Michael Jackson ukradl MTV pro černou hudbu

Pavel Turek, tur
26. 6. 2009 11:15
Popový král zemřel v Los Angeles ve věku 50 let
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Příběh Michaela Jacksona není postaven pouze na hudební revoluci, ale i na převratu v rámci vizuální kultury.

Kariéra krále popu je totiž neoddělitelně spjatá s MTV, kterou ukradl jako lesklou hračku z rukou spořádaných bílých teenagerů a učinil z ní platformu pro novou emancipovanou černošskou hudbu, jakou je r'n'b. Z ní se dvacet let nato stal ve Spojených státech všudypřítomný mainstream, oficiální pop.

Nebylo by to možné bez Jacksona, který začínal coby zázračné dítě v rodinné kapele Jackson 5. Vedl je autoritativní otec, bývalý boxer, Joseph, který nikdy neváhal ani s fyzickými tresty. Mezi svými potomky brzy vycítil Michaelův talent a udělal z něj hlavního vokalistu rodinné skupiny.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Sedmdesátá léta se nesla ve znamení Jackson 5, Michael svoje sólová alba vydával stále v rámci kontraktu podepsaném kapelou a pod dohledem otce Josepha. Teprve po účinkování v muzikálu The Wiz, kde se osudově potkal s producentem Quincy Jonesem, se dokázal osamostatnit.

Jones Jacksona na albu Off the Wall nasměroval do 21. století, a co bylo pro jeho vývoj daleko důležitější, zpěvák našel sílu přetrhat svoje kontakty s otcem.

Vymanil se z jeho osobní i hudebního vlivu. Soulovou minulost definovanou Steviem Wonderem a Marvinem Gayem přivedl do období disca. Svoje autorské služby mu nabídl i Paul McCartney.  

Highlightem spolupráce s Quincy Jonesem se pak stalo v roce 1982 album Thriller - nejprodávanější deska všech dob. Tehdy už šla Jacksonovi na ruku i právě spuštěná MTV a on začal do klipů vpašovávat téma, která se stala typická pro celý zbytek jeho kariéry. Tím byl střet ras - ale nikoli z politického nebo společenského hlediska, nýbrž čistě z pohledu hledání vlastní identity.

Ve výrazných choreografiích ke klipům Thriller nebo Beat It fungoval tanec jako bojové umění. Konkrétně ve druhém zmíněném se proti sobě pouští dva pouliční gangy, zápasí tancem a Michael Jackson funguje jako prostředník a mírotvůrce.

Nepatří k ani jedné skupině, ale působí jako vyjednavač. Jeho osamocení podtrhují i prostřihy do hotelového pokoje, kde sedí sám na posteli. Což nahrává i druhému významu fráze Beat It - a sice, že jde o masturbaci.

Podobně militantně bojový je i klip k titulnímu singlu následujícího alba Bad, které drželo Jacksona na kreativním vrcholu. Už vysloveně přestřelkový charakter má i video k hitu Smooth Criminal. Všechny zmíněné klipy spojuje i jejich dlouhá stopáž - běžně kolem 10 minut - s dlouhými hranými pasážemi, které jsou v dnešním provozu hudebních televizí prakticky nevysílatelné. Což je jen důkazem toho, že i klipová kultura zažila svůj pravěk.

Devadesátá léta ale znamenala pro Jacksona kreativní stagnaci. Jeho album Dangerous záhy sundala z prvního místa amerického žebříčku grungeová Nirvana a publikum začalo mít zájem o "opravdovější" hudbu, než nabízely přeprodukované hvězdy osmdesátých let.

U Jacksona navíc jeho hvězdný status šel ruku v ruce s mesiášským komplexem - a motivy, které v klipech v osmdesátých letech rozvíjel v sexy náznacích, nyní začal zobrazovat polopaticky. Black or White už z tohoto pohledu není výtvorem umělce, který vychytává motivy a estetizuje je, ale bohapustého agitátora. V této roli zašel Jackson nejdál ve vizuálním ztvárnění eko-kýče Heal the World.

V roce 1995 se pokusil Jackson oživit kariéru bilančním albem HIStory, z nějž nejpovedenějším singlem byl duet se sestrou Janet. Klip ke skladbě Scream režíroval uznávaný a trendy Mark Romanek (mj. videa pro Nine Inch Nails) a dokázal Jacksona vymanit z jeho spasitelských klišé; vytvořil pro něj opět silný vizuální kontext. Skladba reagovala na Jacksonovo obvinění z obtěžování dětí a pedofilie.

Jedním z finálních klipů, v němž se objevil i oblíbený Tarantinův herec Michael Madsen, je You Rock My World z velmi rozpačitě přijatého alba Invincible (2001). Jackson sice stále tančí, ale schovává si tvář ve stínu a pod krempou klobouku. Symbolicky se stahuje ze scény.

Naposledy o sobě dal Michael Jackson vědět začátkem loňského července, kdy na internet prosákl jeho duet se zpěvákem Akonem. Hold My Hand ovšem nešlo brát jako signál, že se Jackson pouští do další sólové tvorby; šlo jen o hostování na Akonově chystaném albu Acquitted.

Nicméně právě rappeři  Akon a Will.I.Am (z Black Eyed Peas) - tedy nová generace černošských interpretů, kterým Jackson prošlapal cestu - s ním měli spolupracovat na chystané comebackové nahrávce.

 

Právě se děje

Další zprávy