Nikoliv konec, jen konec naděje. Album jemných rockerů Low je jako vyhasínající svíce

Miloš Hroch Miloš Hroch
17. 10. 2018 12:37
Americká kapela Low vynalezla žánr slowcore. Chtěla být nejtišší a nejpomalejší ze všech. Na svou novou desku teď zařadila i hlučné pasáže.
Skupinu Low tvoří kytarista Alan Sparhawk, baskytarista Steve Garrington a bubenice Mimi Parkerová.
Skupinu Low tvoří kytarista Alan Sparhawk, baskytarista Steve Garrington a bubenice Mimi Parkerová. | Foto: Shelly Mosmanová

Low šli od začátku trochu proti proudu. Zatímco v 90. letech minulého století všichni šíleli z kapely Nirvana a hlučného žánru grunge, trio z amerického státu Minnesota hrálo co nejtišeji. Nechtělo z kytar dostat naštvaný masivní zvuk, nýbrž skládat atmosférické balady s minimem prostředků. Potom ale Low otočili hlasitostí doprava a decentní písně roztrhali, do svého soundu přidali zkreslení a hlukové pasáže, které řezaly jako žiletky.

Jestli Low něco charakterizuje, je to pozvolný vývoj - a ten se nezastavil ani po čtvrtstoletí. Jejich právě vydané album Double Negative odráží obě polohy a představuje doposud nejradikálnější změnu. Něžné duety kytaristy Alana Sparhawka a jeho manželky, bubenice Mimi Parkerové, jsou digitálně zkreslené počítačovým softwarem auto-tune a elektronické zvuky se rozlévají na celou desku.

Hned v úvodní skladbě Quorum se zmutované zpěvy utápí v hlučných aranžích - praská to, jako když se ztrácí rádiový signál zoufalého volání o pomoc. "Už nemůžu dál," ozývá se.

Nejtišší kapela

"Ohlásili, že se zabil Kurt Cobain, a pak zahráli naše Words. Byla to naše první písnička, kterou jsme slyšeli v rádiu," vzpomíná dnes jedenapadesátiletá bubenice Parkerová pro deník The Guardian. Smrt zpěváka Nirvany v roce 1994 poznamenala celou generaci a představovala vrchol vlny, kdy se nezávislý rock díky Nirvaně dostal z klubů a garáží až do mainstreamu. Byl to také rok, kdy svou debutovou desku I Could Live in a Hope vydali Low, jenže ti se s trendem nevezli.

Parkerová se s o rok mladším Sparhawkem znali od dětství, chodili spolu na střední a rozhodli se založit sestavu, prý aby naštvali všechny na americkém Středozápadě. V plánu měli být tou nejtišší a nejpomalejší kapelou, aby na jejich koncertech bylo slyšet každé zavrzání židle nebo cinknutí sklenic. Parkerová hrála jen na část bicích, k tomu se přidávalo pár tónů basy a nenápadná kytara - takto Low pozvolna vynalezli vlastní žánr jménem slowcore.

Byli víc intelektuálové než děti ztracené generace. Místo kostkovaných flanelek oblékali černé košile a inspiraci raději hledali v deskách britských postpunkových kapel jako Joy Division, u rafinovaného producenta Briana Ena nebo amerických minimalistických skladatelů Stevea Reicha a La Monte Younga.

Skladba Quorum pochází z nového alba skupiny nazvaného Double Negative. | Video: Sub Pop Records

Low si hráli s písňovými strukturami, ostrouhávali je na kost, vysávali z nich rockovou šťavnatost a po vzoru minimalistů používali repetitivní motivy - éterickou atmosféru jejich hudby si oblíbil také zpěvák Robert Plant, který nahrál coververze dvou skladeb Low na své album Band of Joy.

Narkotickou estetiku Low si lze snadno spojit s dlouhými zimami ve městě Duluth, odkud zakládající dvojice pochází. A jistá strnulost, kdy chůze v hlubokém sněhu těžkne s každým krokem a člověk až propadá zoufalství, je slyšet také na nynějším albu Double Negative. Při poslechu má člověk pocit, že se trojice Sparhawk, Parkerová a baskytarista Steve Garrington nachází na místě, odkud není úniku - místě vytýčeném těžkými pulzujícími rytmy bicího automatu i akustickými bicími.

Na novince se výrazně podepsal producent BJ Burton, který se po spolupráci na předchozí, tři roky staré nahrávce Ones and Sixes stal v podstatě čtvrtým členem kapely. Burton tu použil svůj osvědčený trik a dodal Low nový výraz. Stejně jako z táborákového folkaře Bon Ivera díky hlasovým modifikacím udělal písničkáře pro 21. století, teď aktualizoval zvuk Low a nasadil jim masku spočívající v užití efektu auto-tune.

"Snažili jsme se hledat zvuky přesahující to, co jsme schopni zahrát naživo," komentoval krok Sparhawk pro deník Guardian. Opovrhovaný efekt auto-tune byl dříve odsuzován pro svou digitální umělost a představoval výsadu popových hvězd, které jej využívaly pro napravení hlasových nedostatků. V tomto desetiletí je ale efekt výrazem nové emocionality a zapojují ho i autentičtí rockeři, když chtějí zpívat o nejhlubších pocitech. Dává to smysl. Digitální prostředí se stalo součástí našich životů: prožíváme romantickou lásku přes stejná chatovací okna, kde naštvaně diskutujeme o politice.

Pravdu jen tak neuslyšíte

Low nejsou kapela, která by hrála na demonstracích, jejich politické názory ani nepůsobí tak radikálně či okatě. Právě proto ale aktuální deska Double Negative vyčnívá v záplavě prvoplánových amerických nahrávek zesměšňujících prezidenta Donalda Trumpa. Zhudebňuje úpadek a beznaděj, ten vnitřní boj a odevzdání, které pociťuje část protitrumpovsky naladěné společnosti.

"Není to konec, jen konec naděje," lamentují Sparhawk s Parkerová v průzračném duetu nazvaném Dancing and Fire, podbarveném kytarovou melodií, která nejvíc připomíná rané období Low. Je to píseň nádherných poražených.

Low: Double Negative
Autor fotografie: Sub Pop Records

Low: Double Negative

Sub Pop Records 2018

"Nahrávání alba začalo v listopadu 2016, kdy byl Trump zvolen prezidentem, a je roztažené přes jeho první rok v úřadu," komentoval pro britský časopis The Wire Sparhawk. "Kousek po kousku jsme z osobního pohledu zachytili tuhle velkou změnu v zemi. Písně jsou víc zoufalé, je to naše reakce na chaotický svět."

Tedy: jde o odpověď Low na dobu, kdy se pravda ohýbá dle potřeb politiků. V závěrečné synťákové skladbě Disarray zní, že "pravda je něco, co jen tak neuslyšíte." Z kolekce 11 písní je cítit nespravedlnost a zmatení v post-faktické době. "Jednoduše musíte zpochybňovat povahu logiky, lidskosti, moderní společnosti a principů demokracie," dodává kytarista Sparhawk.

Album Double Negative, jejž Low nahráli ve třetí dekádě svého působení, patří k tomu nejlepšímu z jejich diskografie. Je jako vyhasínající svíčka. Zatímco na začátku jsou náznaky víry, ke konci všechna naděje shoří - třeba paralelně s tím, jak americkému prezidentovi procházejí všechny skandály. Od plápolajícího ohně se nelze odtrhnout.