Recenze: Madonna natočila svou nejexcentričtější desku. Že z ní nevzejde hit, nevadí

Karel Veselý Karel Veselý
24. 6. 2019 15:15
Unaveně a předvídatelně zněla od počátku dekády americká zpěvačka Madonna. Přestože tři desetiletí udávala tempo popkultuře, teď se jí nepodařily tři nahrávky za sebou.
Madonna na nedávném koncertu.
Madonna na nedávném koncertu. | Foto: ČTK/ZUMA

Na albech Hard Candy a MDNA nevyšel pokus naskočit na vlnu komerční taneční hudby s producenty jako Avicii nebo Diplo a reputaci spravilo až následné turné s milionem prodaných vstupenek. Před čtyřmi lety pak Madonna poslala na trh album Rebel Heart, i to ale získalo špatné recenze.

Zpěvačka se na několik let odmlčela. Kvůli fotbalové kariéře svého syna se přestěhovala do Lisabonu a možná už trochu plánovala, že hudbu pověsí na hřebík. Jenže pak se v portugalské metropoli seznámila s místními muzikanty a začala plánovat album, které bude úplně neamerické.

"Chci, aby to byl tavicí kotel hudebních kultur od Angoly po Guineu-Bissau, od Španělska po Brazílii až do Francie nebo Cape Verde," vysvětlovala v rozhovorech. Deska nazvaná Madame X, její čtrnáctá studiová, vyšla nyní. A Madonna si na ní půjčuje z aktuální latino vlny, portugalského stylu fado, angolského kudura, jamajského dancehallu nebo kontinentální taneční hudby. Výsledkem je její dost možná nejdobrodružnější album.

Angažované texty

Před měsícem Madonna vystoupila na finále soutěže Eurovize v Tel Avivu a během desetiminutové show proměnila stage v kostel, který zaplnil rej tanečníků v plynových maskách. Bylo to dost bizarní i na nechvalně proslulý večírek euro-popových hudebních obskurit.

Američanka navíc zazpívala část nového singlu Dark Ballet, barokní hudební fantazie, v níž si podává ruce elektronická taneční hudba od dua Daft Punk s šestákovou estetikou písně Bohemian Rhapsody a do toho zní samply z Čajkovského baletu Louskáček.

Madonna dosud nevydala nic tak polarizujícího. Část fanoušků píseň okamžitě označila za její nejhorší, jiní tleskali za odvahu. Skladba v žebříčcích sice propadla, Dark Ballet měl ale hlavně připravit posluchače na nové album královny popu, které má k přímočarým žebříčkovým slastem často daleko.

Na desce Madame X teď Madonna konečně zase zní jako někdo, kdo si hudbu užívá. Znovu se spojila s francouzským producentem Mirwaisem, který jí výrazně pomohl s oslavovanými deskami Music a Confessions on The Dancefloor z první poloviny nulté dekády.

Singl Dark Ballet z nové desky je barokní hudební fantazií. | Video: Universal Music

Společně napsali polovinu nového alba, kde popustili uzdu kreativitě - ve skladbě God Control do smyčců ze zlaté éry diska zpívá dětský sbor, Batukou víří perkuse lisabonských bubeníků a I Don't Search I Find se nese v duchu Hi-NRG, tedy dřevní elektronické taneční hudby z osmdesátých let.

V singlu Future pak Madonna zpívá do reggae rytmů a zběsilých funkových dechů, vypůjčených z písně SpottieOttieDopaliscious hiphopových klasiků OutKast.

Zbytek nahrávky zní o něco krotčeji - Crave je překvapivě decentní trap-popovou baladou s hostujícím americkým raperem Swae Leem, zatímco závěrečná I Rise představuje epickou hymnu o emancipaci ("Srazíš mě k zemi, ale já vždycky stejně povstanu").

Výraznou část desky tvoří písně, kterými Madonna navazuje na současnou latinoamerickou hitparádovou vlnu. Hned úvodní Medellín zároveň odkazuje na její megahit La Isla Bonita z poloviny osmdesátých let, jako by zpěvačka chtěla naznačit, že ona dělala latino-pop dříve než všichni ostatní.

Madonna byla hostem show Grahama Nortona na BBC.
Madonna byla hostem show Grahama Nortona na BBC. | Foto: ČTK/PA

Jsou to nicméně právě tyto skladby, v nichž nová deska nejvíc "dře". Nejnižším bodem budiž Bitch I'm Loca, otravný hybrid žánrů reggaeton a EDM se sexuálními dvojsmysly ze závěru.

Podobně se posluchač možná bude ošívat u angažované písně Killers Who Are Partying, kde Madonna deklaruje: "Budu gay, když budou gaye upalovat, budu Afrika, když Afriku zavřou, budu islám, když ho budou nenávidět, a budu chudá, když budou chudé diskriminovat."

Z pozice miliardářské hvězdy působí podobná empatická gesta maličko vykalkulovaně a falešně. Když ve skladbě God Control zpěvačka tepe do amerických zákonů na držení zbraní a pošramocenou image své domoviny ve světě ("Všichni znají zatracenou pravdu, náš národ lhal a ztratil respekt"), je to jen o něco snesitelnější.

V Madonnině nové baladě Crave hostuje raper Swae Lee. | Video: Universal Music

Poslední z jedné generace

"Ne všichni dojdou do budoucnosti, ne všichni přichází z minulosti. Ne každý může dorazit do budoucnosti, ne každý, kdo je tady, vydrží," recituje Madonna s efektem auto-tune, upravujícím lidský hlas, v dancehallovém singlu Future.

Až jednoho skoro napadne, že zpěvačka, která se vždy dívala do budoucnosti, začala přemýšlet o smrti. Ve skutečnosti je píseň jen dalším sociálně-politickým komentářem k naší době. Kdyby ale Madonna zpívala o smrti, nikdo by se jí nemohl divit. Její souputníci z hitparád osmé a deváté dekády jako Prince, Whitney Houstonová nebo Michael Jackson už nikdy nic nenatočí a Madonna z této velké popové generace zůstala poslední. Zároveň ve svých šedesáti letech pořád vydává desky, které přinejmenším znějí současně.

Madonna: Madame X
Autor fotografie: Universal Music

Madonna: Madame X

Interscope Records/Universal Music 2019

Madonnina síla vždy spočívala ve schopnosti vycítit trendy a chvíli se na nich svézt. Zároveň měla dost talentu, aby to nepůsobilo, že si jen přivlastňuje věci vymyšlené jinými.

Deska Madame X je nová šíří inspirace a odvahou vrhnout se do projektu s nejistým výsledkem. Podobně schizofrenní album Madonna ještě nenatočila. Působí trochu dojmem divokého výbuchu kreativity, v němž zpěvačka s producenty vystřelují nápady a čekají, který se uchytí.

Že z desky patrně nevzejde hit, asi nevadí. Madonna si hlavně potřebovala potvrdit, že fanoušky ještě dovede překvapit. Vzápětí po vydání alba ohlásila na začátek příštího roku další celosvětové turné, které ale tentokrát nebude kočovat světem. Uskuteční se na několika vybraných místech - třeba v Londýně bude Američanka účinkovat patnáctkrát.

Kdo ji tak chce vidět, tentokrát musí jet za ní. Je trochu paradox, že Madonna takhle pojme turné právě k desce, která se chlubí jejím nejvíce "světovým" zvukem.

 

Právě se děje

Další zprávy