Mercury Prize patří intimním excentrikům Alt-J

Karel Veselý
2. 11. 2012 10:31
Jaké je nejlepší letošní britské album An Awesome Wave?
Foto: Reuters

Londýn - Prestižní britskou hudební cenu Mercury Prize za nejlepší britské album roku letos získal anglický kvartet Alt-J se svou prvotinou An Awesome Wave. Porota složená z publicistů i osobností nahrávacího průmyslu se rozhodla ocenit nahrávku žánrově roztříštěnou, které se ale přes všechnu zvukovou excentricitu daří udržet linii intimního písničkářství. „Děkujeme všem lidem v týmu Alt-J, kteří nám někdy pomohli. A rodičům... díky, že jste nás nenutili najít si nějakou normální práci," řekli při přebírání členové kapely, která se před pěti lety potkala na univerzitě v Leedsu a nyní působí v Cambridge.

Plan B
Plan B | Foto: Reuters

Alt-J získali kromě ceny také dvacet tisíc liber a zařadili se po bok slavných kolegů jako jsou Portishead, Pulp, Arctic Monkeys, the xx nebo PJ Harvey, kteří Mercury Prize také obdrželi. Formát a cíle ocenění - upozornit na umělecky zajímavé britské desky posledních dvanácti měsíců - zůstávají i po dvaceti jedna letech stejné, nicméně letos pořadatelé změnili podobu předávacího ceremoniálu. Místo formálního večírku se zástupci průmyslu uspořádali letos dvouhodinový večer, na kterém si v londýnském Roundhouse zahrálo všech dvanáct nominovaných interpretů.

Stejně jako loňský triumf PJ Harvey se i vítězství Alt-J všeobecně očekávalo. Kvartet vedl v předpovědích sázkařů ještě před vyhlášením nominací v polovině září a když se některé tipované desky mezi dvanáctku vyvolených nevyšly (Kate Bush, SBTRKT) stala se An Awesome Wave jasným favoritem s kurzem na vítězství 4 ku 6. A protože už neplatí, že porota svým verdiktem ráda překvapuje, Alt-J opravdu nakonec pokořili své soupeře, mezi nimiž byl veterán Richard Hawley, ambiciózní rapper a filmař Plan B nebo další letošní objev Django Django.

Foto: Reuters

Polovinu letošních nominací tvořily debutové desky a Alt-J navázali na předchozí úspěchy dreampopových The xx, rapperky Speech Debelle či nu-raveových pionýrů Klaxons, kteří také triumfovali hned se svým prvním albem.

Mimochodem v souvislosti s dvěma posledně jmenovanými se často mluví o „prokletí Mercury Prize" - o stínu, který vítězství v kritické anketě, vrhá na své držitele a z něhož se už nemůžou vymanit.

Alt-J se ale „polibku smrti" nebojí a na předávání sebevědomě prohlásili: „Tohle prokletí nemá nic společnýho s vítězstvím v Mercury, ale s materiálem, který vydáš poté, co vyhraješ Mercury. My věříme, že máme dost silných skladeb na další desku." prohlásil frontman Joe Newman.

Futuristický folk-step

Alt-J vydali desku letos v květnu na malé značce Infectious Music a po několika kladných recenzích s ní začali stoupat žebříčkem. Nejvýše se podívali na číslo devatenáct těsně po vyhlášení nominací a dá se očekávat, že tento týden by mohli dorazit i do první desítky. Jejich nejúspěšnější skladba Breezeblocks jen jednou nesměle nakoukla do Top 75 na samotném chvostu, zatím poslední singl Something Good skončil na konci září na čísle 76.

Foto: Aktuálně.cz

Britský hudební tisk nicméně kapele předpovídá velké věci a neváhá je titulovat jako „nové Radiohead". S oxfordským kvintentem mají kromě univerzitního vzdělání společnou třeba lásku k eklektickému míchání žánrů. Jejich styl novináři překřtili na folk-step a BBC o nich napsala: „Deska spojuje všechny myslitelné a proveditelné nápady, žánry a vlivy, které se vůbec dají strčit pod deštník kytarové hudby, a přesto nepůsobí chaoticky. Naopak, z reproduktorů zní tato kolekce nádherných popových písní majestátně a dokonce velmi přístupně."

Alt-J působí trochu jako kapela, která toho má hodně naposloucháno a ty nejlepší elementy z cizích zdrojů dokáže umně propojit a přidat do nich i cosi svého - zvláštní nasální vokál Joe Newmana a salónní excentricitu studentů literatury. (Deska je pochopitelně prošpikována literárními a filmovými referencemi.) Někdy jejich art-pop působí trochu snobsky, hlavně v delších skladbách z konce alb, když ale najdou průsečík mezi zvukovými hrátkami a silnou melodií - jako ve skladbě Matilda - je z toho kouzelný futuristický pop. Tihle hudební nerdi se mimochodem pojmenovali po zkratkové klávese Alt-J, která dá dohromady řecké písmeno delta (∆), kterým se kapela také někdy označuje a které je prý symbolem změny.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

„Jsou mladí a přesto je jejich hudba prostá naivity. Jsou posedlí hledačství a přitom působí umělecky vyspěle," chválí desku časopis Clash Music, zatímco Music OHM je srovnává s americkým art-rockovými giganty TV On The Radio a vyhlašuje desku za jeden z nejlepších debutů posledních let. Jenže zatímco britský hudební tisk Alt-J vzývá jako budoucnost popu, ten zámořský nad deskou jen znuděně zívá.

Alt-J
Alt-J | Foto: Profimédia

Tak třeba prestižní Pitchfork desku ocenil známkou 4,8/10 a napsal o ní: „Jediný důvod proč někdo považuje Alt-J za inovátory je to, že se toho v jejich písních hodně děje." V rezervované recenzi pak ještě dodává: „Písničky vysvlečené ze všech nadbytečných třpytek a efektů, zní jako stokrát vyždímané a donekonečna prodlužované nekonfliktní popové melodie," a Alt-J dokonce srovnává s britským folkovým exportem Mumford & Sons.

Allmusic konstatuje, že kapela je teprve na začátku své cesty a na svém debutu nepůsobí zrovna nejjistějším dojmem, jako kdyby nevěděli jestli popustit uzdu svým schizofrenním hudebním experimentům nebo zůstat v krajinách bezpečného popu. Album v zámoří vyšlo v polovině září a na rozdíl třeba od předloňských vítězů The xx zatím v místních žebříčcích neboduje. Na agregátu recenzí Metacritic si zatím An Awesome Wave vysloužila průměrné hodnocení 7,2/10, což ji rozhodně neřadí mezi nejchválenější alba roku.

Zdá se, že porota Mercury Prize se rozhodla v roce olympijských her, drastických škrtů i špatných ekonomických zpráv ocenit typicky britské album, které navazuje na bohatou tradici experimentů  s rockovým žánrem.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy