Nový norský jazz v Praze. Přijíždějí Henriksen a Aarset

Adam Pešek
21. 11. 2012 14:07
V Jazz Docku hraje Aarset, v Akropoli Henriksen
Arve Henriksen
Arve Henriksen | Foto: Oliver Heisch

Praha - Globální úspěch saxofonisty Jana Garbareka podnítil zájem o jazzovou hudbu v Norsku a v devadesátých letech se tak na tamní scéně začaly dít poměrně zajímavé věci. Muzikanti s jazzem pracovali volněji a začali jej mísit s taneční i experimentální elektronikou, případně s tradicí vážné hudby. Asi nejvýraznějšími vyslanci nového přístupu se stali Nils Petter Molvaer a klavírista Bugge Wesseltoft, jmen však je podstatně víc a dvě z nich se v následujícím týdnu představí na pražském koncertě.

Trumpetista Arve Henriksen našel inspiraci pro nekonečnou zvukovou kontemplaci v mimoevropských motivech, kytarista Eivind Aarset se zase pustil do proplétání jemného jazzu se zvuky nových technologií.

Jazzová kontemplace s Arve Henriksenen & Janem Bangem

Pravidelnou sérii koncertů Music Infinity, pro kterou si Palác Akropolis zve převážně komorní a nepodbízivou hudbu interpretů alternativní scény, letos zakončí norský jazzový trumpetista Arve Henriksen na společném vystoupení s průkopníkem živého samplování Janem Bangem.

Jan Bang
Jan Bang | Foto: Palác Akropolis

„Trumpeta má podle mě nesmírný potenciál tónových a zvukových variací a většinu z nich jsme dosud neslyšeli," tvrdí Henriksen a tato věta velmi dobře ilustruje způsob jeho tvorby.

Čtyřiačtyřicetiletý Nor se totiž nesnaží být dokonalým instrumentalistou, ale je spíš zvukovým dobrodruhem neustále experimentujícím se svým nástrojem. Na meditativním vyznění minimalisticky pojaté tvorby se zásadně podepsalo trumpetistovo setkání s tradiční japonskou hudbou, konkrétně se zvukem flétny šakuhači, s níž ho v osmdesátých letech seznámil kolega Nils Petter Molvaer. Od té doby Henriksen prozkoumává i další etnické vlivy a poučení mimoevropským vnímáním hudby mu otevřelo množství dalších nových cest, z nichž některé zaznamenal třeba na deskách Sakuteiki, Chiaroscuro či Strjon.

Kolegou na pátečním vystoupení se mu už poněkolikáté stane krajan Jan Bang se svým samplerem. Na rozdíl od mnoha ostatních v něm nepoužívá pouze výstřižků dříve nahraných zvuků, ale přímo na pódiu si půjčuje také od kolegů, s nimiž právě vystupuje.

Dvojice se v Praze představila už před třemi lety s přemýšlivým, jemně experimentálním setem, který vycházel ze společné desky Cartography. I tentokrát by podle všeho mělo jít o něžnou kontemplaci, navíc s pozoruhodným „předskokanem" Orlak, což je nový projekt Tomáše Dvořáka aka Floexe.

Arve Henriksen + Jan Bang, pondělí 26. listopadu, Praha - Palác Akropolis, 340 korun v předprodeji (399 na místě)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Tichý nu-jazzový kytarista Eivind Aarset

Postavy hudebníků Jana Banga a Nilse Pettera Molvaera jsou spojena i s tvorbou dalšího norského jazzmena - kytaristy Eivinda Aarseta. V elektronických formacích Molvaera se Aarset poprvé dostal na oči veřejnosti a získal základy pro kombinování jazzu a digitálních zvuků. Bang zase vedle několika dalších účinkoval na aktuálním kytaristově projektu Dream Logic, který se ve středu představí v Jazz Docku.

Eivind Aarset
Eivind Aarset | Foto: Aktuálně.cz

„Je to tichá hudba, jiná, než moje dosavadní díla - krásná, tajuplná, smyslná a meditativní," říká Aarset o desce, která nedávno vyšla na labelu ECM, a poukazuje na menší odbočení z dosavadní tvorby.

Ta by se díky kombinaci volnomyšlenkářského jazzu, elektroniky, rocku a ambientních ploch dala onálepkovat jako nu-jazz. Společné s ní má i zalití posluchače zvukovou texturou. „V německé pobočce Universalu pracovala jedna paní, a když měla na starost promotion mého druhého alba Light Extracts, v reklamě jej popsala jako Ambient Trip Rock. Možná měla pravdu," prohlásil muzikant před sedmy lety v rozhovoru pro časopis Harmonie.

Aktuální koncert bude navíc unikátní kolaborací s kytaristou a tvůrcem filmové hudby Davidem Kollárem. Aarset se tak představí v duu právě s ním, představí Dream Logic a na závěr by se na pódiu měli objevit všichni pohromadě.

Eivind Aarset, středa 21. listopadu, Praha - Jazz Dock, 250 korun na stání (450 na sezení)

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V 88 letech zemřela filozofka Eva Formánková. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77

Ve věku 88 let zemřela filozofka a redaktorka Eva Formánková. V 60. letech stála u vzniku edice Váhy, která se věnovala nemarxistické filozofii. Jako jedna z prvních podepsala Chartu 77. Formánková zemřela v neděli v Praze, poslední rozloučení se uskuteční v pátek od 14:30 na olšanském hřbitově. ČTK o tom dnes informoval její syn Jaroslav Formánek.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Příští rok bude pro ochranu klimatu rozhodující, prohlásil generální tajemník OSN

Příštích 12 měsíců bude pro světové společenství rozhodující v boji proti klimatické krizi. Prohlásil to ve středu podle agentury DPA generální tajemník OSN António Guterres na madridské konferenci OSN o změnách klimatu (COP25). Je podle něj třeba uskutečnit to, co vědci označují za nezbytné.

"V roce 2020 musíme splnit, co vědci stanovili jako nezbytnost, nebo my a všechny následující generace zaplatíme nesnesitelnou cenu," varoval Guterres. Svět se podle něj bude oteplovat a stávat nebezpečným rychleji, než se kdy pokládalo za možné. Emise oxidu uhličitého budou muset od příštího roku začít klesat, pokud mají zůstat cíle pařížské klimatické dohody na dosah. "Potřebujeme větší ctižádost, více solidarity a více naléhavosti," vyzval Portugalec.

COP25 ve španělské metropoli zasedá od 2. prosince a skončí tento pátek. Tématem je boj s klimatickými změnami a detaily týkající se realizace pařížské klimatické dohody z roku 2015. Ta má za cíl udržet vzestup průměrné globální teploty co nejvíce pod dvěma stupni Celsia, pokud možno na 1,5 stupni v porovnání s teplotou v předindustriálním období. Zachování současných podmínek by ovšem podle vědců mohlo znamenat oteplení do konce tohoto století až o tři stupně Celsia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy