavit," říká Honza Kistanov z Flexy.
Tipují: Michal Brenner, Kač Janotová, Iva Jonášová, Jakub Kaifosz a Honza Kistanov.
V0nt
Punkový postoj s nekompromisností EBM a raveovou elektronikou míchá dvojčlenný pražský projekt V0nt. Vznikl jako boční projekt členů kapely Remek a vloni vydali pod hlavičkou benefičního labelu Coffee Breath Records třískladbové demo.
"Na hc/punkové scéně, odkud přichází Šaman a Marek Zeman tvořící V0nt, není moc zvykem nějak výrazně vybočovat ze zajetých kolejí. Přesně tohle ale V0nt udělali – z Remek si nesou texty o zmaru a ponořit se ještě víc do temnoty je pro ně hračka. Vlastně mají k synťákovému darkwaveu a hororovým obrazům s obrácenými kříži mnohem blíž, než by se mohlo na první pohled zdát,“ říká Miloš Hroch z Radia Wave.
Tipují: Judita Císařová (Křivák), Jakub Hošek, Miloš Hroch a Lumír Nykl
Červen
Dvojice Červen je napojená na komunitu Landmine Alert, z níž přišli třeba Vložte kočku, a tak je v podstatě jasné, že jejich doménou bude současný math-rock. Své první skladby vydali příznačně v měsíci červnu, tak snad nebudeme muset čekat na další materiál půl roku. "Trochu utajený klenot na naší scéně! Kytarista s bubeníkem, kteří se obejdou bez basy, nikam se nehrnou a přitom jejich vynalézavý math/post rock je pro mě osobně to nejlepší, co jsem u nás loni zaregistroval," říká Stanislav Zima z Radia 1.
"Napoprvé a z debutového studiového singlu možná mohou působit jen jako další v řadě kapel okouzlených indie-rockovou scénou, ale naživo zatloukají hřebíky energickou kombinaci math-rockového počítání a post-rockových epopejí. A to občas vygradovaných až do noise-rockových erupcí, u kterých je jasné, že ještě zdaleka nebylo vše řečeno. Emoce, ne exhibice," dodává Antonín Kocábek z Headlineru.
Tipují: Jakub Hošek, Antonín Kocábek, Zdeněk Neusar (Radio 1) a Stanislav Zima (Radio 1).
Tři hlasy získali:
±0 - pražské indie kvarteto s českými texty
aeiou - další objev z okruhu brněnských elektroniků Bukko Tapes
AYALA VALVA - brněnský post-jazz a improvizace
Bezbolestná - screamo kvarteto z Prahy
Dimitar - introvertní folk kytaristy a zpěváka z kapely Or.
Orient - žižkovská emo-elektronika.
Pacino - syrový garážový rock z Orlové.
Emma Smetana - moderátorka a herečka mířící s pomocí Jiřího Buriana k popové kariéře
Stárneš - post-punk z Českých Budějovice
Molly
Kosmickou elektronickou psychedelii vzývá tajuplný projekt Molly, který vloni debutoval kazetou B - Sides & Rarities na kazetovém labelu Stoned To Death. "Mollyho jsem poprvé viděl na akci Pražský Cassette Store Day minulý rok v září a jeho hardwareový space synth set mi místy připomínal to nejlepší ze soundtracků Johna Carpentera," říká Ondřej Bělíček.
Tipují: Ondřej Bělíček, Jakub Ďuraško, Jiří Olyšar (Goldmine/ Creepy Teepee) a Viktor Palák.
India
Pražský hudebník Tomáš Kopáček si moc nepotrpí na stálou identitu - v minulosti vystupoval jako Mon Insomnie, Tempelhof či Black Tar Jesus a pokaždé sbíral pozitivní ohlasy. India je jeho kapelový projekt - instrumentální trojice s hudebníky z českobudějovické indierockové scény, která stojí na repeticích krautrockových grooveů.
"Kromě toho, že tahle kapela budí zájem už na papíře (skupina frontmana byvších Black Tar Jesus se členy Microvomit a Kidney Trauma nemůže být zlá), potvrzuje se, že Tomáš Kopáček opravdu umí pracovat s kytarovým zvukem nečekaně a přitažlivě zároveň. A v neposlední řadě: vydávají u labelu Stoned to Death, což je často sama o sobě studnice objevů, které prorazí – pokud budou chtít a pokud se nerozpadnou," říká Viktor Palák.
Tipují: Jakub Ďuraško, Lumír Nykl, Jiří Olyšar a Viktor Palák.