Michael Jackson nachytal bělochy na elektrickou kytaru

Pavel Turek, tur
28. 6. 2009 14:30
Festival Glastonbury si připomíná krále popu

Praha - Hvězdy právě probíhajícího festivalu v Glastonbury se rozhodli akci věnovat památce Michaela Jacksona.  Organizátorka festivalu Emily Eavis se nechala slyšet, že Jackson byl skutečně velký umělec, a celý víkend na farmě v Piltonu připomene jeho největší momenty.

Zpěvačka Gabriela Climi zahrála coververzi hitu Billie Jean, britská kytarovka Zutons předvedla hned několik předělávek.
Zprávou o Jacksonově úmrtí jsou poznamenáni i americké hvězdy, které na Glastonbury vystupují. Black Eyed Peas a N.E.R.D. jsou další generace těch, kterým Michael Jackson prošlápl cestu a i oni na jeho smrt zareagovali.

"Ta hudba byla neuvěřitelná," prohlásil Pharrell Williams (N.E.R.D.) z pódia Pyramid Stage. "Spolu s Quincy Jones nejenže změnili hudbu, ale i způsob, jakým lidé hudbu vnímají. Thriller otevřel lidským bytostem dveře do dalších úrovní hudebního vědomí."

Pharrell Williams se svou kapelou N.E.R.D. na festivalu Glastonbury.
Pharrell Williams se svou kapelou N.E.R.D. na festivalu Glastonbury. | Foto: Reuters

Přestože se zpěváků nepřímý vliv táhne celou současnou r'n'b scénou, noví interpreti jako právě Black Eyed Peas, Justin Timberlake a Beyoncé navazují na Jacksona pouze ideologicky - maximálně si vypůjčí pár samplů. Nikdo si netroufl do přímé předělávky jeho hitu.

O ně se kupodivu v průběhu devadesátých let, kdy Jacksonova hvězda postupně zhasínala, soustavně pokoušely nejrůznější rockové kapely. Už v tom se dá spatřit, že Jacksonovi vychytralost spojit diskorytmus s černošským soulovým cítěním a obohatit to rockovou kytarou beze zbytku vyšla. Do skladby Beat It si pozval Eddieho Van Halena a v Black or White mu zase hostoval Slash z Guns N'Roses.

To vše ocenili hlavně bílí rockoví kluci, kteří v období popularity skate-punku vyrukovali s předělávkami Billie Jean a Smooth Criminal.

Německá kapela The Bates - pojmenovaná podle hlavní postavy Hitchcockova Psycha - natočila v roce 1996 coververzi Billie Jean s videem, jež parafrázuje slavný film mistra hrůzy.

O pět později vyrukovala americká kapela Alien Ant Farm s předělávkou podobného ražení. Šlo o Jacksonův hit Smooth Criminal a klip pojednali jako parodii na všechna klišé panující o králi popu. Zahradní party je plná odkazů na klipy Bad, Black or White nebo Thriller. Včetně proslulého tanečního prvku - náklonu, při němž jako kdyby tanečník ignoroval gravitaci.

Předělávky v rockovém stylu korunovaly loni emo ikony Fall Out Boy, když zveřejnili svoji předělávku Beat It. Ani režisér Shane Drake se nevyhnul ztvárnění klipu jako poctě Jacksonovi s do detailu dovedenými kopiemi kostýmů s originálního videa Beat It.

O vlastní verzi Beat It se nepříliš přesvědčivě pokoušela i Amy Winehouse společně s Charlotte Church v její televizní show na britském Channel 4. Nicméně barový hlas Amy Winehouse si s perfekcionalistickým songem příliš nerozuměl.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Z rockové perspektivy si cestu k Billie Jean našel i zpěvák a autor bondovky You Know My Name, Chris Cornell (Soundgarden, Audioslave), a přetavil ji na albu Carry On do přepjaté akustické balady.  Kanadský recenzent z torontského Globe and Mail napsal: „Grungeový bůh s plutoniovými plícemi se k Jackovu hitu zachoval, jako kdyby šlo o píseň Leonarda Cohena.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Nicméně pouhý pohled na nejznámější coververze ukazuje, že bílí rockeři se nachytali - s výjimkou Cornella - vždy jen na dynamiku písní, ale neprohlédli jejich rafinované složení. Různost ingrediencí, které Jackson dokázal s velkou samozřejmostí spojit.

Což je tvůrčí škola, kterou dodnes rozvíjí producenti jako Timbaland nebo Pharrell Williams ve spolupráci s popovými hvězdami Gwen Stefani, Madonnou, Justinem Timberlakem nebo Nelly Furtado. Tam je odkaz Michaela Jacksona a producenta Quincy Jones mnohem vitálnější a komerčně nepoměrně úspěšnější.

 

Právě se děje

Další zprávy