New York - Rok 2007 bude v hudební historii zapsán jako doba vzpomínek a návratů, tedy alespoň co se týče účetních knih.
Nejvýdělečnější turné roku odehráli The Police, kteří se dali dohromady po dvaceti letech. The Eagles se skoro po třiceti letech vecpali do hitparád s čerstvým albem, které funguje jako stroj času do 70. let. A kvůli lístkům na jednorázový návrat Led Zeppelin by fanoušci udělali (skoro) cokoliv.
Comebackové turné britských The Police od května do září vydělalo 171 milionů dolarů a magazín Billboard trojici Sting, Stewart Copeland a Andy Summers vyhlásil nejlépe vydělávajícími koncertujícími umělci roku 2007.
Třiapadesát vystoupení v Severní Americe a v Evropě vidělo přes 1,5 milionu lidí, za to dostali další Billboard Touring Award.
Kapela má v plánu ještě zahrát na jihoamerickém kontinentu, v Austrálii, na Novém Zélandu a turné by měli ukončit v únoru v Japonsku. The Police se vrátili po více než dvacetileté přestávce a už při ohlášení se předpovídalo, že jejich turné bude jedním z komerčních vrcholů z roku.
Lístky v předprodejích mizely za pár minut. A to pořád nic není oproti jednorázovému návratu Led Zeppelin. Fanoušek Kenneth Donell zaplatil v aukci BBC za dva lístky na jejich jednorázový comeback 83 tisíc liber.
Koncert se měl konat už 26. listopadu, ale byl posunut na 10. prosince, protože kytarista Jimmy Page si zlomil prst. Lístky, jejichž původní pořizovací cena byla 125 liber, zůstaly v platnosti. A byly to perně vybojované lístky.
Záhy po oznámení se o ně na webu ucházelo dvacet milionů posluchačů a milion z nich se pak dostal do losování o dvacet tisíc vstupenek. Už tehdy za ně fanoušci na internetu nabízeli i své orgány a správně se tipovalo, že padne absolutní rekord ceny za vstupenku.
Promotér očekávané akce Harvey Goldsmith to ale ještě ztížil. V rámci boje proti překupníkům vyhlásil, že platby za lístky jsou nepřenosné. Znepříjemnil tak situaci řadě mladých lidí, kterým vstup obstarali ze svého konta rodiče.
Pro neúspěšné uchazeče zbyly aukce a soutěže, kde se kromě peněž vyžadovaly i mnohem osobnější věci. Jeden fanoušek se nechal za lístek po patnácti letech v přímém přenosu ostříhat a depilovat po celém těle.
Koncerty jsou čím dál lepší cestou k výdělku než CD, která slouží spíš jako propagační nástroj. Přesto se nedá předpokládat, že by Led Zeppelin prodělali na čerstvé kompilaci Mothership, která činí zlatý řez jejich tvorbou mezi lety 1968 a 1978. Remasterovaný výběr nabízí na dvou CD spíše tu tvrdší stránku kapely.
Že jsou fanoušci klasického rocku jedni z těch, kdož táhnou prodeje, potvrzuje i úspěch dvojalba Eagles, které exkluzivně distribuuje řetězec Wall-Mart. Už druhý týden se drží na vrcholu žebříčku - kvůli tomu se měnila i pravidla hitparád.