Náš dřívější život skončil. Přesto Norah Jones natočila příjemné letní album

Daniel Konrád Daniel Konrád
29. 7. 2020 11:50
„Náš dřívější život / Náš dřívější život / Náš dřívější život skončil,“ zpívá Norah Jones zhruba v polovině desky Pick Me Up Off The Floor, natočené ještě před pandemií, vydané až po ní. Že by předtucha? Ne, to se jen jedenačtyřicetiletá Američanka ve správný čas trefila do správné doby milostným songem, který teď nabral nový význam.
Norah Jones svůj lehce nakřáplý, nasládlý hlas skvěle ovládá.
Norah Jones svůj lehce nakřáplý, nasládlý hlas skvěle ovládá. | Foto: Diane Russo

Klidně se může přihodit totéž, jako když Norah Jones několik měsíců po teroristických útocích z 11. září 2001 vydala debutové album Come Away With Me. Jeho mimořádný úspěch dnes někteří kritici přičítají tehdejší poptávce Američanů po utišující hudbě, a byť zpěvačka to svého času odmítala, "dnes si určitě myslím, že to mohlo hrát roli," řekla britskému Guardianu.

Vystudovaná jazzová klavíristka, která však nehraje jazz, pouze vydává u jazzové firmy Blue Note Records, od té doby zažívá mimořádný komerční úspěch. S více než 50 miliony prodaných desek a devíti soškami Grammy patří k nejúspěšnějším písničkářům nového tisíciletí. A také tvrdě pracuje na tom, aby si ji lidé nespojovali jen s jedním typem romantické, akustické, povětšinou klidné hudby.

Kdo však má rád její konejšivý hlas, nebude zklamán ani z nové desky: "Náš dřívější život skončil / Někdo může vzít nohy na ramena / Já se schovávat nebudu."

Ten hlas umí mnohem víc než uklidňovat. Norah Jones nedisponuje mimořádným rozsahem, povětšinou zpívá ve střední poloze, což je zřejmě důvodem, proč některé z jejích šesti předešlých desek občas zní zaměnitelně a proč je tak často pouštějí kavárny coby kulisu k hovoru. Svůj podíl na tom kdysi měl řetězec Starbucks, když její debutové album prodával k zákuskům.

Jenže ona ten hlas - lehce nakřáplý, nasládlý, hřejivý - skvěle ovládá: zpívá s lehkostí, zdánlivě bez námahy, s rozvahou a přirozeným vibratem, schopná podat i emotivní písně bez teatrálnosti. Každé slovo dořekne, žádnou hlásku neutopí. Její rozhodující kvalitou je prostě to, že se dobře poslouchá. Někdy není třeba víc.

Pokaždé jinak

Že "náš dřívější život skončil", se dá vztáhnout i na Noru Jones. Zpěvačka, v rozhovorech skoupá na slovo ("Raději o pocitech zpívám, než mluvím") a také na koncertech lehce odtažitá, byla kvůli pandemii nucena poprvé pustit posluchače až do svého bytu v newyorském Brooklynu. Samozřejmě zprostředkovaně, když odtamtud streamovala sérii vystoupení, při nichž hrála nejen na domácí pianino značky Yamaha, ale také na elektrickou kytaru - používá k ní pedálový efekt delay tak, aby zvuk lehce upomínal na 60. léta.

Norah Jones.
Norah Jones. | Foto: Clay Patrick McBride

Především ale Norah Jones, dle vlastních slov dnes vytížená výchovou dvou malých dětí, před pár lety změnila způsob natáčení. Místo aby si zamluvila nahrávací studio na delší dobu, vyrobila celou desku a pak ji propagovala na turné, pracuje teď nárazově: každých pár týdnů nabere jednu dvě písně s jinými muzikanty, producenty i zvukaři.

Tímto způsobem vznikla už loňská kolekce singlů Begin Again a ze stejně krátkých návštěv studia pochází také 11 skladeb na aktuální desce Pick Me Up Off The Floor, v nichž se protočily různé rytmiky, varhaníci, dechaři, houslisti, kytaristi či vokalisti.

Narušení rutiny pomohlo: každá píseň je trochu jiná, zvukově však drží pohromadě. Posluchači může být jedno, jestli za bicími zrovna sedí špičkový jazzový hudebník Brian Blade, mimochodem spoluhráč Nory Jones od jejího debutu, nebo o pár let mladší, stejnému žánru se věnující Nate Smith. Nejsou tu od toho, aby hráli jazz, a rytmy se častěji točí kolem groovů nebo se jen tak houpají, než aby swingovaly.

Piano, Hammondovy varhany, elektrická kytara, baskytara, bicí a lehký nádech R&B: skladba Flame Twin z nové desky Norah Jones. | Video: Blue Note Records

Tající sníh

Pár muzikantů přeslechnout nelze: hned v úvodní skladbě How I Weep, jejíž rytmus určuje mechanické tikání hodin a kde Norah Jones levou rukou na klavíru neustále alternuje dva basové tóny, což vytváří náladu blízkou minimalistické hudbě, vysoko šplhají hravě aranžovaná viola v rukách Ayane Kozasa a violoncello Paula Wiancky.

Rytmicky živější píseň I’m Alive by nebyla stejná bez Jeffa Tweedyho, frontmana chicagské rockové skupiny Wilco, který tu vytahováním strun na elektrické kytaře vytváří nepatrné, zvonivé disonance.

Píseň I’m Alive by nebyla stejná bez účinkování kytaristy Jeffa Tweedyho. | Video: Blue Note Records

Houslistka a zpěvačka Mazz Swift pak září v kompozici Were You Watching, jež graduje emotivním temným vícehlasem a stojí na protikladech ("Sledoval jsi, jak na jaře kvetly květiny? / Sledoval jsi, jak jsme se jeden druhému odcizili?").

Obal alba Pick Me Up Off the Floor.
Obal alba Pick Me Up Off the Floor. | Foto: Blue Note Records

Účinných zkratek je v textech víc. Třeba v závěrečném songu Heaven Above, smířlivém duetu Tweedyho kytar s Norou Jones na piano a celestu: "Jsem osamělá / Protože si prohlížím tvé fotky / A zatím poslouchám / Jak odklízejí sníh ze střechy". A tak sníh taje a vzpomínky blednou.

Hudebně vzato Norah Jones víc než dřív hrává unisono, kdy pravou rukou na klavíru kopíruje vlastní pěveckou linku. Časté jsou v nových písních stoupající a klesající mollové riffy jako v opět protikladném Hurts To Be Alone ("Nikdy není na škodu být sám / Je škoda být sám"). V gospelově laděném To Live si zpěvačka pro větší efekt uměle zdvojí hlasovou stopu. Nějaký takový fór má každá píseň.

Nejpozoruhodnější je, jak jsou nezařaditelné: mají v sobě něco z popu, jazzu, blues i country. Jedna škatulka ale nikdy nesedí. Zkrátka: pěkná, pestrá, na poslech příjemná letní muzika.

Norah Jones: Pick Me Up Off the Floor

Capital/Blue Note Records 2020

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 4 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy