reklama
 
 

My Bloody Valentine vezou porci kytarového rauše

9. 6. 2013 10:29
Kultovní kapela zahraje 10. června v Divadle Archa

Praha - O čem se před pár lety fanouškům hlučné kytarové hudby ani nesnilo, se brzy stane skutečností. Kultovní kapela My Bloody Valentine, která dala život žánru shoegaze, letos obnovila svou činnost, vrátila se s novou deskou m b v a v rámci obnovené koncertní činnosti míří i do Prahy. Na pódiu Divadla Archa vystoupí už v pondělí 10. června.

Vystoupení čtyřčlenné irské formace jsou proslulá vysokou hlasitostí. Opatrnější návštěvníci by proto měli zvážit, zda si pro jistotu nemají opatřit špunty do uší.

My Bloody Valentine měli vystoupit už tuto sobotu v Bratislavě na festivalu Wilsonic, ale kvůli několika komplikacím se tak nakonec nestalo. Nejprve se Wilsonic kvůli nedostatku prodaných lístků zrušil, aby posléze byla oznámena jeho menší klubová varianta, jíž se měli zúčastnit mimo jiné My Bloody Valentine. Kvůli zranění jednoho z klíčových techniků se nicméně vystoupení kultovních Irů muselo zrušit. Dle komunikace organizátorů festivalu na sociálních sítích se ale kapela vyjádřila, že pro pražský koncert už by k dispozici měla mít adekvátní náhradu.

Formace zvyklá spíše na velké haly na přelomu 80. a 90. let díky deskám Isn´t Anything a Loveless výrazně zasáhla do podoby rockové hudby. Její více než dvacet let staré desky ve velké míře využívaly možností kytarových efektů, čímž dosáhli téměř mimozemského zvuku. Ten si pochopitelně našel množství následovníků a epigonů, mezi nimi třeba polozapomenuté skupiny Slowdive, Ride, Lush nebo Chapterhouse.

Jelikož živé reprodukování takové hudby vyžadovalo pečlivou práci s různými modifikátory zvuku, většina kapel včetně My Bloody Valentine na pódiu hleděla do země. Odtud vzešel název kytarového subžánru shoegaze, tedy slovní spojení do češtiny přeložitelné jako zírání na boty. Pohledy do země, které tvořily bariéru mezi kapelou a publikem, nicméně také souvisely s introvertními charaktery jednotlivých hudebníků a posléze i samotné jejich tvorby. Název žánru v sobě tedy zahrnuje technický i emociální aspekt.

Odkládané dárky pro věrné fanoušky

Obnovení My Bloody Valentine letos nejprve zrekapitulovali svou historii, když v reedici vydali obě své nahrávky v novém zvukovém mixu. Společně s nimi v květnu vyšla i kompilace poskládaná ze tří starších EP, tedy materiálu, k němuž v devadesátých letech nebyla upřena taková pozornost, doplněným o tři zcela nové skladby.

Práce na nich začaly už v polovině devadesátých let. Kvůli vnitřním rozporům a neshodami s vydavatelem však k dokončení nikdy nedošlo. Frontman Kevin Shields tak tehdy skládal pouze do šuplíku a až u příležitosti aktuálních reedicí jej napadlo vrátit se k nikdy nevydanému materiálu. „Poslouchal jsem štosy cédéček a došlo mi, že je to lepší než dříve nevydané skladby z kompilace," komentoval Shields rozhodnutí v magazínu Mojo a narážel na titul nazvaný EP's 1988-1991.

Po shrnutím relativně krátké, ale o to více inspirativní kariéry, se na ni kapela pokusila navázat. Zprávy o dokončení třetího alba se objevovaly ještě v době před rozpadem a Shields je znovu začal opakovat od reunionu My Bloody Valentine v roce 2007. Kdybychom nebrali v úvahu tvůrčí pauzu, neustále odkládané datum vydání pomalu dávalo vzpomenout na Chinese Democracy, poslední desku Guns n' Roses, na níž se čekalo tak dlouho, až se stala synonymem pro nahrávky, u nichž už nikdo moc nepočítá, že někdy reálně vyjdou.

Přesto se nakonec zadařilo a většina odborné veřejnosti se shodla, že dlouhé čekání se ve výsledku vyplatilo. O fanouškovském nadšení, především u digitálně způsobilé části obyvatelstva, zase zájem prokázala popularita hashtagu #mybloodyvalentine na sociální síti Twitter. V okamžiku vydání šlo o jedno z globálně nejdiskutovanějších témat.

Krvavého valentýna musíte prožít!

"Zatímco u většiny kapel by byla mezera dvou dekád mezi vydáním dvou desek tím stěžejním, co by určovalo způsob přijetí nové nahrávky, m b v se z téhle smyčky svou jedinečností šikovně vyvlékli. U m b v je v podstatě jedno, kdy tahle deska vyšla. Zapůsobila by stejně před deseti lety i za pět let. Niternost téhle nahrávky ze sebe dokázala setřást časovou determinaci, kontext v tomto úhlu pohledu není ani zdaleka tak podstatný jako pro nahrávky jiných kapel. Valentine dokázali přerůst klasické schéma vnímání časové posloupnosti diskografie. Co kdy kde a jak na co po jaké době navazuje je zcela irelevantní," napsal pro Aktuálně.cz recenzent Jan Štěpánek.

My Bloody Valentine podobně jako třeba Sonic Youth nebo Jesus and Mary Chain předefinovali, jak vnímat hluk v rockové hudbě. Kapela vznikla v irském Dublinu v roce 1983. V roce 1988 formace vedená kytaristou Kevinem Shieldsem přišla s debutovým albem Isn´t Anything, které se setkalo s nadšenými recenzemi a narůstajícím zájmem fanoušků. Zároveň se My Bloody Valentine proslavili svými neúměrně koncerty.

V roce 1991 My Bloody Valentine vydali po dlouhém nahrávání, které málem položilo domovský label Creation Records, zásadní desku Loveless, kterou kritici i diváci označili jako mistrovské dílo. Do roku 1997, kdy se rozpadla, se snažila kapela již s novým vydavatelem natočit třetí album, což se ale nepodařilo. V roce 2007 My Bloody Valentine oznámili svůj návrat a v následujícím roce odehráli několik koncertů v Londýně, na velkých festivalech a dalších evropských městech.

Předkapelou na pražské zastávce bude mladá rakovnická kapela Manon Meurt, která se odvolává právě k žánru shoegaze. Zprostředkovaně tedy jsou My Bloody Valentine vzdálenými otci jejich zvuku. Vstupenky na jejich pondělní koncert jsou v prodeji za 850 korun v pokladně Divadla Archa a za 890 korun v síti Ticketpro.

autoři: Kultura, ČTK | 9. 6. 2013 10:29

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama