reklama
 
 

Mladičká pěvkyně myslela, že má koncertovat v tělocvičně. Ocitla se v nejslavnějším sále Evropy

19. 2. 2016 17:00
Začínající talentovaná sopranistka Mirjam Miesterfeldt z Německa kývla na po telefonu narychlo sjednávaný záskok. Dle informací, které slyšela, měla zazpívat árie z Mozartových oper v curyšské tělocvičně. Doprovázet ji měli pardubičtí filharmonici. Vše sedělo, až na pár hlásek. Koncert se totiž nekonal v tělocvičně, tedy "Turnhalle", nýbrž v Tonhalle, tedy v jedné z nejslavnějších koncertních síní Evropy. A ne pro několik stovek nadšenců kdesi pod basketbalovými koši, ale ve vyprodaném sále našlapaném 1500 diváky. „Chudák sopranistka málem omdlela, když se tento svůj omyl dozvěděla. Nejdřív nechtěla o Tonhalle ani slyšet,“ líčí se smíchem šéfka pardubické filharmonie Jarmila Zbořilová.

Mirjam Miesterfeldtová (22) je začínající talentovaná sopranistka z Německa. Své první stálé angažmá získala teprve tuto sezonu, a sice v divadle Gerharta Hauptmanna v Žitavě. Vzhledem k teprve startující kariéře ochotně kývla na telefonicky sjednaný záskok, jenž zněl trochu bizarně - zpívat operní árie za doprovodu pardubické filharmonie v curyšské tělocvičně.

Zabalila si nejnutnější věci a všední šaty a vyrazila do Švýcarska. Tam ji čekalo velké překvapení. Od organizátorů se totiž dozvěděla, že se v telefonu přeslechla a místo koncertu v "Turnhalle" (v tělocvičně) ji čekalo vystoupení v Tonhalle, tedy v jednom z nejslavnějších evropských koncertních sálů.

Odborníci ho přirovnávají svým významem k "evropské Carnegie Hall", jedinečná je též pompéznost stavby, její akustika a v neposlední řadě kapacita, kdy se do sálu vejde 1500 lidí.

"Chudák sopranistka málem omdlela, když se tento svůj omyl dozvěděla. Byla z toho úplně hotová, v prvních chvílích vůbec o Tonhalle nechtěla slyšet," líčí se smíchem ředitelka Komorní filharmonie Pardubice Jarmila Zbořilová.

Pořadatelé navíc pěvkyni oznámili, že Tonhalle je na obě vystoupení beznadějně vyprodaná, takže bude zpívat pro 1500 lidí odpoledne i večer.

"Pak se k tomu ale postavila čelem, rychle zavolala kamarádce z Curychu, aby jí koupila nějakou večerní róbu, protože měla jen ty šaty do tělocvičny a před sebou kompletní generální zkoušku," pokračuje.

Pohled do obrovského hlediště Tonhalle je i pro zkušené umělce impozantní, nováčci jdou do kolen. Pro obrovský zájem švýcarského publika, které vyprodalo i odpolední představení, museli pořadatelé na večerní reprízu nechat otevřené dveře do zadní chodby a v ní ještě vytvořit tři řady sedadel.

Mirjam Miesterfeldt  tuto těžkou zkoušku nakonec skvěle zvládla, koncert měl velký úspěch, ačkoliv záměna tělocvičny se slavnou evropskou síní a hlediště až do chodby nebyly jeho jedinou zvláštností.

Začali poslední větou, skončili předehrou

Organizátor si vyžádal od pardubického tělesa pozoruhodnou skladbu programu. Na symfonii č. 36 C dur "Linecká" by ještě nebylo nic tak zvláštního, jenže filharmonici měli začít její čtvrtou větou, pokračovat druhou, třetí a první. Do toho všeho byly vkládané známé árie z Mozartových oper.

"Na první pohled to působí opravdu hodně bizarně, ale nakonec z toho byl pěkný komponovaný celek. V Mozartově době se to ostatně také neřešilo a hrálo se to napřeskáčku, jak bylo potřeba podle charakteru skladby. Tenkrát šlo o spotřební pop music," vysvětluje Zbořilová.

Na dotaz, čím vystoupení zakončili, s úsměvem dodává: "Na závěr jsme si dali jak jinak než předehru, a sice k Mozartově opeře Figarova svatba."

V Sukově síni bývá na koncertech pardubické filharmonie bouřlivá atmosféra. Jako třeba při vystoupení s folk-folklorní pardubickou skupinou Trdlo. | Video: Skupina Trdlo |  04:29

autor: Zuzana Hronová | 19. 2. 2016 17:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama