Metallica s orchestrem napodruhé dopadla trochu lépe, ale už by stačilo

Petr Korál Petr Korál
3. 9. 2020 11:27
Známá moudrost praví, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Patrně nejúspěšnější metalová skupina všech dob, americká Metallica, se o to přesto pokusila.
Metallica příští rok oslaví 40 let na scéně.
Metallica příští rok oslaví 40 let na scéně. | Foto: Anton Corbijn

Před 20 lety se spojila se Sanfranciským symfonickým orchestrem pod vedením slavného nejen filmového skladatele Michaela Kamena a výsledkem bylo pětinásobně platinové dvojalbum S&M. Vloni v září tutéž spolupráci zopakovali na dvou koncertech u příležitosti slavnostního otevření nové sportovní arény Chase Center v San Francisku.

Záznam již měsíc nato promítala vybraná kina po světě, ovšem pouze jediný večer. Skoro po dalším roce se nyní koncert, trochu jinak sestříhaný, objevil na DVD, Blu-ray a 2 CD pod názvem S&M2.

Kamen, který inicioval původní projekt a zhostil se ho aranžérsky i dirigentsky, už u toho nebyl. Tento svět opustil v roce 2003 a pozici aranžéra po něm převzal Bruce Coughlin, zatímco za dirigentský pultík se postavil Edwin Outwater. To není jediná změna. Nikoliv nepodstatně se prostřídal i repertoár opulentních, téměř dvouapůlhodinových vystoupení a S&M2 se s "jedničkou" překrývá jen zhruba z poloviny, konkrétně v deseti položkách, včetně totožného úvodu v podobě westernové melodie The Ecstasy of Gold z pera Ennia Morriconeho a instrumentálky The Call of Ktulu.

Logicky přibyla úprava několika novějších písní, vzniklých v tomto miléniu, a pokud lze litovat absence nějakých věcí obsažených na prvním S&M, pak songů Hero of the Day a Until It Sleeps. Tehdy - na rozdíl od jiných - dopadly na výbornou.

Aranžér Coughlin se prací svého předchůdce nechal inspirovat víc než silně. Pozorný posluchač však vysleduje, že otrocky se Kamenových verzí také nedrží ve všech skladbách obsažených na staré i nové nahrávce.

"Chtěli jsme vzít tu původní myšlenku a povznést ji na novou úroveň," nechal se slyšet producent Greg Fidelman, který je s Metallikou spojený už od alba Death Magnetic z roku 2008. A poněkud nabubřele dodává: "Naším primárním cílem bylo zbořit bariéru mezi orchestrem a rockovou kapelou, aby všichni fungovali jako jedno tělo." Povedlo se?

Rychlá vypalovačka Moth Into Flame z alba Metalliicy se Sanfranciským symfonickým orchestrem. | Video: Blackened Recordings

Odpověď zní jednoduše: Ne. Přesněji řečeno většinou ne. Proběhlo už mnoho pokusů spřáhnout rock nebo pop s klasikou a téměř nikdy nenastal zázrak dokonalého, přirozeného prolnutí dvou většinou protichůdných světů. Metallica není výjimkou. Na druhou stranu se to tentokrát povedlo možná přece jen o trochu víc než napoprvé.

Původní S&M bylo recenzenty nikoliv neprávem přijato s nemalými rozpaky, neboť trpělo značnou nevyrovnaností. Fúze prostě někdy fungovala výtečně, častěji sotva průměrně a někdy naprosto urputně a zbytečně. Podobně to dopadlo i napodruhé, ovšem s tím rozdílem, že procento "marnosti, křečovitosti a odpadu" je tentokrát o něco nižší.

Prvořadě jde samosebou o to, že přítomné skladby vůbec nebyly psány pro "symfoňák", ten je na ně naroubován dodatečně - a sebešikovnější "Mičurin", co tyhle experimenty provádí (aranžér, u podobných spojení nejdůležitější persona), nedokáže popřít ty nejzákladnější hudební zákony. Před až překvapivě rozmanitým přístupem Bruce Coughlina přesto nutno mít respekt.

Osmdesátičlenný orchestr má sem tam tendenci Metalliku "přetlačit na sílu", zatímco jindy jí jen tak přizvukuje a decentně zdobí její sound, jako třeba ve skladbě Confusion. Balada The Unforgiven III byla kompletně přeoděna do symfonického hávu, který narušuje jen zpěv Jamese Hetfielda - a další možnou rovinu ztělesňuje All Within My Hands, v níž se Metallica pro změnu prezentuje akusticky.

Ve skladbě All Within My Hands hraje Metallica akusticky. | Video: Blackened Recordings

Vrcholem jsou chvíle, kdy orchestr Metalliku nikoliv pouze doplňuje, ale vyloženě obohacuje a specifickým způsobem zvýrazňuje či podtrhuje atmosféru. Příklady? The Day That Never Comes, The Call of Ktulu a úplně nejvíc The Outlaw Torn, Wherever I May Roam plus závěrečný megahit Enter Sandman.

Pravým opakem jsou provařený cajdák Nothing Else Matters a ve své "základní podobě" fenomenální píseň One, které praskají pod tunami symfonického patosu a okázalé pompy. Třeba v rychlé vypalovačce Moth Into Flame pak smyčce působí "jen" nadbytečně - ale asi nejčastěji to celé křížení zůstává tak nějak na půli cesty. Mohutné košaté aranže neruší, zároveň však nepřinášejí nic převratného.

Obal alba S&M2.
Obal alba S&M2. | Foto: Blackened Recordings

Koncerty ozvláštnily dvě kompozice vypůjčené z klasické hudby. Škoda že Prokofjeva hrál pouze sám orchestr, protože vstup Metalliky do The Iron Foundry, Opus 19 od dalšího ruského, tentokrát ale novodobého skladatele Alexandra Mosolova působí velice zajímavě.

Shrňme to: nic epochálního se ani tentokrát nestalo a hledači revolučních počinů mohou zůstat v klidu. Nebylo by ovšem ani korektní tvrdit, že S&M2 je zbytečný počin. Pár vážně znamenitých okamžiků obsahuje. Jen prokousat se k nim je vzhledem k téměř neúnosné celkové stopáži náročnější.

Pokud lze Metallice něco opovážlivě doporučit, tak ať už tohle dvakrát statečně, ale nepříliš úspěšně dobývané symfonicko-metalové území nechá napospas jiným a vrátí se zase zpět tam, kde se cítí nejjistěji. Hledačství už od ní po téměř 40 letech existence stejně nikdo nečeká, což není myšlenko ironicky ani jedovatě. To si skupina nezaslouží nejen pro své "historické" zásluhy.

Metallica: S&M2

Blackened Recordings 2020

Aktualizováno před 4 hodinami

V Burkině Faso vojáci svrhli prezidenta. O půlnoci se uzavřou hranice a bude rozpuštěna vláda

V Burkině Faso v pátek vojáci svrhli prezidenta Paula-Henriho Damibu, který se v lednu dostal k moci rovněž převratem. Vojáci to oznámili v televizním projevu poté, co obsadili státní televizi a zablokovali přístup k úřadům. O půlnoci se uzavřou pozemní i vzdušné hranice země, přestane platit ústava a bude rozpuštěna vláda, oznámili pučisté podle agentury AFP. Novou hlavou státu je podle vojáků Ibrahim Traoré, uvedla AP.

Z hlavní vojenské základny a v několika obytných čtvrtích v hlavním městě Ouagadougou se dnes rozléhala těžká střelba, v blízkosti prezidentského paláce byl slyšet silný výbuch, uvedla s odkazem na své reportéry na místě agentura Reuters. Několik ozbrojených vojáků v metropoli zaujalo pozice podél třídy vedoucí k sídlu prezidenta. Vojáci podle reportérů také zablokovali přístup k významným budovám, včetně parlamentu, rezidence premiéra a státní televize, která krátce přerušila vysílání.

Vláda během odpoledne na sociálních sítích vyzvala spoluobčany ke klidu a uvedla, že probíhají jednání, napsala agentura AP. "Probíhají jednání o opětovném nastolení klidu," stojí ve vládním prohlášení. "Nepřítel, který útočí na naši zemi, chce pouze rozdělit obyvatele Burkiny Faso," cituje agentura AP příspěvek, který rovněž uvádí, že žádný člen současné vlády nebyl zatčen.

Aktualizováno před 5 hodinami

Při výbuchu ve škole v Kábulu zahynulo nejméně 20 lidí

Sebevražedný pumový útok ve škole v šíitské části afghánského Kábulu si v pátek vyžádal nejméně 20 mrtvých a 27 zraněných. S odvoláním na policii o tom informovala agentura Reuters, která snížila předchozí uváděnou bilanci 29 zraněných. Podle Asistenční mise OSN v Afghánistánu (UNAMA) má útok nejméně 24 obětí a 36 raněných, uvedla agentura AFP. Většina obětí jsou dívky, k útoku se zatím nikdo nepřihlásil.

Policejní mluvčí Chálid Zadrán uvedl, že výbuch nastal ve vzdělávacím centru v západní části města, kterou obývají převážně šíitští Hazárové. Tato etnická skupina se v minulosti stávala terčem útoků radikální organizace Islámský stát (IS).

Útok se stal v době, kdy se ve škole konaly přijímací zkoušky. Školy jsou v muslimském Afghánistánu v pátek obvykle zavřené.

Podle očitého svědka útoku jsou oběťmi většinou dívky. Ve třídě sedělo asi 600 studentů, chlapci v zadních řadách a dívky vepředu, tedy blíže dveřím, kterými vešel útočník, uvedla AFP. Chlapec, který byl rovněž ve třídě, uvedl, že nejprve slyšel střelbu. Sebevražedný útočník podle něj nejdřív zastřelil stráže a pak vešel do učebny.

"Ozval se hlasitý výbuch a pak nastal chaos, mnoho studentů, chlapců i dívek, se snažilo z budovy utéct. Byla to strašná scéna. Všichni se strašně báli," řekl agentuře AFP prodavač ze zasažené čtvrti.

Aktualizováno před 5 hodinami

Na jihovýchodě Íránu zemřelo při střetech protestujících s armádou 19 lidí

Na jihovýchodě Íránu v provincii Sístán a Balúčestán zemřelo v pátek při střetech protestujících s armádou 19 lidí. Je mezi nimi i provinční zpravodajský důstojník íránských revolučních gard, informovala agentura AFP s odvoláním na státní televizi. Protivládní demonstrace, které se po celém Íránu konají dva týdny, si vyžádaly přes osm desítek obětí.

"Provinční zpravodajský důstojník islámských revolučních gard, plukovník Alí Musáví byl zabit," uvedla státní televize. Podle regionálních úřadů zemřelo při střetech ve městě Záhedán 19 lidí a další dvě desítky utrpěly zranění. Podle agentury AFP státní média předtím informovala o šesti desítkám mrtvých při protivládních protestech, jež trvají od 17. září. Vypukly po úmrtí mladé Íránky kurdského původu Mahsy Amíníové, kterou zatkla mravnostní policie a která na policejní stanici upadla do kómatu a posléze zemřela v nemocnici. Místní úřady tvrdí, že zemřela na infarkt, podle rodiny ji policie zbila.

Íránská média v pátek také informovala, že kvůli protivládním protestům bylo v zemi zatčeno i devět cizinců. Pocházejí mimo jiné z Německa, Polska, Itálie, Francie, Nizozemska a Švédska, podle íránské vlády byli zadrženi během demonstrací či jinde, ale protesty proti vládě podporovali.

Oznámení o zatčení cizinců přišlo den poté, co německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková uvedla, že bude prosazovat sankce EU kvůli zásahům íránských bezpečnostních složek vůči demonstrantům. Brutalitu zásahů tento týden kritizovala například i španělská či francouzská diplomacie nebo lidskoprávní organizace Amnesty International. Rovněž generální tajemník OSN António Guterres vzkázal íránskému režimu, aby se armáda zdržela "nepřiměřeného použití síly", a vyzval k nezávislému vyšetření úmrtí Amíníové.